2-7-4-1- خصوصیات ترمینال های تبدیل LNG جهت انتخاب و احداث ترمینال های تبدیل مجدد گاز LNG فاکتورهای مهمی وجود دارد که عبارتند از :

  • امکان دسترسی به دریا و آب های آزاد
  • شرایط لازم و ایمن جهت پهلو گرفتن کشتی
  • مجاورت با شبکه توزیع و نواحی عمده مصرف
  • فاصله مناسب از مناطق مسکونی و هرگونه فعالیت‌های انسانی
  • رعایت مسائل زیست محیطی
  • داشتن معیار های لازم برای حفظ ایمنی
  • حفظ ایمنی تانکرهای ذخیره ساز LNG

تانکرهای ذخیره‌سازی LNG سهم عمده هزینه ترمینال‌های ساحلی جدیدالاحداث را به خود اختصاص می‌دهند. اندازه این تانکرها از 98000-40000 متر مکعب در 10 سال پیش به 180000 متر مکعب در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در تصویر (2-4) مراحل کامل زنجیره LNG از «مبدا تولید» به «مقصد مصرف» که تاسیسات مجدد تبدیل LNG می‌باشد قابل مشاهده است. تصویر (2-4) مراحل کامل زنجیره تولید LNG منبع: www.Wood Mackenzie.com (2005)   2-8-هزینه احداث تاسیسات LNG احداث زنجیره LNG بسیار سرمایه بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است. برآورد کل هزینه های احداث تاسیسات تولید یک واحد LNG، کاری دشوار و نیازمند محاسبات دقیق و برآورد کامل تمامی بخش ها با توجه به شرایط پیش رو می باشد . امکان سنجی اقتصادی احداث یک زنجیره تولید LNG تحت تاثیر عواملی چون هزینه تولید گاز(بخش‌بالادستی) ، هزینه تاسیسات مایع سازی، محل احداث آن، نزدیکی به مراکز صنعتی، تامین امکانات و قطعات و نیز تکنولوژی مورد استفاده ، هزینه های حمل و نقل، تولید یا خرید کشتی حمل کننده و هزینه احداث تاسیسات تبدیل مجدد گاز در مقصد است، که در مجموع برآورد دقیق آن را امکان پذیر نمی‌سازد و در مناطق مختلف دنیا و با توجه به در نظر گرفتن تمامی شرایط جغرافیایی ، اقتصادی، سیاسی و …متغیر می باشند ولی به‌طور کلی می توان گفت که از چهار جزء اصلی زنجیره LNG هر کدام به چه میزان از هزینه ها را به خود اختصاص می دهند . 1- تولید گاز : از محل تولید گاز تا تاسیسات مایع سازی LNG که شامل فرآوری گاز و لوله کشی مربوط به آن است که حدود 15 تا20 درصد درصد هزینه ها را به خود اختصاص می دهد . 2 –  تاسیسات مایع سازی : این بخش که شامل فرآیند مایع سازی ، بازیافت میعانات گازی ، بارگیری و ذخیره سازی LNG می باشد 30 تا 45 درصد هزینه ها را به خود اختصاص می‌دهد و می توان گفت پرهزینه‌ترین بخش این زنجیره است. در حال حاضر برای ساخت تاسیسات مایع سازی با ظرفیت 10 میلیون تن در سال هزینه‌ای در حدود 7 میلیارد دلار خواهد داشت که این تخمین براساس پروژه‌ای با ظرفیت تولید 10 میلیون متر مکعب  LNG در سال می‌باشد که در Vladivostok روسیه توسط شرکت Gazprom در سال 2016 به بهره برداری خواهد رسید. 3 – حمل و نقل : حمل توسط کشتی های مخصوص حمل LNG 10 تا 30 درصد هزینه این زنجیره را تشکیل می دهند. علاوه بر هزینه ساخت یا تولید کشتی، هزینه انتقال LNG به ازای هر میلیون بی تی یو، در مسافت‌های مختلف متفاوت است.جدول(2-3) هزینه‌های انتقال مربوط به یک کشتی مترمکعبی150000 را نشان می دهد. در حال حاضر هزینه ساخت یک کشتی حمل LNG با ظرفیت 150000 متر مکعب برابر با 175 میلیون دلار می باشد . (نگاهی به صنعت ال ان جی،غلامعلی رحیمی،56) جدول (2-3) هزینه های انتقال LNGبا کشتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...