در بیمه‌نامه‌های بدنه خودرو، شرکت‌های بیمه جهت تشویق و ترغیب بیمه‌گذاران برای رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و احتیاط و دوری از کارهای پر خطر فرانشیز تعیین می‌کنند. (آن قسمت از خسارت که بر عهده بیمه‌گزار است) معمولا فرانشیز به‌صورت افزایشی با ده درصد برای خسارت اول، بیست، سی درصد برای خسارات دوم و سوم تعیین می‌شود که خسارت بیمه‌گذار پس از کسر فرانشیز پرداخت خواهد شد.

بیمه‌نامه بلند مدت:

بیمه‌نامه‌ای که برای مدت بیش از یک‌سال صادر می‌شود، بیمه‌نامه بلندمدت گفته می‌شود.

بیمه به ارزش کمتر:

اگر در خرید بیمه‌نامه و پر کردن فرم پیشنهاد، ارزش اموال بیمه شده کمتر گزارش شود، در این حالت می‌گویند که اموال به ارزش کمتر از ارزش واقعی بیمه شده و اگر هنگام وقوع خطر و ارزیابی خطر مشخص شود قاعده نسبی اعمال می‌شود.

بیمه به ارزش بیشتر(بیمه مضاعف ):

بیمه کردن اموال به ارزش بیشتر از ارزش واقعی که به آن بیمه مضاعف نیز می‌گویند. اگر بیمه‌گذار اموال را جهت دریافت خسارت بیشتر نزد بیمه‌گر بیمه کند و یا ارزش آن را بیشتر اعلام کند، بیمه اموال بیشتر از ارزش واقعی نامیده می‌شود که تعهد بیمه‌گر فقط به قیمت واقعی خواهد بود نه بیش از آن.

قاعده نسبی:

اگر هنگام وقوع خسارت و ارزیابی و کارشناسی مشخص شود که خودرو به ارزش کمتر بیمه شده است، پرداخت خسارت با فرمولی پرداخت می‌شود که به آن قاعده نسبی می‌گویند. در این روش بیمه‌گر ملاک پرداخت خسارت را حق بیمه‌ای می‌داند که مقداری از اموال را تحت پوشش قرار می‌دهد نه همه اموال را، بنابراین خسارت بیمه‌گر به مراتب کمتر از خسارت واقعی خواهد بود.

بازدید اولیه:

پس از تکمیل فرم پیشنهاد بیمه بدنه و ارائه آن، کارشناس بیمه از وسیله نقلیه بازدید به عمل می‌آورد. اطلاعات درج شده در پیشنهاد را با اسناد و مدارک مطابقت داده و وضعیت موجود وسیله نقلیه را گزارش می‌کند که به آن بازدید اولیه اتومبیل می‌گویند.

کارشناسی خسارت بدنه اتومبیل:

در صورت وقوع حادثه ، صدمه دیدن وسیله نقلیه مورد بیمه، بیمه‌گذار ضمن مراجعه به شرکت بیمه (واحد خسارت بدنه اتومبیل) ، تکمیل فرم اعلام خسارت و تسلیم مدارک لازم، کارشناس بیمه از وسیله نقلیه صدمه دیده بازدید کرده و گزارشی تهیه می‌کند که به آن گزارش، گزارش کارشناسی بدنه اتومبیل می‌گویند.

خسارت جزیی :

صدمه دیدن و خسارت‌های ارزش مورد بیمه کمتر از هفتاد درصد وسیله نقلیه، خسارت جزیی در بیمه  بدنه نامیده می‌شود.

خسارت کلی :

از بین رفتن و صدمه دیدن بیش از هفتاد درصد ارزش مورد بیمه وسیله نقلیه را در بیمه بدنه خسارت کلی می‌گویند.

استهلاک :

با گذشت زمان و استفاده از اموال و لوازم مصرفی، ارزش آنها کاهش می‌یابد که به آن استهلاک می‌گویند. در بیمه بدنه اتومبیل شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت به تناسب زمان و استفاده از قطعات و لوازم آسیب دیده مبلغی را تحت عنوان استهلاک از مبلغ خسارت کسر می‌کنندکه به آن، استهلاک در بیمه بدنه اتومبیل می‌گویند.

نرخ حق بیمه[8] : به بهاء ارزش بیمه یا ضریبی که بوسیله آن حق بیمه محاسبه می شود نرخ حق بیمه گفته می شود یا بعبارت دیگر  در صدی از  سرمایه مورد بیمه ، برای مدت بیمه نامه  را نرخ حق بیمه  گویند. نرخ حق بیمه برای انواع رشته های بیمه ای متفاوت می باشد.نرخ حق بیمه در بازار های بیمه ای   بدو صورت 1-نظام تعرفه ای 2-آزاد  مورد استفاده است .معمولا در کشورهایی که نظام تعرفه ای حاکم است نهاد ناظر جهت کنترل  نرخ تعرفه ای برای کلیه رشته ای را آماده کرده  و شرکتها را ملزم به رعایت آن می کند،ولی در کشورهایی که شرایط بازارآزاد حاکم است شرکتهای بیمه در تعیین نرخهای بیمه مختار هستند و بنابه صرفه و صلاح خود نرخ ارائه میکنند و در بعضی از کشورها تلفیقی از نظام تعرفه ای و آزاد مورد استفاده قرار می گیرد. پرتفوی[9] :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...