این تحقیق یک بازه زمانی یک ساله رادربرمیگیرد که شامل شروع ازنیمه دوم سال 91تاپایان نیمه اول92.  1-8-شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 1.ارتباطات: ارتباطات عبارت است از فرایند ارسال اطلاعات از طریق یک شخص به شخص دیگر و درک آن توسط شخص گیرنده یعنی انتقال و سهیم شدن در اندیشه ها و عقاید و واقعیتها به گونه ای که گیرنده، آنها را دریافت و درک کند. به عبارت دیگر ارتباطات فرایندی است که به وسیله آن افراد در صدد بر‌می‌آیند تا در سایه مبادله پیامهای نمادین به مفاهیم مشترک دست یابند.(جان کارتر،2007) 2.ارتباطات سازمانی: ارتباط سازمانی، شکلی از ارتباط میان‌فردی است؛ که در آن، ارتباط، ناظر به روابط کاری کارکنان درون یک سازمان می‌باشد. “پانتام[9]” رشته ارتباطات سازمانی را متشکل از سه محور اصلی ارتباطات گفتاری می‌داند که عبارتند از: سخنرانی عمومی؛ 2. متقاعدسازی؛ 3. تحقیقات علوم اجتماعی مربوط به ارتباط میان‌فردی، ارتباطات گروه‌های کوچک و ارتباطات جمعی. 3.مدیریت ارتباطات:مدیریت ارتباطات ازمفاهیمی است که ازیک موضوع سنتی به یک موضوع پیچیده مبدل شده است.(مارانتزکوهن:1376)مارتسون[10]مدیریت ارتباطات راهنری می داندکه بوسیله آن می توان سازمان،موسسه وافراد را به عنوان یک نماد موردعلاقه ، مورداحترام وارزشمند برای کارکنان،مشتریان ومردمی قراردادکه باآنان سروکاردارند(میرسعیدقاضی:1370) 4.سکوت: سکوت به معنای سخن نگفتن نیست بلکه به معنای نشنیدن،ننوشتن،حاضرنشدن ونادیده گرفتن هم تعبیرمی گردد.سکوت همچنین به بیان یا نوشته ای بدون سندومدرک هم اطلاق می گردد.خاموش سازی     می تواند مواردی مثل ساکت کردن، بازداری وسرکوب، سانسور،حاشیه نشین سازی،ناچیزشماری،محرومیت ودیگراشکال کاستن وتخفیف رادربرگیرد.(هازن،2006) 5..سکوت سازمانی: سکوت سازمانی پدیده ای است جمعی که درآن کارکنان یک سازمان تمایلی به بیان  نظرات،افشا کردن نگرانی هایشان درمورد مسائل ومشکلات سازمان راندارندکه این بیشتربه ترس ازعکس العمل های منفی وموردبی توجهی شدن برمی گردد.(موریسون ومیلیکن،2000)

  1. گشودگی مجاری ارتباطی:به کارگیری تمامی وسایل وامکانات لازم درجهت انتقال اطلاعات.به طورکلی مفهوم کیفی گشودگی، خود را حداقل در ۳ جنبه اساسی ارتباطات بروز می دهد.                       6-1.فرستنده پیام؛ در ارتباطات میان فردی باید فردی باشد که خود را در مقابل طرف های ارتباطی خود بگشاید و با گشودگی نسبی با آنها مواجه شود. به بیانی دیگر، هر کس می تواند بخش عظیمی از اطلاعات مربوط به خود را که می تواند در فراگرد ارتباطات میان فردی موثر واقع شود، مخفی کرده و در نتیجه فراگرد ارتباطی را از مسیر طبیعی خود خارج سازد.

6-2. دومین جنبه از گشودگی اشتیاق فرستنده پیام یا مبدا ارتباطی به وانمود و بروز صادقانه محرکات وارده بر خود است و اینکه بر او چه تاثیری نهاده اند. اغلب انسان ها علاقه مندند که دیگران در مقابل گفته ها و اعمالشان واکنشی واضح نشان دهند. 6-3. سومین جنبه گشودگی که برای اولین بار توسط ارتوربوچنر [15]و کلیفوردکلی[16] مطرح شد، با مفهوم تملک احساسات و تفکرات ارتباط دارد و اینگونه تعبیر می شود که پیام دهنده، آن دسته از احساسات و تفکرات خود را که کاملا در اختیار اوست و خود کاملا به آنها آگاهی داشته و مسئولیت آنها را بر عهده دارد، به اطلاع دریافت کننده پیام برساند.

