روش تحقیق «روش تحقیق» در سازماندهی و اجرای هر پژوهشی حائز اهمیت است. در واقع روش تحقیق نحوه رسیدن محقق به هدفهای تحقیق را نشان می‌دهد. و به عنوان چراغ راهنما فرا راه محقق قرار می‌گیرد. هر یک از موضوعات پژوهشی بنا به هدف و ماهیت آن، روش تحقیق خاصی را می‌طلبد. در واقع هر واحد انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید به شیوه و روش انتخاب کند، او را هرچه دقیقتر، آسانتر و سریعتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند. (نادری، نراقی، 1375، ص164). انتخاب روش تحقیق تا حد زیادی بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد و یکی از مهمترین مراحل انجام تحقیق است. بنابراین محقق باید تلاش کند، از بهترین ابزار و روش برای تحقیق خود استفاده کند تا به دور از هرگونه سوگیری و نگرش شخصی بتواند فرضیه‌های خود را بررسی کند. موضوع مورد بحث در این تحقیق سنجش میزان خلاقیت دانشجویان سه رشته مشاوره، روان‌شناسی و مدیریت آموزشی است و بررسی نگرش آنان در مورد اینکه آیا تحصیلات دانشگاهی در رشد خلاقیت آنان تاثیر داشته است یا نه؟ روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی و همبستگی است برای دست یافتن به اطلاعات تغییری در نمونه ایجاد نمی‌شود. روش گردآوری اطلاعات: برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای بخش نشریات و مقالات و منابع پایان‌نامه‌ای دانشگاه‌های مختلف تهران و از سایتهای اینترنتی مرکز اسناد علمی ایران استفاده شده است. این بخش به صورت کتابخانه‌ای تدوین گردید و بخش دیگری از اطلاعات از طریق اطلاعات حاصل از اجرا و جمع‌آوری پرسشنامه سنجش خلاقیت  CREE و مصاحبه که با طرح سوالات جهت کسب اطلاعاتی در این زمینه که آیا دوره آموزش دانشگاهی در رشد خلاقیتشان تأثیر داشته است یا نه ؟ و به صورت کتبی تهیه  گردید. انجام کار این بخش به صورت میدانی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات: با توجه بر اینکه تحقیق توصیفی است برای سنجش خلاقیت دانشجویان کارشناسی، مشاوره و راهنمایی، روان‌شناسی و مدیریت آموزش از یک پرسشنامه پیش ساخته بنام «پرسشنامه سنجش خلاقیت (CREE) که توسط تی. جی. تورستون. و تی.جی امیلن جر از دانشگاه کارولینای شمالی با ترجمه، ابوالفضل کرمی استفاده شده است. برای سنجش نگرش دانشجویان در مورد میزان تأثیر دوره تحصیل بر رشد خلاقیتشان از مصاحبه کتبی استفاده شده است. جامعه آماری جامعه آماری در این تحقیق دانشجویان ترمهای آخر کارشناسی رشته علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی و روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی است. در حال حاضر در این دانشکده 86 نفر در رشته مدیریت آموزشی، 82 نفر در رشته راهنمایی و مشاوره و 71 نفر در رشته روان‌شناسی مشغول به تحصیل هستند. این دانشجویان ورودیهای سالهای 81-80 می‌باشند. که ترمهای پنجم ، ششم ، هفتم و هشتم را شامل می شوند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...