تحقیق با موضوع فرآیند یادگیری سازمانی، رویکردهای استراتژی |
رویکرد اول که بر پایه اقتصاد نئوکلاسیک و به ویژه تئوریهای مربوط به ساختار صنعت شکل گرفته است، کسب مزیت رقابتی را ناشی از فرصتهای محیطی میداند (رحمان سرشت، 1383: 373). ابزارهای تحلیلی مورد استفاده در این دیدگاه، تحلیل زنجیره ارزش سازمان، تحلیل نیروهای رقابتی، استراتژیهای عمومی، رقابتپذیری، خوشهها و مزیت رقابتی ملتها هستند (1980،Porter). بر اساس این نظریه، محیطی که سازمانها در آن فعالیت دارند، همواره درحال تغییر و تحول هستند. اگر سازمانها بخواهند بقا داشته باشند و موفق شوند، باید خود را همواره با تحولات صنعت خود همسو کنند. دیدگاه سازمان صنعتی به قدرت نیروهای محیطی و تغییرات و تحولات محیطی و اثر بلامنازع آنها بر سازمانها اشاره دارد و معتقد است، چه رویدادها تدریجی باشند و چه انقلابی برای بقا باید خود را با این تحولات سازگار سازند. پورتر در دهه 80 با ارائه استراتژی رقابتی، مهمترین سهم را در پیشبرد این رویکرد داشت. وی معتقد است که شرکتها از طریق استراتژیک رقابتی به دنبال تعریف و تدوین رویکردی سودآور و پایدار جهت رقابت در صنعت میباشند. (پورتر، 1990، ص 34). 2-1-2-2- منبع محور نویسندگان دیگر با اینکه از دیدگاه اقتصاد نئوکلاسیک بهره گرفتند عقیده داشتند که تنها موضع بازاری عامل مزیت رقابتی نیست وباید نگاهی منبع محور داشت. این دیدگاه به وسیله ورنر فلت (1984) در ادبیات استراتژیک رایج و به وسیله متخصصان دیگر بررسی و تکمیل شده است (حاجیپور و مؤمنی، 1388: 77) و مدلهای آن مورد آزمون در سازمانها قرار گرفتهاند. یکی از مدلهای منشعب شده از این دیدگاه، مدل VRIO است که به وسیله بارنی ارائه گردیده که برای شناخت و کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانها به شناخت منبعی که این مزیت را ایجاد میکند، میپردازد (حاجیپور و مؤمنی، 1387: 123). هرچند هر دو عامل محیط خارجی و ویژگیهای درونی سازمان تأثیر بهسزایی در میزان موفقیت آن خواهند داشت، مدل منبع محور قابلیتهای محوری به ویژگیهای درونی سازمان توجه نشان میدهد که عبارتست از سرمایههای نیمه پایدار محسوس و یا غیرمحسوس. همچنین در مدل منبع محور، ریشهی استراتژی سازمان و نخستین منبع اعتبارات مالی آن، مدیریت پویای منابع و ظرفیتهای روبه رشد آن است. مقصود از «منابع» آوردههای انسانی، فیزیکی، سرمایهای و ساختاری است. مجموعهای از منابع هنگامی که به منظور یک فعالیت خاص با یکدیگر ترکیب و تجمیع میشوند «توانمندی» نام میگیرند. توانمندیها نیز به نوبه خود سبب ایجاد قابلیتهایی میگردند که در نهایت منبع مزیت وسیعی از منابع و توانمندیها میشوند. به عبارت دیگر هنگامی که بازار پیوسته در حال تغییر بوده و رقابت در آن رو به افزایش است، بازگشت و توجه مجدد به عقب جهت ارشاد و هدایت در راستای اخذ تصمیمهای استراتژیک با مشکلات بسیاری روبرو خواهد بود. با تمرکز بر داخل سازمان و تشخیص نقاط قوت آن، به ویژه مجموعه بیبدیل منابع و توانمندیهای موجود، تصمیم گیرندگان میتوانند گزینههای استراتژیک مناسبتری را جهت تشخیص و توزیع منابع و توانمندیهای خود انتخاب نمایند. در واقع وقتی که محیط خارجی به سرعت هر چه تمام در حال تغییر و پیشرفت است، تنها رویکردهای داخلی مانند رویکرد منبع محور میتواند مبنای ثابت و پایداری را در اخذ تصمیمات استراتژیک فراهم نماید. در این شرایط، سازمانها با تغییر رویکردهای استراتژیک کنونی به منابع داخلی خود، به همراه توجیه مزایای آن در عملکرد مواجه شده اند. 2-1-2-3- نیت استراتژیک هامل و پراهالاد بر نقش سازمانها در ساختن محیطهای خودشان به جای انطباق با صرف با آنها تأکید دارند. آنها با مطالعه