پایان نامه در مورد توسعه منابع انسانی، افزایش رضایت شغلی |
– هولتن (2000) اعتماد سازمانها را به روابط معنوی در ساختدهی عملیاتها رو به افزایش میبینند و همانند بسیاری از گروهها: گروههای موجود جهانی را نیازمند مبانی محکمی از اعتماد و همکاری طرفین میداند و اظهار میدارد شناسایی و بکارگیری استراتژیهای مناسب تیمسازی برای ایجاد یک محیط معنوی نه تنها اثربخش سازمان را افزایش میدهد بلکه تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی (اعضا) تیم هم خواهد داشت. – براملت (2002) طی تحقیق تلاش می کند که کیفیت زندگی کاری دانشکده، روحیه و عواملی که قصد ترک خدمت را هم در سطح فردی و هم در سطح سازمانی افزایش می دهند، درک کند و روابط میان این سه متغیر و میزانی که آنها داخل و بین گروههای دانشکده اثرگذار هستند را دریابند: نتایج تحقیق نشان داد که عامل اصلی ترک خدمت اعضای هیئت علمی روحیه آنهاست و علاوه بر روحیۀ پاداشها، اولویتهای حرفهای، حمایت و ارتباطات اداری و کیفیت و مزایا در روحیه اعضا مؤثر هستند و ارتباط مستقیمی با ملاحظات ترک خدمت آنها از سازمان دارد. – نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل در سطح فردی و گروهی نیز نشان داد، ادراکات اعضا دانشکده از کیفیت زندگی کاریشان تأثیر مستقیمی روی روحیهشان دارد بنابراین اندازه گیری ادراکات کارکنان از کیفیت زندگی کاریشان حائز اهمیت است. – بارلینگ (2003) اظهار میدارد که عدم کیفیت زندگی کاری خسارات و ضربههایی را به شغل وارد می کند و بین کیفیت زندگی کاری و افزایش مهارت، اطلاعات و انگیزش رابطه معناداری وجود دارد. – مانهیم (2003) به بررسی علل ترک از خدمت بین 171 کارمند سازمان صنعتی پرداخت و دریافت که بین تعهّد سازمانی و ترک از خدمت رابطهای معنادار وجود دارد و سازمانها میتوانند نگرش افراد را نسبت به سازمان تغییر دهند. – ویتایانگو (2003) در مقالههای تحت عنوان « کیفیت زندگی کاری چشمانداز بین المللی از نظر تایلندیها» کیفیت زندگی کاری را یکی از تکنیکهای کاربردی در آموزش مدیریت میداند که در محیطهای پیچیده اجتماعی، اقتصادی و زندگی سیاسی امروزه مفید است. – اسکاپ (2005) به بررسی کیفیت زندگی کاری 624 کارمند زن و مرد شرکت فناوری اطلاعات پرداخت و دریافت که زنان نسبت به مردان از کیفیت زندگی کاری ضعیفتر و تعهّد سازمانی قویتر برخوردارند. – تورنر (2005) رابطه بین تعهّد به دانشگاه با تمایل به اشتغال در میان 205 دانشجو که کار دانشجویی داشتند را مورد تعمق قرار داد و دریافت که بین تعهّد به دانشگاه با تمایل به اشتغال رابطه معناداری وجود دارد. دانشکده ورزشی ایلت متحده تا حد زیادی به کار دانشجویی وابسته است. طبق نتایج این تحقیقات دانشجویان بزرگتر تعهّد سطح بالاتری دارند. – تورنر (2005) در مطالعه خویش روی 328 مربی بین دانشکدهای به این نتیجه رسیدند که رابطه تعهّد با تک سازمان معنیدار و معکوس میباشد و همچنین جنس نیز تأثیر معنیداری در تعهّد دارد. نتایج بالا برای حفظ مربی باید میزان تعهّد آنها را به سازمان افزایش داد. – دیکسون (2005) به بررسی عوامل مربوط به تعهّد سازمانی بین 71 دانشجوی دوره فوق لیسانس که به طور تصادفی انتخاب شند پرداخت و دریافت که پشتیبانی مدیران، رضایت و کیفیّت اجرایی آنها از عوامل مربوط به تعهّد سازمانی میباشد. -کانیگام (2005) در مطالعه خویش روی 138 دانشجوی مدیریت ورزشی دورهی فوق لیسانس دریافت بین تعهّد عاطفی با موفقیت حرفهای رابطهای حرفهای معنیداری وجود دارد و افرادی که در ابتدای کار نگرش مثبتی داشتند موفقتر از بقیه عمل می کنند. -کنیزل (2005) در تحقیق با عنوان «تأثیر شرایط کاری روی رضایت شغلی» اظهار میدارد که شرایط کاری با کیفیت زندگی کاری رابطه معناداری با رضایت شغلی متخصصّین بیهوشی دارد. تعهّد سازمانی رابطه معناداری با رضایت کار و عملکرد داشت. – چین هانگ (2005) در تحقیقی تحت عنوان «تأثیر کیفیت زندگی کاری روی تعهّد سازمانی» دریافت که کیفیت زندگی کاری برای افراد مختلف معنیهای متفاوت دارد. ویژگیهای شخصی مانند جنس، سن و تأهل تفاوت معنیداری در کیفیت زندگی کاری و تعهّد سازمانی را موجب میشود. – تورنر (2006) در مطالعه خود تحت عنوان تعهّد در رضایت در بین مربیان کدام مهمتر است؟ «نقش تعهّد و رضایت» را در عملکرد و حفظ مربیهای ورزشی بین دانشکدهای مورد بررسی قرار داد. طبق یافته های این تحقیق تعهّد به طور معناداری یا عملکرد یا عملکرد رابطه داشت و رضایت تأثیر بیشتری در ترک خدمت نشان داد. – تورنر (2007) با توجه به اهمیت سرمایهگذاری در ارتباط با حفظ ورزشکاران برنامه های راهبردی را تدوین کرده است. وی پژوهش خود را روی 190 ورزشکار به طور تصادفی انتخاب شده بودند انجام داد و به این نتیجه رسید که زنان تعهّد بیشتری به تیم و دانشگاه دارند. همچنین هر سه مؤلفه تعهّد با رضایت از تیم و عدم ترک آن رابطه معناداری داشت. طبق این یافتهها رضایت نقش مهمی در تعهّد به تیم دارد و همچنین با افزایش سن، تعهّد تیم نیز به طور معنیداری افزایش مییابد. – جامع ترین برنامه در این زمینه (کیفیت زندگی کاری) توسط جنرال موتورز به اجرا درآمده است و هنوز هم ادامه دارد . در این برنامه کارکنان سطح پایین سازمان در بهبود بخشیدن به مشاغل، روشهای کار، طراحی تولید، کنترل کیفیت دعوت به همکاری شده بودند، برنامه های کیفیت زندگی کاری در شرکتهای زیراکس، ای بی ام و تعداد زیادی از شرکتهای کوچکتر با مؤفّقیت اجرا شده و هرچند دستاوردهای اجرای برنامه های کیفیت زندگی کاری تفاوتهای قابل ملاحظهای با یکدیگر دارند اما بطور کلی میتوان آنها را به سه دسته تقسیم کرد. شاید مهمترین دستاوردهای اجرای اینگونه برنامهها بهبود طرز تلقی کارکنان از کار و سازمان و یا افزایش رضایت شغلی باشد، یکی از دستاوردها افزایش بهرهوری میباشد. طی این برنامهها میزان غیبت کاهش تعداد شکایات و نارضایتی از دو هزار مورد در سال 1972 به 32 مورد در سال 1978 کاهش یافته است . – “هاولویک” در مجله رابطه صنعتی در ذیل مقاله « کیفیت زندگی کاری و منابع انسانی » از تحقیق نام می برد که در پی یافتن تعارض و کیفیت زندگی کاری بوده و ابعاد تعارض کاری، خانوادگی، خانواده و محیط کاری و … بررسی شده و نتیجه گرفته است که تعارضهای کاری و خانوادگی با هم مرتبط بوده و نباید جداگانه در نظر گرفته شود. این نقطه نظر “کانتز” نیز هست. همچنین نتیجه گرفته است که تعارض خانوادگی و کاری تأثیر منفی بر روی کیفیت زندگی کاری و خانوادگی برجای گذاشته است و نهایتاً هر دو عامل در رضایت از زندگی نقش تعیین کننده ای دارند . – “هاولویک” از تحقیق دیگری نام می برد که نتیجه گرفته است بین ایجاد کیفیت زندگی کاری مطلوب، کاهش حوادث شغلی، غیبت و ترک کار و انتقال رابطه مستقیم وجود دارد و کارفرمایان اگر خواهان کاهش حوادث، غیبت و ترک کار و غیره هستند میتوانند از طریق بکارگیری روشهای بهبود کیفیت زندگی کاری این مهم را انجام دهند. – جامعه آمریکایی آموزش و توسعه و آکادمی توسعه منابع انسانی مطالعه ای را بر روی کیفیت زندگی کاری انجام داده اند که در آن رشد و توسعه دو گروه از شرکتها از نظر رشد فروش و رشد بودجه و بازگشت سرمایه و دارایی مورد مقایسه قرار دادند . نتایج نشان میدهد که با بکارگیری الگوی کیفیت زندگی کاری رضایت شغلی افزایش یافته و چرخه ای از رضایت و عملکرد باعث رشد و بهره وری بهتر و بالاتر در کارکنان و سازمان می شود . – تحقیقی تحت عنوان «رابطه کیفیت زندگی کاری ، فشار شغلی و رضایت شغل بین مأموران تحقیق اداری» در سال 2006 توسط “جان هوا” انجام گرفت . نتایج این تحقیقات نشان می دهد که، 1- کیفیت زندی کاری و رضایت شغلی با هم رابطه مثبت و معناداری دارند . 2- مأموران درباره کیفیت زندگی کاری عقاید مثبتی دارند . 3- نتایج حاصل از رضایت شغلی نشان می دهد که مأموران از شغل خود نیز خشنود هستند اما در میزان رضایت شغلیشان از نظر سن ، جنس ، سابقه خدمت و میان تحصیلات تفاوت هایی وجود دارد . 4- کیفیت زندگی کاری و فشار شغلی با هم رابطه معکوس دارند. 5- بین فشار شغلی و رضایت شغلی نیز رابطه معناداری وجود دارد . 6- کیفیت زندگی کاری مأموران بر روی فشار شغل و رضایت شغل تأثیر می گذارد . – “آلبرت گلاسون” در پایاننامه دکتری خود تحت عنوان «کیفیت زندگی کاری: تحقیق در گروه کارکنان» به این نتیجه میرسد که کیفیت زندگی کاری به شرایط سازمان و نیز به شیوه های تفکّر و تأثیر آن بر رفاه کارکنان بستگی دارد . او در این تحقیق شاخص هایی را مورد بررسی قرار داده از جمله رضایت، توجّه، سلامت و ایمنی . در این تحقیق او نتیجه گیری می کند که کیفیت زندگی کاری زمانی بالاتر می رود که به شایستگی کارکنان احترام گذاشته شود که این خود نیز بر دو منبع اصلی استوار است : 1- توسعه شغلی کارکنان
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 03:55:00 ب.ظ ]
|