متن کامل پایان نامه : قرارداد، بارنامه |
قرارداد حمل دریایی قراردادی است که به موجب آن «متصدی حمل» متعهد میگردد در قبال مبلغ معین کالای تحویلی معین از طرف «فرستنده» را از محل مشخص (بندر مبدأ) حمل و در مورد نظر دیگر (بندر مقصد) تحویل نماید. قانون دریایی فرانسه مصوب 1966 نیز علیالظاهر قرارداد حمل را تعریف نموده است، لاکن در واقع فقط به ذکر تعهدات طرفین که ناشی از قرارداد حمل میباشد، اکتفا نموده است. قرارداد حمل دریایی در کنوانسیون 1924 و پروتکل 1968 لاهه– ویزبی به یک صورت تعریف شده و کنوانسیون هامبورگ مصوب 1978 نیز قرارداد حمل دریایی را قراردادی میداند که طی آن محموله از طریق دریا و از بندری به بندر دیگر منتقل شود و چنانچه در این قرارداد بخشی از مسیر خشکی و بخشی دیگر دریایی باشد، قرارداد در قسمتی که حمل به روش دریایی انجام میشود، قرارداد حمل دریایی تلقی خواهد شد. کنوانسیون هامبورگ دامنه شمول قرارداد حمل را گسترده نموده است، چرا که به موجب این کنوانسیون کلیه بارهای دریایی و اسناد (مشابه سند) مالکیت و توافقات کتبی یا شفاهی برای حمل کالا از طریق دریا مشمول مقررات کنوانسیون هامبورگ میباشند. همچنین بنا بر ماده 8 کنوانسیون هامبورگ «هرگاه متصدی حمل سندی غیر از بارنامه دریایی، با عنوان رسید «کالایی که باید حمل شود» صادر نماید، چنین سندی دلیل انعقاد قرارداد حمل دریایی و تحویل کالا توسط متصدی حمل به شرحی که در آن سند آمده است محسوب میگردد.» از یک دیدگاه قرارداد حمل براساس ارتباط با بارنامه دریایی یا قرارداد اجاره کشتی به دو نوع تقسیم میشود: قرارداد حمل غیر مستقل (یا مستتر در بارنامه دریایی) و قرارداد حمل مستقل (یا مندرج در قرارداد اجاره کشتی) در حقوق دریایی اغلب از دو عبارت «بارنامه دریایی» و «قرارداد حمل» بصورت مکرر استفاده میشود و این استفاده باعث ایجاد این پرسش میگردد که آیا بارنامه دریایی و قرارداد حمل یکی بوده یا این دو از همدیگر قابل تفکیک هستند و در هر صورت این دو مفهوم با همدیگر چگونه ارتباطی دارند؟ در توضیح این موارد باید گفت اگر بارنامه دریایی با قرارداد حمل یکی محسوب گردد، بارنامه دریایی مرجع منحصر به فرد تنظیم کننده رابطه طرفین محسوب میگردد، لاکن اگر بارنامه دریایی بخشی از قرارداد حمل و کاشف از وجود قرارداد حمل باشد، مذاکرات مقدماتی، آگهی شرکت کشتیرانی، عرف تجاری، درخواست سفارش حمل و نرخ کرایه پیشنهادی نیز می تواند جزیی از قرارداد حمل محسوب و مفاد بارنامه دریایی را تحت تاثیر قرار دهد. در رویه کاری حمل دریایی بارنامه دریایی بعد از بارگیری صورت گرفته که ممکن در تقابل و تضاد با مفاد بارنامه باشد و به همین جهت اکثر حقوق دانان بارنامه دریایی را قرارداد حمل نمیدانند و معتقدند بارنامه دریایی فینفسه قرارداد حمل نیست بلکه کاشف از قرارداد حمل میباشد. به عبارتی از نظر اینان قرارداد حمل قبل از صدور بارنامه دریایی منعقد میشود و لذا اگر کالا قبل از صدور بارنامه دچار خسارت گردد، زیان دیده می تواند براساس قرارداد حمل علیه متصدی اقامه دعوی نماید. البته در این حالت به لحاظ عدم صدور بارنامه دریایی و به جهت اینکه بارنامه دریایی که به عنوان دلیلی برای اثبات قرارداد حمل محسوب میگردد، موجودیت ندارد زیان دیده باید با استناد به دلایل مختلف قرارداد حمل را اثبات نماید. در هر صورت با توجه به مطالب پیش گفته میتوان گفت طرفین قرارداد حمل یا از شرایط قرارداد آگاهی دارند (قصد خاص) و