تعدادی سازمان جهانی در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن پیشنهاد میکنند که آنچه سازمانهای موفق (مانند هوندا، کوماتسو و کنون) را از ناموفق (مثل جنرال موتورز، کاترپیلار و زیراکس) متمایز میکند. مدلهای ذهنی متفاوت آنها در طراحی استراتژی است. این مطالب یکی از پایههای فکری تئوری انتخاب استراتژیک را که فرض میکند انطباق یا تناسب با محیط عامل موفقیتآمیز است، زیر سؤال میبرد. هامل و پراهالاد معتقدند که شرکتهای ناموفق از نسخههای تئوری انتخاب استراتژیک بهره میگیرند و به دنبال تناسب با محیط هستند. این دیدگاه باعث میشود که آنها جاه طلبیهایشان را تا حدی که به وسیله منبع در دسترس قابل تحقق باشند محدود کنند. دغدغه اصلی این چنین شرکتهایی اتفاقات بازار است و با توانمندیهای محوری کار ندارند. آنها تناسب را از طریق سازگاری مورد نیاز در رفتارهایشان حفظ میکنند و بر نتایج و اهداف مالی متمرکز میشوند. این شرکتها به دنبال تحقق هدفهای مالی از مجرای استراتژیهای عام هستند تا مزیت رقابتی پایدار خلق شود. هامل و پراهالاد تأکید میکنند که رویکرد مذکور موجب تکرار و تقلید میشود. آنها اشاره میکنند که هیچ مزیت رقابتی پایداری وجود ندارد. در اینجا مدیران صرفاً به دنبال انطباق منابع سازمان با نیازمندیهای محیطی نیستند. در عوض مدیران از منابع سازمان به روشی خلاقانه بهره میگیرند و الزامهای محیطی را خود خلق میکنند. آنها با زیر سؤال بردن ایده انطباق با محیط، پیشنهاد میکنند که نیاز به تعامل و یادگیری مداوم است. بنابراین آنها از تئوری انتخاب استراتژیک سنتی به سوی دیدگاه استراتژی به مثابه فرآیند یادگیری سازمانی حرکت میکنند. 2-1-2-4- تدریجگرایی منطقی نویسندگان فراوانی در حوزه مدیریت استراتژیک از عدم اطمینان، ابهام و هدفهای متناقض مدیران آگاه بوده اند. یکی از مثالهای نافذ مفهوم تدریجگرایی منطقی است. آهسته روی منطقی بیانگر حرکتی است از نگاه مکانیکی تئوری انتخاب استراتژیک ستنی به سمت این نگاه که استراتژی فرآیند تغییرهای کوچک مستمر است. این دیدگاه که مزیت رقابتی میتواند در دوره زمانی بلند مدت پایدار بماند، به وسیله برخی از صاحب نظران که اشاره به تغییرهای سریع شرایط رقابتی داشتند مورد انتقاد واقع شد. آنها عقیده داشتند شدت رقابت اجازه پایایی مزیت رقابتی به مدت طولانی را نمیدهد. از این منظر شرکتی بر شرکت دیگر برتری مییابد که بتواند به سرعت و همواره شرایط فعلی را از بین ببرد و پایههای جدیدی برای رقابت ایجاد نماید. رقابت نیازمند باز تعریف مزیتهای رقابتی گسسته و تغییرهای بنیادی در روابط بازار است. موفقیت از نقاط قوت فعلی (طبق دیدگاه منبع محور) ناشی نمیشود، بلکه به گسستههای متوالی بستگی دارد. این امر سازمان را قادر میکند به طور مرتب مزیتهای رقابتی جدید ولی موقت بسازد. مزیت رقابتی موقتی است و شرکتها مزیت رقابتی خود و دیگران را مختل میکنند. اقدامها و واحدهای سازمانی اتصال ضعیفی دارند و رقابت نیازمند اقدامهای تهاجمیاست که نباید به دلیل وفاداری و دلسوزی محدود شوند. استراتژیهای موفق متکی به پایش مستمر، تفسیر، ابتکار، فرصت طلبی و بداهه پردازی هستند. رویکرد انطباقی تدریجی به استراتژی، عقلانیت مخصوص به خود را دارد که کوئین از آن به عنوان «تدریجگرایی منطقی» یاد میکند. عقلانیت ممتازِ تدریجگراییِ منطقی بر اساس پذیرش عقلانیت محدود خود ما استوار شده است: (هپچ،1385: 183). نظریهپردازان هوشمند میدانند که همیشه نمیتوانند به اندازه کافی باهوش باشند تا در مورد همه مسائل پیشاپیش فکر کنند (مینتزبرگ 1987: 69). طرفداران تدریجگرایی منطقی با صادق بودن در مورد محدودیتهایشان، متعهد میشوند که به فرایند آزمون و یادگیری