پایان نامه موسیقی، عصر جاهلی |
مراد از قول زور، دروغ است و اصحاب ما (امامیه) روایت کردهاند که غنا و سایر سخنان ناحق که انسان را مشغول میسازد، داخل در تحت مفهوم قول زور میباشد.[91] شیخ طبرسی میگوید: قول زور، یعنی کذب و دروغ…… و اصحاب ما (امامیه) روایت کردهاند که غنا و هر سخن لهوی و بازدارنده از یاد خدا، از مصادیق «قول زور» میباشد[92] تفسیر نمونه، در توضیح مفهوم «قول زور» میگوید: بعضی از مفسران، این را اشاره به کیفیت «لبیک» گفتن مشرکان در مراسم حج در جاهلیت دانستهاند زیرا آنها«لبیک» را که آیینه تمام نمای توحید و یگانه پرستی است آن چنان تحریف کرده بودند که مشتمل برزننده ترین تعبیرات شرکت آلوده شده بود میگفتند: «لبیک لاشریک لک، الاشریکا هولک! تمکه و ماملک: دعوتت را اجابت کردیم و به سویت آمدیم، ای خدای که شریکی نداری، جز شریکی که مخصوص توست، تو مالک او و هر چه او را در اختیار دارد هستی». این جمله قطعاً سخنی باطل و بیهوده بوده و مصداق قول زور است که در اصل به معنای سخن دروغ و باطل و خارج از حداعتدال میباشد. با این حال توجه آیه به اعمال مشرکان در عصر جاهلیت در مراسم حج مانع از کلی بودن مفهوم آن، که پرهیز از هرگونه بست در هر شکل و صورت و پرهیز از هر گفتار باطل به هر نوع و کیفیت است نمیباشد.[93] لذا در بعضی از روایات «اوثان» تفسیر به «شطرنج» (نوعی از قمار) و «قول زور» تفسیر به خوانندگی حرام(غنا) و «شهادت به باطل» شده است که در واقع از قبیل بیان بعضی از افراد این کلی میباشد نه به معنای انحصار مفهوم آیه در خصوص این امور. با توجه به مطالب مذکور میتوان گفت «قول زور» به هر گفتار و کردار باطل شامل میشود و مصادیق فراوان دارد که غنا و موسیقی نیز از مصادیق آن شمرده میشود. فصل دوم: نظریه حرمت موسیقی و غنا و بررسی دلایل آن
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 03:05:00 ب.ظ ]
|