یا انتظار آنها چنین است که در بارنامه دریایی شروط مورد توافق آنها وجود داشته باشد (قصد عامل) و چنین شروطی باید به زمان قبل از صدور بارنامه (زمان شروع قرارداد حمل) تسری داشته باشد و اگر چنین نباشد نمیتوان بارنامه دریایی را مبین و دلیل قرارداد حمل دانست و در یک جمعبندی میتوان گفت بارنامه حامل قرارداد حمل و کاشف از وجود قرارداد حمل و بهترین دلیل اثبات قرارداد حمل و شرایط فیمابین طرفین در خصوص حمل کالا و شرایط آن میباشد و خود فی ذاته قرارداد حمل محسوب نمیگردد. قرارداد حمل غیر مستقل این نوع قرارداد، قرارداد حملی است که موجودیت مستقل ندارد، بلکه در بارنامه دریایی محفوظ است و در این حالت قرارداد حمل یک امر ماهوی است و مفاد آن در بارنامه دریایی یا اسناد مشابه دیگر درج شده است. به عبارتی بارنامه دریایی به «دلالت التزام» حکم به وجود قرارداد حمل نموده و مثبت آن میباشد. قرارداد حمل مستقل نوع دوم قرارداد حمل مربوط به کشتیهای استیجاری میباشد. در این حالت با توجه به اینکه مستأجر، کشتی را برای حمل کالا اجاره نموده است، قرارداد اجاره، قرارداد حمل نیز تلقی میگردد، از همین روست که بر خلاف بارنامه دریایی که آن را دلیلی بر وجود قرارداد حمل میدانند، اجاره کشتی خود قرارداد حمل تلقی میشود و به عبارتی دقیقتر و حقوقیتر میتوان این قرارداد را قرارداد «اجاره برای حمل» نامید. قرارداد حمل بنا به وضعیت خاص حاکم بر آن به قرارداد حمل زمینی، دریایی و هوایی تقسیم و حسب این تقسیمبندی قواعد و مقررات مخصوص و بعضاً متفاوت بر آن حاکم خواهد بود و به همین دلیل در قرارداد حمل نوع وسیله مورد استفاده حتماً باید درج گردد. 3-4 ارتباط بارنامه دریایی و قرارداد اجاره کشتی مستأجر با حمل کالای فرستندگان کالا، در مقابل دریافت کرایه، سود موردنظر خود را کسب مینمایند. در مواردی که نیز فرستنده یا گیرنده کالا تمام یا قسمتی از کشتی را جهت حمل محموله خود اجاره می کند، در این حالت اجاره کننده برای مدتی به جای مالک کشتی قرار گرفته و کشتی را به منظور تحقق اهداف خود در اختیار میگیرد. گاهی نیز مستاجر کشتی تمام فضای کشتی را برای حمل کالای خود استفاده ننموده و از فضای باقی مانده برای حمل کالای دیگران استفاده مینماید و در مواردی نیز مستاجر هیچگونه محمولهای نداشته و کشتی را فقط برای اجاره دادن و حمل کالاهای دیگران و کسب منفعت اجاره مینماید. در هر صورت طرفین قرارداد اجاره کشتی مختارند تا نوع و شکل قرارداد را آنگونه که تمایل دارند، انتخاب نمایند و شروط مندرج در قرارداد را نیز به گونهای که مناسب میدانند و بر آن توافق دارند براساس «اصل آزادی قراردادها» تنظیم نمایند. البته قراردادهای اجاره معمولاً طبق فرمهای مخصوص رایج در بازار تنظیم و طرفین می تواند شرایط موردنظر خود را نیز به آن اضافه نمایند. قرارداد اجاره کشتی که برای حمل کالا تنظیم میشود به «چارتر پارتی» موسوم و به سه نوع تقسیم میگردد: 1- اجاره کشتی برای مدت معین که به اجاره زمانی مشهور است. 2- اجاره کامل یا بخشی از کشتی برای سفر معین که به آن اجاره سفری نیز میگویند. 3- اجاره کشتی به صورت لخت یا دربست که مستاجر جانشین مالک کشتی میشود. در اجاره کشتی بصورت سفر معین، نوع کالا و مسیر نیز مورد توافق قرار میگیرد و فرمانده کشتی نماینده موجر شناخته و بارنامهها و مدارکی را مورد استفاده قرار میدهد که بالای آن نام
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 11:56:00 ق.ظ ]
|