  1. اطلاع رسانی موثر: اطلاع رسانی موثربه مفهوم ارائه اطلاعات صحیح ومناسب، به موقع وبه هنگام وباسرعت لازم به مکان مطلوب.
  2. ارتباطات رسمی: نوعی روش ارتباطی است که در سطحی وسیع و در محیط های رسمی صورت می گیرد. برخی از کانال‌های ارتباطی، مجاری ارتباطی هستند؛ که به‌طور رسمی به‌وسیله مدیران و دیگر افراد ذی‌نفع طراحی و اجرا می‌شوند. چنین کانال‌هایی برای ایجاد جریان‌های اطلاعاتی به‌سمت پائین، افقی و بالا طراحی شده‌اند. وجود این کانال‌ها برای مرتب کردن و هماهنگی فعالیت‌های افراد در پست‌های مختلف آن ساختار ضروری است.
  3. ارتباطات غیررسمی: نوعی ارتباط است که بین دو نفر یا دو گروه به طور عادی و غیر رسمی اتفاق می افتد. بسیاری از افراد سازمان، ارتباطات خود را تنها به کانال‌های رسمی تعیین‌شده، محدود نمی‌کنند؛ بلکه بیش‌تر از آنچه که در کانال‌های رسمی مقرر شده، تمایل به برقراری ارتباط با همکارانشان دارند. چنین تمایلاتی که منجر به ظهور کانال‌های ارتباطی مختلفی می‌شود، کانال‌های ارتباطی غیر رسمی نامیده می‌شود
  4. آزادی عمل دربرقراری ارتباط:امکان برقراری ارتباط دریک سازمان براساس تشخیص وصلاحدید فردی درچارچوب اهداف سازمانی بدون داشتن محدودیت خاص وزائد.سازمان امروزنیازمندکارکنانی است که بتوانندتصمیم گیری کنند،راه حل تازه درمسائل ارئه دهد،خلاقیت داشته باشدودربرابراعمالش پاسخگوباشد.
  5. ارتباطات یک طرفه: هنگامی که انتقال پیام از فرستنده شروع و به گیرنده ختم میشود و گیرنده نسبت به مفاهیم پیام، واکنشی به فرستنده نشان ندهد، ارتباط را « یک طرفه » یا « یک سویه »میگویند. مانند: ارتباط از طریق رادیو، تلویزین، روزنامه و….
  6. بازخورد: عبارت است از واکنش یا عکسالعملی که گیرنده پس از تفسیر و ارزیابی پیام براساس دریافت

و تفسیر نشانه ها و درک فکر فرستنده از خود نشان میدهد و مجدداً دریافت خود را به صورت پیام به فرستنده ارسال میکند 13.جوسکوت:سنگه[17] درتوصیف جوسکوت بیان می کند که سازمانها دریک حوزه بسته فعالیت                         می کنندوافرادمسایل حوزه فعالیتی خودراخودشان تدبیرمی کنند وازتعامل دوری می کنندکه این به مرور به طرح سوالات درفضای خصوصی می انجامدوبه دنبال آن نارضایتی ها گسترش می یابد.درایجاد این فضا چهار عامل دخالت دارند1.عوامل سازمانی 2.عوامل مدیریتی 3.عوامل فردی 4.عوامل اجتماعی 14:رفتارسکوت: احساس بی ارزش بودن، درک فقدان کنترل و ناسازگاری شناختی” که منجر به کاهش انگیزش، تعهد و رضایت شغلی پایین می‌گردد. آرجریس[18] استدلال می کند که هنجارهای قدرتمند و رویه‌های تدافعی در سازمان وجود دارد که اغلب مانع از گفتن احساسات یا دانسته‌ها از سوی افراد می‌شود. زمانی که رفتارسکوت در بین اعضای سازمان وجود دارد، آنها به یک تناقض آشکار گرفتار می شوند به طوریکه اغلب کارکنان در مورد حقیقت موضوعات و مسائل درون سازمانی اگاهی دارند اما جرات ابراز حقیقت را به مدیر یا سرپرستشان ندارند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...