مدیریت زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند برنامه ­ریزی، اجرا و کنترل کارآمد جریان مواد اولیه، موجودی­های در جریان ساخت، محصولات نهایی و همچنین جریان اطلاعات مرتبط با آن، از نقطه اولیه تا نقطه مصرف، که با هدف تامین نیازهای مشتریان انجام می­شود (ربیعه، 1389، 18). مدیریت زنجیره تامین خدمات[4] مدیریت زنجیره تامین خدمات ابزاری جهت پیش ­بینی، برنامه ­ریزی، اجرا و کنترل فرآیند زنجیره تامین با هدف رضایت مشتری در یک روش کارآ شامل نظارت، تعامل و کنترل محصول و اطلاعات در درون سازمان و در بین قسمت­های مختلف  در یک سازمان خدماتی می­باشد (استنلی ، 2005،13). ارزیابی[5] ارزیابی در لغت به معنای یافتن ارزش و بها، سنجش و بررسی حدود و برآورده کردن ارزش می­باشد. ارزیابی در حالت کلی رویه­ای است که به صورت نمادین، جهت نمایش جوانب  واقعیت­ها در جهان تحلیلی محقق استفاده می­گردد. هدف از ارزیابی، انتقال مشخصه­ها و خواص رویدادهای تجربی در شکلی است که بتواند توسط محقق مورد تجزیه و تحلیل واقع شود. از دیدگاه مدیریتی، ارزیابی به عنوان یکی از نگرش­های علمی و یکی از مهمترین فعالیتهای مدیریت در راستای کمی نمودن روابط متغیرها و معیارهای مهم به عنوان اساس تحلیل،  برنامه ­ریزی، کنترل فعالیت­ها و تصمیمات مدیریت به شمار می­رود (راجات، 2007،41). ارزیابی عملکرد زنجیره تامین سنجش میزان موفقیت زنجیره تامین در دستیابی کارآمد و مؤثر به نیازهای مصرف ­کننده نهایی(راجات، 2007،46). پویایی­شناسی سیستم دیدگاه و مجموعه ­ای از ابزارهای مفهومی است که ما را قادر به فهم ساختار و پویایی سیستم­های پیچیده می­ کند. به بیان دیگر­، یک روش مدل­سازی ماهرانه و ظریفی است که در ساخت شبیه­سازی کامپیوتری از سیستم­های توانمند استفاده می­ کند و استفاده از آنها منجر به طراحی سازمانها و سیاست­های موثر می­شود ( استرمن،2000، 24). شبیه­سازی شبیه­سازی عبارت از فرایند طراحی مدلی از سیستم واقعی و انجام آزمایش­هایی با این مدل است که با هدف پی بردن به رفتار سیستم یا ارزیابی استراتژی­های گوناگون (در  محدوده­ای که به وسیله معیار و یا مجموعه ­ای از معیارها اعمال شده است) جهت عملکرد بهتر سیستم، صورت می­گیرد (استرمن،1386، 65).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...