بپردازند. رویکرد تدریجگرایی لزوماً رویکردی تاکتیکی نیست. این رویکرد ممکن است با منطقی اساسی یا «قصد استراتژیک» هدایت گردد که هردوی اینها به قدر کافی واضح هستند تا فهمی درست از مسیر را ارائه نمایند و آن قدر گستردگی دارند که مجال انعطافپذیری و فرصت طلبی را در طول مسیر فراهم کنند. سیرت و مارچ (1963)، تربری (1968) و مارچ و اولسن (1976) از جمله افرادی هستند که استدلال کردهاند، سازمانهای انعطافپذیر سازمانهایی هستند که اعضای آنها توان یادگیری و پیشبینی تغییرات را در محیطهای خویش دارا میباشند و درخصوص امکانپذیری جابجایی عوامل داده و ستاده، در جست و جوی منابع دیگری برای بقا، توسعه و حفظ خود هستند و در این زمینه از سازوکار ذخیرهسازی اطلاعات استفاده میکنند. دانکن و ویس (1978) یادگیری سازمانی را به عنوان «فرایندی» میدانند که در سازمان عمدتاً از طریق ائتلاف اعضای اصلی گسترش مییابد و توانایی کشف این را دارد که چه موقع به تغییرات سازمانی نیاز است و چه نوع تغییراتی میتوانند ضامن موفقیت آنها در آینده باشد، بنابراین پیش شرط لازم برای انطباقپذیری سازمانها یادگیری است. سازمانهای انطباقپذیر، سازمانهایی هستند که توانایی یادگیری دارند. یادگیری در خلاء شکل نمیگیرد و هر فرایندی به جز یادگیری ناچار است که از فرایند یادگیری تبعیت کند. 2- 1-2-5- استراتژیهای خود جوش (ناگهان ظهور) این رویکرد استراتژی را در جهت حرکت سازمان تعریف میکند، صرف نظر از آنکه این جهت از روی قصد و نیت باشد یا نباشد. بر اساس این دیدگاه، استراتژی میتواند طرحریزی شود، ولی اگر زمانی طرحریزی نشود، از درون فعالیتهای اعضای سازمان پدیدار میشود. استراتژی خودجوش از فعالیتهایی که در سراسر سازمان انجام میشود، نمود پیدا میکند و در نتیجه میتواند بر اساس طرحریزی استراتژیک مبتنی بر مدل عقلایی نیز تحت تأثیر قرار گیرد، اما به وسیلهی عوامل دیگری نیز شکل داده میشود. در این دیدگاه، استراتژی درون چارچوب کلی یک طرح استراتژیک قرار میگیرد، اما بر اساس فعالیتهایی که در سراسر سازمان رخ میدهد و بر مبنای نوعی الگوی یادگیری آزمون و خطا ظهور میکند. دیدگاه استراتژی خود جوش مدعی است که ساختارها و فرایندهای موجود مانند سایر پدیدههای سازمانی بر مرحله تدوین استراتژی به وسیله مدیریت عالی تأثیر میگذارند و بدین ترتیب این کلام قصار که «ساختار از استراتژی تبعیت میکند» را به چالش میکشند. تصویر ذهنی از استراتژی، به عنوان پدیدهای که از بطن ساختارها و فرایندهای موجود داخلی ظهور میکند، با دیدگاه عقلایی از استراتژی به عنوان تغییری طرح ریزی شده و آینده نگر در واکنش به تقاضاهای محیطی در تقابل شدید قرار میگیرد (رحمان سرشت، 1384، 68). 2-1-2-6- گزینش رقابتی برای بقا نویسندگان سنّت تطورسازمانی پا را فراتر گذاشته اند و توانایی مدیران در انتخاب وضعیت سازمانشان را زیر سؤال بردهاند. آنها با نگاهی نئوداروینی باور دارند که سازمان به وسیله رویدادهای تصادفی تغییر میکند و سپس به وسیلهی گزینش رقابتی برای بقا برگزیده میشوند (لورنژ و دیگران، 1385: 43). نظریههای متفاوتی برای تشریح چگونگی انطباق سازمانی مطرح شدهاند که تفاوت عمده بین آنها بستگی به میزان تلقی مدیران از توانایی آنها در تأثیرگذاری بر فرایند انطباق دارد. پژوهشگران در حوزه سیاست کسب و کار چنین استدلال کردند که مدیران میتوانند تغییرات سازمانی را از طریق خلاقیت و تغییر اهداف سازمانی (بارنارد 1938، سلزنیک 1957، اندروز 1980)، از طریق سیستمهای برنامهریزی تحلیلی (انسوف 1965، آکوف 1970) و از طریق اصلاح در ساختارها و فرایندها در پاسخ به تغییرات محیط خارجی (چندلر 1962، لورنس و لورش 1967، تامپسون 1967) به انجام برسانند. در