پایان نامه مدل دیک و باس، کیفیت درک شده |
سطح سوم در برگیرنده مشتریان راضی است.آنها از هزینه های تغییر راضی هستند(هزینه های تغییر شامل از دست دادن زمان ، پول یا مزیتهای وفاداری و … است). از دیدگاه این مشتریان رقبا باید شایستگی هایی را ایجاد کنند که از هزینه های تغییر بیشتر شود.چهارمین سطح در برگیرنده مشتریانی است که واقعا برند را دوست دارند و ارتباط عاطفی خاصی با آن بر قرار کردهاند. بر اساس این نوع ارتباط نمادهای آن را دوست دارند و یا تجربههای خوب و کیفیت درک شده بالایی از آن دارند. این دلیل عاطفی گاهی اوقات یک واقعیت بوده و یک ارتباط طولانی مدت را موجب میشود. پنجمین سطح نشان دهنده تعهد مشتریان است، آنها به این برند افتخار می کنند و کسانی هستند که از دیدگاه عملکردی و شخصیتی این برند برای آنها مهم است. ارزش این طبقه از مشتریان به اندازهای است که آنها در بالاترین قسمت هرم قرار دارند (Aaker and David,1991 in Ioan,2000). با توجه به مدل آکرو دیوید(1991)، شناسائی انواع مشتریان و تمرکز بر جذب و حفظ وفاداری آنها در برنامه های وفادار نمودن مشتریان می تواند راهگشای تحقیق باشد. این مدل به شناسائی و تفسیر بهتر بعد وفاداری در مدل مفهومی تحقیق حاضر کمک می نماید. 2-4-2- مدل دیک و باس دیک و باس بیان کردند که وفاداری میزان ارتباط بین نگرش نسبی و خرید حمایتی است. بر اساس تحقیقات آنان و بگونهای که در شکل شماره2-2 نشان داده شده است، وفاداری به 4 دسته تقسیم میشود: وفاداری قلابی و عدم وفاداری در نگرش نسبی کم ایجاد میشود که ممکن است دارای معایب زیادی باشد. وفاداری کامل و وفاداری پنهان نیز در نگرش نسبی زیاد ایجاد میشود. از سویی دیگر همان طور که در شکل مشخص شده است وفاداری کامل در نگرش نسبی و خرید حمایتی زیاد هستند. عدم وفاداری در نقطه مقابل آن قرار دارد و در نگرش نسبی و خرید حمایتی کم قرار دارد. افرادی که به طور قلابی وفادار هستند دارای خرید حمایتی زیاد و نگرش نسبی کم و وفاداری پنهان در نگرش نسبی زیاد و خرید حمایتی کم قرار دارد. مشتریانی که دارای عدم وفاداری هستند دارای نگرش منفی به برند کنونی و نگرش مثبت به رقبای این برند میباشند (Dick and Baus,1994 in Ioan,2000).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 08:06:00 ب.ظ ]
|