پایان نامه درباره ارتباطات بین سازمانی، سازمان و مدیریت |
زمانی سازمانها خود را مستقل و جدا از دیگران میپنداشتند و میکوشیدند بهتر از بقیه کار کنند. در زمان کنونی سازمانها خود را به عنوان اعضای یک سیستم زیست محیطی به حساب میآورند که ممکن است در چندین سازمان به فعالیت بپردازند و از نظر رابطه با سایر سازمانها، در یک شبکه متراکم قرار گیرند. در این سیستم زیست محیطی، همکاری به عنوان یکی از شیوه های رقابت به حساب میآید. در واقع، با توجه به موقعیت محلی و مسئلههایی که در آن محیط مطرح است، امکان دارد دو سازمان با یکدیگر رقابت کنند و در همان زمان تشریک مساعی نمایند. در یک سیستم زیست محیطی، نقش مدیران سازمانها پیوسته در حال تغییر است که در زمان کنونی به روابط افقی و ایجاد رابطه با سایر سازمانها توجه بیشتری میشود. در دنیای امروز که با پدیده شگفت انگیز انفجار اطلاعات و انتقال لحظهای آن به اقصی نقاط جهان مواجه هستیم، قدرت واقعی در دست کسی است که از علوم جدید روز، بهتر و بیشتر بهره جسته و آنها را سریعتر به کار گیرد (صالحی و نوریان، 1388: 416).
2-2- ارتباطات بین سازمانی
طرح گسترده موضوعاتی مثل شبکهسازی، همکاری، هماهنگی و مشارکت، در حوزه آکادمیک و عملیاتی، نشان دهنده نگاه برونگرای سازمانها برای پاسخ مناسب به تغییرات و چالشهای محیط است که با مصادیقی مثل پیمانهای راهبردی و مشارکتهای پروژهای عینیت مییابند. سازمانها مشارکت می کنند تا بر تغییرات محیط فائق آیند و بتوانند منابع لازم را تامین کنند. این پیوندهای سازمانی میتوانند تغییرات را پشتیبانی کنند و شانس بقای سازمان را بالا ببرند. در حوزههای مختلف علمی مثل اقتصاد، استراتژی، و تحقیقات سازمان و مدیریت، روابط بین سازمانی در حال تبدیل به یک سرفصل مهم تحقیقاتی هستند. قدیمیترین پارادایم حاکم بر مطالعات بین سازمانی پارادایم اقتصادی بوده است. در این نوع نگاه، افراد و سازمانها صرفا جویای منفعت خود بوده و برای به حداکثر رساندن آن تلاش می کنند. این رویکرد در اکثر مباحث بهینهسازی، نظریهها و تئوریهایی مثل هزینه مبادلات اقتصادی دیده میشود. با توجه به زمینه های اجتماعی، محققین دیگری اقدام به طرح مباحث شناختی و اجتماعی در روابط بین سازمانی نموده اند. عدم کارایی نگاه صرفا اقتصادی و مکانیکی به مسائل انسانی و سازمانی باعث شده است که امروزه مسائل سازمانی با تلفیق رویکردهای اقتصادی و اجتماعی بررسی شوند. در رویکردهای اقتصادی- اجتماعی صرف توجه از رقابت خارج شده و مساله مشارکت و همکاری مطرح میشود که نمود آن در انواع روابط بین سازمانی مشاهده میشود (تیموری و همکاران، 1390: 62). چگونگی شکل گیری ارتباطات بین سازمانی در مبانی نظری حوزههای مختلف علوم بیان گردیده است و این امر دلالت بر ماهیت چندبعدی موضوع دارد. بنابراین در این زمینه شش پارادایم تئوریک اصلی که تبیین کننده نحوه شکل گیری ارتباطات بین سازمانی هستند، مطرح است که عبارتند از: تئوری هزینه های اقتصادی مبادله، تئوری وابستگی منابع، تئوری اتحاد استراتژیک، تئوری ذینفعان، تئوری یادگیری و تئوری نهادینه شدن. هر یک از این تئوریها از منظری خاص شکل گیری و ضرورت ارتباطات بین سازمانی را بیان می کنند. هر یک از شش پارادایم فوق چشماندازی منحصر به فرد را در شکل گیری ارتباطات بین سازمانی ارائه میدهند (بروسی وجفری ،2000 :390). در جدول 2-1 خلاصهای از هریک به همراه منطق ارتباطات بین سازمانی ناشی از آنها ذکر شده است:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 04:30:00 ب.ظ ]
|