میان نظریهپردازان سازمانی، نظریهای که توسط چایلد (1972) حمایت شد این بود که ائتلافهای مهم در سازمانها در مقایسه با استقلال از اهمیت قابل توجهی برای انتخاب نوع استراتژی برخوردارند، آنها از این طریق قادرند تا در سازمانها، به جای اینکه صرفاً با تغییرات غیرقابل کنترل منطبق شوند، انطباقی پویا به وجود آورند. آنها برای فعالیت در محیط (به طور مثال صنعت یا بازار) و انتخاب تکنولوژی برای انطباق ساختار، و نیز سیستمهای کنترلی که متناسب با اندازه و نوع فعالیتهایشان باشد، قادر به انتخاب محیط هستند. همچنین آنها قادرند تا از محیطشان بهرهگیری کرده یا آن را کنترل کنند، در مجموع این تواناییهابرای انتخاب استراتژیک باعث میشود تا سازمانها به طور خلاق با پیشامدهای احتمالی محیط انطباق یابند. توسط مدل انتخاب طبیعی، دیدگاهی متفاوت دربارهی فرایند انطباق سازمانها مطرح شده است. در اصل مدافعان این نظریه نظیر (هانان و فریمن 1977، آلدریچ 1979) عقیده دارند که ترتیبات ساختار داخلی و محدودیتهای خارجی الزامات زیادی را بر سازمانها اعمال میکنند که اساساً توانایی مدیران را برای انتخاب هرگزینه استراتژیک محدود میسازند. علاوه بر آن برداشت مدیران از واقعیت، در اغلب موارد یکسان نیست و در واقع تغییر استراتژیک «فوق فعال» را ناممکن میسازد. به عقیده این نویسندگان انطباق یک فرآیند تکاملی است که در طول سه مرحله: دگرگونی، انتخاب و حفظ انجام میگیرد. اگرچه دیدگاههای بسیار گسترده و گوناگونی دربارهی بومشناسی وجود دارد، ولی همهی آنها بر گزینش متمرکز هستند. حجم ادبیات موجود دربارهی سازمانها، از دیدگاهی جدید به موضوع نگاه میکند که آن را «دیدگاه سازشکاری یا انعطافپذیری» مینامند. بر اساس دیدگاه سازشکاری، زیرمجموعهها یا واحدهای فرعی سازمانی (معمولاً مدیران یا ائتلافهای حاکم) همواره برای شناسایی فرصتها و تهدیدها، عوامل ذیربط محیطی را مورد بررسی قرار میدهند، واکنشهای راهبردی در نظر میگیرند و ساختار سازمانی را به شیوهای مناسب تعدیل مینمایند. از دیدگاه بومشناسی جمعیت میتوان به شیوهای مطلوب از عوامل محیطی بهرهبرداری کرد. صرفنظر از اینکه برخی از سازمانها به صورت آگاهانه خود را با شرایط محیطی وفق میدهند (یا نمیدهند) باید گفت که محیط ترکیب یا آمیزهای مطلوب یا بهینه از سازمانها را «برمیگزیند». بنابراین اگر قرار باشد مسألهی عقلانیت مطرح باشد، باید گفت که «خردگرایی» گزینش طبیعی خواهد بود. امکان دارد در حالتی که سازمانها در بازارهای رقابتی قرار گرفتهاند، خردگرایی سازمانی با خردگرایی محیطی دست به دست یکدیگرند دهند. 2-1-2-7- استراتژی به عنوان اقدامی (کنشی) نمادین برخی از آثار اخیر در حوزههای استراتژی فراتر از مدل «استراتژی خود جوش» گام نهاده تا نه تنها جهت رابطه بین استراتژی و ساختار، بلکه رابطه بین مراحل تحلیل، تدوین و اجرای فرایند استراتژی را زیر سؤال ببرد. برای مثال، مطالعات انجام شده درباره سازمانهای ژاپنی نشان میدهد که اقدام (کنش) به طور عادی (عادتاً) بر اعلان عمومی طرحها مقدم است. در این موارد، فرایند استراتژی، معکوسش فرایند مدل عقلایی است (که در آن اجرا نسبت به تحلیل و تدوین استراتژی مقدم است). استدلال آن است که این فرایند معکوس آنچه را که قبلاً انجام شده مشروعیت میبخشد و باز بودن مدیریت نسبت به ایدههای جدید ر ا به صورت نمادین به دیگران ابلاغ میکند. در عین حال در سازمان ژاپنی، اقدام، (کنش) خود فی نفسه معمولاً هم نسبت به تصمیمهای بالا – پایین و همین طور ایجاد توافق پایین با بالا که دیدگاه استراتژی «خودجوش» آن را توصیف میکرد، اولویت داده میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-13] [ 08:22:00 ب.ظ ]
|