• نظریه سازمان های بالغ و نابالغ:

یکی از نظریه پردازان برجسته مدیریت به نام (آرجریس[19])می گوید:سازمان ها هم مثل انسان ها دو نوعند یک دسته سازمان های بالغ و دسته دیگر سازمان های نابالغ که در این راستا سازمان های بالغ دارای ویژگی های چون برنامه ریزی،سازماندهی،کارمند یابی،هدایت و رهبری، هماهنگی و بازبینی،ارتباطات ،گزارش دهی و بودجه هستند و اغلب این نوع سازمان های بالغ و پیشرو و دارای اداره های قوی روابط عمومی می باشند که به طور عهده زیر نظر مدیر عامل و رئیس سازمان انجام وظیفه می کنند و این بستگی به نوع طراحی سازمان دارد. اصولاً روابط عمومی برای دستیابی به اهدافی چون ایجاد افکار مساعد وخلق گرایش های مطلوب در میان گروه های داخل و خارج سازمان،جهت دادن به آن دسته از طرز تفکرهایی که هنوز کل و حالت مخصوص و مشخص نگرفته اند.بلا اثر ساختن و عقیم گذاشتن عقاید و نظرات خصومت آمیز و حفظ نگهداری افکار و عقاید مساعد و موافق در مدیریت جدید به وجود آمده است.(فرهنگی،1373، 15). (گرونیک و هانت،1984 ):  معتقدند که یک سیستم سازمانی شامل پنج زیر سیستم اصلی است.[20] -زیر سیستم تولید -زیر سیستم توزیع (مسئول بازاریابی و توزیع) -زیر سیستم نگهداری(مسئول هماهنگ سازی وظایف کارکنان یعنی پرسنل آموزش) – زیر سیستم انطباق دهنده(مسئول کمک به انطباق یافتن سازمان با تغییر با دایره برنامه ریزی) – زیر سیستم مدیریت (مسئول کنترل و یکپارچه سازی زیر سیستم های دیگر) در این مدل سیستمی روابط عمومی به عنوان بخشی از زیر سیستم مدیریت یک سازمان به شمار می رود.(حبیب زاده،1390،166). کاربرد سیستم ها کمک میکند تا توجه به سوی پیوندهای مهم میان سازمان و کارکردهای آن و نیز میان سازمان و گروه های کلیدی بیرونی معطوف شود.روابط عمومی در نقش گسترش دهنده قلمرو،کمک می کند تا یک سازمان از تغییراتی که در محیط به وقوع می پیوند و آگاه شود و به آن در انطباق با شرایط در حال تغییری که با آن مواجه است،یاری رساند (همان منبع). همچنین گوئل کوهن در کتاب “مرد مداری “روابط عمومی در سازمان را چنین توضیح می دهد: واحد روابط عمومی در اندیشه مسائل بسیار حساس و عمیقی است که هیچ در سازمانی که سرگرم انجام وظایف و مسئولیت های روزانه است،متوجه آنها نمی شود.واحد روابط عمومی در هر سازمان هموار کننده فاصله موجود بین مدیر،کارکنان،موسسه و مردم است.واحد روابط عمومی کارکنان را در ابزار عقیده تشویق می کند و برخی امور را برای سنجش افکار و بررسی گروهی ،در اختیارات آنان قرار می دهد و بدین طریق،اعضای سازمان را در تصمیم گیری شریک می کند و کارکنان را از شخصیت والا و مسئول برخوردار می سازد.روابط عمومی در هر سازمان ،تبلیغ نشر مطالب و عقاید کاذب و آگهی های بازرگانی (که فعالیت های یک جانبه اند) بلکه، روابط عمومی از این وسایل برای رسیدن به یک هدف والا یاری می گیرد،آنها که تنها  به درج نام و عکس مدیر سازمان خود در مطبوعات وسایر رسانه های همگانی دلخوش می دارند.از مبانی و حداقل دانش روابط عمومی بی خبرند،زیرا روابط عمومی و فرایند آن در وهله نخست یک (ارتباط) است و ارتباط نیز همچنان که گفته شد،زمانی بازدهی و تکامل فزاینده خواهدداشت که دو جانبه و دورانی باشد(کوهن 1357،73،حبیب زاده ،1390).

  • مدیریت بر مبنای هدف (MBO) [21]

یک نگرش متداول،فرایندی است که مدیریت بر مبنای هدف نامیده می شود.به عبارت دیگر،طراحی یک استراتژی که هدف خاص یک سازمان را تامین کند.مدیریت بر مبنای هدف روی این طرز تفکر تمرکز پیدا می کند.طبق گفته رابرت ئی . سیمونس،مولف کتاب مدیریت عملیات ارتباط(بهره گیری از مدیریت بر مبنای هدف تولید پیام های روا و همچنین ایجاد معیارهای برای ارزیابی نتایج عملیات به وسیله آنها را تضمین می کند).(ویلکاکس،1386، 251،حبیب زاده ،1390).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...