ب. شیوه عملیات اطلاعاتی یا پنهان در مقابل عملیات انتظامی یا آشکار، عملیات اطلاعاتی یا پنهان به شیوه دیگری در  کشف مواد مخدر اطلاق می شود . در این روش ، مأموران اجرایی با رعایت کلیه مقرارت و ضوابط و در قالب دستورالعمل ها و بخشنامه های اداری و تخصصی سازمانی و با اخذ مجوز قضایی از محاکم و معمولا با لباس غیر نظامی در شناسایی و کشف عناصر فعال در امر قاچاق مواد مخدر مبادرت می نمایند. روش هایی که در این شیوه از آن استفاده می شوند عبارت اند از :

  1. 1. روش معامله صوری : این معامله به منظور به دام انداختن عناصر و گروه های قاچاق مواد مخدر و حتماً با مجوز قضایی انجام می گیرد[76]
  2. 2. روش اطلاعاتی: مهم ترین اصل در این روش ، جمع آوری اطلاعات و شناسایی محل فعالیت سران عناصر وابسته، مسیرهای تردد، بارندازها، پاتوق ها، نحوه ارتباطات، شبکه ها و باندهای مواد مخدر است . این امر با بهره گرفتن از روش های خاص اطلاعاتی و پوششی، همانند سازی از قبیل تعقیب و مراقبت، شنود، استراق سمع، به کارگیری تجهزات الکترونیک و استخدام منابع صورت می گیرد . بازجویی های فنی و تخلیه اطلاعات متهمان مواد مخدر هم از نمونه های دیگر این روش محسوب می شوند.
  3. 3. روش نفوذی: در این روش یک یا چند مأمور به تدریج به باندها و شبکه های مواد مخدر نفوذ می کنند و ظاهرا به صورت یکی از عوامل قاچاق و باند در می آیند به نحوی که در آن تشکیلات جا افتاده و اعتماد و اطمینان سران باند را به دست می آورند و به طور نا محسوس اطلاعات و اخبار شناسایی انجام شده را به سایر ررده های ذی ربط در خارج باند منتقل می کنند[77]

ج- شیوه رزمی – تاکتیکی این شیوه در همه کشورهای جهان عمومیت ندارد . کاروان ها و گروه های قاچاق مواد مخدر که از افغانستان و پاکستان به داخل کشور ما می آیند ، به انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین روز ، تجهیزات مخابراتی و خودروهای تندرو مجهزند و برای ررسیدن به اهداف خود با آمادگی کامل وارد سرزمین ما می شوند و حتی مرتکب جرایمی مانند راه بندی، گروگانگیری، گروکشی، آدم ربایی، اخاذی ، آزار و اذیت رروستاییان و مرزنشینان می شوند. روش های مختلف مبارزه با این شیوه، گشت رزمی، اجرای کمین ، رد زنی، تعبیه تله های انفجاری در مسیر عبور قاچاقچیان، درگیر رشدن و انجام عملیات رزمی – تاکتیکی ، پاکسازی مناطق آلوده از حیث ترددقاچاقچیان و… است د-شیوه حمل و تحویل تحت نظارت یا تحویل کنترل شده (نفوذ در شبکه حمل و نقل مواد مخدر یا بارکشی) این شیوه به استناد ماده 11 کنوانسیون 1998 مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل جنبه بین المللی به خود گرفته است. در این روش، مأموران ویژه مبارزه با مواد مخدر در مبادی ورودی کشورها مستقر می شوند و پس از آگاهی از وجود محموله های مواد مخدر، روان گردان یا پیش سازها با اطلاع و تحت نظارت مقام صلاحیت دار قضایی ،در حالی که امکان کشف و توقیف محموله و دستگیری حاملان را دارند ، اجازه می دهند محموله مذکور وارد کشور شده یا از آن خارج شود . از این زمان مأموران انتظامی اطلاعات خود را به مأموران کشورهای مسیر و مقصد و جلب همکاری آن ها،محموله مواد مخدر را تا منطقه تحویل رهگیری و به منظور شناسایی همه کسانی که در شبکه های درون و برون مرزی کشور دست اندکار قاچاق مواد هستند ، نقاط بارگیری و بار انداز و شگردهای گوناگون قاچاق را در تهیه حمل و اختفای موادمخدر کشف کنند[78] ه- ابزارهای کشف مواد مخدر -1 انسان :علی رغم پیشرفت های علمی بسیار در ساخت دستگاه های مختلف کشف مواد، تاکنون هیچ ابزاری نتوانست جای انسان را در این زمینه بگیرد. -2 استفاده از دستگاه اشعه ایکس. -3 دستگاه های تجزیه و تحلیل نوترون حرارتی: که با تابش اشعه گاما روی شیء مورد نظر و تجزیه و تحلیل بازتاب های اشعه تابانده شده قادر به شناسایی مواد مخدر جاسازی شده در چمدان است. -4 استفاده از سگ های مواد یاب. -5 دستگاه الکترومغناطیسی برای کسانی که بلع مواد داشتند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...