نمودار7-2)  تأثیر متقابل سرمایه گذاری در تحقیقات و توسعۀ اقتصادی ( راهپیما، 1383)

 

1-2-3-2 انواع تحقیقات و پتانسیل آنها در ایجاد ارزش مالی

چنانچه بخواهیم «پیوستار علم تا دانش فنی» را به صورت دقیق تر بررسی کنیم، می‌توانیم آن را به صورت دو مفهوم بهره برداری در مقابل اکتشاف بیان نماییم. در مرحلۀ بهره برداری، تولید دانش فقط در حد توسعۀ گسترش توانمندی‌های موجود لازم است. گرچه فعالیت‌های کاربردمدار تحقیقاتی در کشورها بسیار حیاتی هستند، ولی این نوع فعالیت‌ها برای توسعۀ دانش کشور در پاسخگویی به تحولات آینده تکنولوژیک کافی نیستند؛ در مقابل «تحقیقات اکتشافی» سعی در آزمایش گزینه‌های جدید دارند. این نوع تحقیقات شامل محدودۀ علم تا تکنولوژی پیوستار تحقیقات می‌شود. تحقیقات اکتشافی پتانسیل دستیابی به تکنولوژی های نوظهور را دارند و این قابلیت را در کشورها برای دستیابی به پیشگامی رقابتی ایجاد می‌کنند. سرمایه گذاری در تحقیقات پایه به میزان توانایی کشورها در شناسایی اطلاعات جدید و جذب و به‌کارگیری آن‌ها در نوآوری‌های تجاری بستگی دارد و این موضوع تحت عنوان ظرفیت جذب مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولاً این نوع از تحقیقات دارای هزینه‌های بالا و منابع مالی با عدم اطمینان بسیار زیاد می‌باشد؛ لذا ایجاد توزان میان این دو نوع سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت است. همانطور که در شکل صفحۀ بعد نیز نشان داده شده، «علم» دربرگیرندۀ تحقیقات آزاد و آکادمیک می‌باشد که همان «تحقیقات پایه» را شامل می‌شود. در این مرحله منافع تجاری خاصی مدنظر نیست و بیشتر بر تحقیقات ذهنی برای توسعۀ دانش موجود یا ایجاد دانش جدید تأکید می‌شود؛ لکن تحقیقات توسعه ای مبتنی بر شکل دادن محصولات و یا فرایندهایی برای بازار است. در واقع، «تحقیقات بهبودی یا ارتقایی» چیزهایی به خدمات یا محصولات اضافه می‌کنند تا آن‌ها را برای بازار دلخواه تر و مورد پسندتر سازند (محمدی، و انصاری، 1384). نمودار این تحقیقات در ذیل نشان داده شده است:

نمودار 8-2) پیوستار انواع تحقیقات و پتانیسل آنها برای دستیابی به منافع دانشی و مالی

لذا درمی یابیم که تمرکز تحقیق و توسعه در مقایسه با شدت تحقیق و توسعه در تجاری سازی فناوری نانو مهمتر است؛ تحقیق و توسعۀ کاربردمحور عموماً منجر به تسهیل تجاری سازی می شود، اما تحقیق در علوم پایه نیز باید دایماً در جریان باشد(Lee,Jhon & Shin,2013).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...