تعریف  بخشهای مختلف اقتصادی (خدمات ، کشاورزی وصنعت )

عکس مرتبط با اقتصاد

1-11-2-خدمات:

عبارتست از کلیه فعالیت های اقتصادی غیر فعالیت های صنعتی و کشاورزی خدمات شامل : خدمات برتر ، خدمات پس از فروش ، خدمات ترویج کشاورزی ، خدمات راهنمائی و خدمات صنعتی که عبارتست از کارهای کنتراتی، تعمیرات جزیی ساختمان، ماشین آلات، تجهیزات اداری و وسایل نقلیه و نصب و راه اندازی کالاهای تولید شده. (مدرسی ، 1384 ، ص 124)

بررسی تعریف زیربخش‌های مختلف خدمات در اقتصاد کشور, بحث در مورد سهم این زیربخش‌ها در تولید و اشتغال کل کشور را آسانتر خواهد ساخت:‌

- گروه بازرگانی, رستوران و هتلداری

بازرگانی: ارزش تولید بخش بازرگانی به تفکیک دو زیربخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برآورد می‌شود. بنا به تعریف، عمده‌فروشی عبارتست از: ” فروش مجدد و بدون تغییر شکل کالا به شبکه توزیع به خرده‌فروشان, مصرف‌کنندگان صنعتی و تجاری, شرکتها و مؤسسات دولتی و سایر عوامل توزیع و فروش“. ارزش تولید عمده‌فروشی یا به عبارتی سود ناخالص عمده‌فروشی از تفاوت فروش عمده فروش و خرید خرده فروش بدست می‌آید.

رستوران و هتلداری:

بخش رستوران در برگیرنده فعالیت کلیه کارگاههایی است که به امر فروش نوشابه و اغذیه آماده برای مصرف‌کننده نهایی اشتغال داشته باشند. همچنین هتلداری شامل خدمات هتلها, مسافرخانه‌ها,‌ اردوگاهها و تسهیلات جهانگردی و نیز خدمات تدارک اتاقهای کرایه‌ای با تسهیلات لازم است که در مقابل پرداخت وجه صورت می‌گیرد.

حمل و نقل,‌ انبارداری و ارتباطات:

گروه حمل و نقل, انبارداری و ارتباطات کلیه فعالیتهای مربوط به جابجایی مسافر, کالا, نگهداری انبارها و سردخانه‌ها اعم از خصوصی و عمومی و فعالیت ارتباطات مربوط به پست, تلگراف, تلفن و مخابرات را شامل می‌شود. محاسبات و برآوردهای مربوط به این گروه بطور کلی در پنج بخش حمل و نقل‌ زمینی, دریایی,‌ هوایی و انبارداری و ارتباطات انجام می‌شود. بخش ارتباطات, خدمات ارائه شده توسط مراکز ارتباطی نظیر پست, تلگراف و تلفن و همچنین خدمات مربوط به مخابره و دریافت پیامهای شخصی را شامل می‌شود.

بخش انبارداری نیز خدمات مربوط به نگهداری کالا‌های مختلف در سردخانه‌ها و انبارهای عمومی و اختصاصی را شامل می‌شود.

خدمات مؤسسات مالی و پولی:

بنا به تعریف سیستم حسابهای ملی سازمان ملل متحد خدمات مؤسسات مالی و پولی مشتمل برخدمات حاصل از فعالیت‌ بانکها, مؤسسات اعتباری غیربانکی, نظیر شرکتهای پس‌انداز و وام, مؤسسات اعتباری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. بر این اساس فعالیت کلیه مؤسسات و شرکت‌هایی که بگونه‌ای به امر واسطه‌گری مالی بین عرضه‌کنندگان وجوه و تقاضاکنندگان پول و سرمایه اشتغال دارند, در چارچوب این تعریف قرار می‌گیرد. در نظام حسابهای ملی ایران گروه خدمات مؤسسات مالی و پولی از دو بخش عمده بانکداری و بیمه‌گری تشکیل شده است. در نظام حسابهای ملی ایران عملیات بانکی شامل فعالیت کلیه بانکها اعم از بانکهای مرکزی, بانکهای تجاری و بانکهای تخصصی می‌باشند. بخش بیمه‌گری نیز شامل فعالیت کلیه شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌های شرکتها و آژانس‌های بیمه در زمینه انواع متداول بیمه می‌باشد و محاسبات مربوط به آن همچون محاسبات بخش بانکداری از دو روش تولید و درآمد صورت می‌گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...