متن کامل پایان نامه : تجارت الکترونیکی در ایران، تجارت الکترونیک در ایران |
3- میزان استفاده از اینترنت: تعداد میزبانان اینترنت، تعداد افراد و شرکتهایی که به اینترنت دسترسی دارند، تعداد سایتهای اینترنتی، نحوه دولت از اینترنت. 4- فعالیتهای ترویج و تسهیل: ترویج و استفاده از استانداردهای فیزیکی. 5- منابع و مهارتهای انسانی: مهارتهای مورد نیاز برای توسعه و استقرار تجارت الکترونیک، توسعه مهارتهای لازم در جامعه از طریق ساز و کارهای مختلف آموزش به منظور بهکارگیری افراد از تجارت الکترونیک. 6- استقرار اقتصاد الکترونیک: مالیات الکترونیک و تنظیم قوانین مناسب، چهارچوب قانونی برای کاهش ناامنی قانونی، اعتبار الکترونیک بر اساس اسناد و امضاهای دیجیتال، امنیت و رمزنگاری برای افزایش امنیت اطلاعاتی، قانون کپیرایت برای احترام به مالکیت معنوی و ایجاد انگیزه در محتوا سازی. محورهای دارای هزینه درEC، آموزش، تبلیغات و آگاهسازی عمومی در کشور است. از موانع بهکارگیری تجارت الکترونیک در ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1- عدم دسترسی آسان و ساده و ارزان به اینترنت 2- سرعت پایین اینترنت در ایران 3- کیفیت پایین اینترنت در ایران 4- انحصار بلامنازع شرکت مخابرات ایران به اینترنت و نبود بخش خصوصی 5- خلاء قانونی اینترنت 6- انحصار دولتی خدمات مخابراتی 7- نگرانیهای امنیتی 8- نبود قوانین و مقررات 9- پرداختهای الکترونیکی 10- عدم شناسایی استفادهکنندگان اطلاعات 11- عدم فرهنگسازی در دولت و مردم 12- زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی 13- نبود اعتماد و عدم اعتمادسازی در جامعه 14- مشکل نرمافزاری 15- مشکل سختافزاری 16- نبود تکنولوژی ارتباطی باکیفیت 17- نبود یک بخش آموزشی و عدم ایجاد زمینههای آموزشی فناوری اطلاعات 18- عدم دسترسی به ابزارهای مخابراتی 19- خطر از دست رفتن اطلاعات و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و کامپیوتر اصلی 20- هزینه بالای راهاندازی تجارت الکترونیک توسط شرکتها و اشخاص 21- نبود مهارتهای انسانی مورد نیاز و منابع کافی برای توسعه و استقرار تجارت الکترونیک22- عدم استقرار اقتصاد الکترونیک نظیر مالیات الکترونیک و اعتبار الکترونیک بر اساس اسناد و امضاهای دیجیتال، امنیت و رمزگذاری، قانون کپیرایت و… 23- نبود زیر ساختار اصلی تجارت الکترونیک 24- عدم دگرگونی در روش گمرکی و ساختار بازرگانی کشور و تجارت خارجی (در حال حاضر در گمرک ایران برای ترخیص کالا 111 امضاء لازم است.) 25- عدم تأمین مالی و عدم سرمایهگذاری برای توسعه تجارت الکترونیک. در تاریخ 29/2/1381 آئین نامهای بنام سیاست تجارت الکترونیکی ایران از تصویب هیئت دولت گذشت که هدفش گسترش سریع تجارت الکترونیک از یک سو و فراهم آوردن زیر ساختارهای اصلی و زمینههای حقوقی و اجزاء مورد نیاز برای استفاده از تجارت الکترونیکی بود. (یحیی تابش، 1383) به دلیل وجود اولویتهای دیگر در توسعه اقتصادی کشور، مشکلات اقتصادی و همچنین انحصار دولتی در زمینه ارائه خدمات مخابراتی، ایران در زمینه توسعه زیرساختهای لازم برای دسترسی عموم به اینترنت از رشد چندانی برخوردار نشده است و ضریب نفوذ اینترنت در ایران 2/5 درصد است و تعداد کاربران اینترنتی در حال حاضر در ایران تقریباً 5/4 میلیون نفر است. بازار مخابرات ایران بسته است و خدمات آن دولتی هستند و خدمات و امتیازات زیادی به عرضهکنندگان این خدمات توسط دولت داده نمیشود. و ساختار تجارت خارجی کشور باید تحول زیادی پیدا کند و باید در ساختار بازرگانی کشور تغییر اساسی بدهیم و در این تغییر، ساختار با روشها بهینه شوند و دوبارهکاریها از بین بروند، بوروکراسی حذف شود و شرایط مساعدی را در تجارت خارجی کشور خلق کرد. به طور خلاصه میتوان موانع تجارت الکترونیک را در ایران در چند گروه طبقهبندی کرد: 1- مشکلات فنی و زیرساختاری و سختافزاری 2- مشکلات و موانع مالی و نرمافزاری 3- مشکلات و موانع گمرکی و بازرگانی 4- مشکلات و موانع حقوقی و قانونی و امنیتی 5- مشکل اینترنت 6- مشکلات و موانع مربوط به پرداختهای الکترونیکی 7- مشکلات آموزشی و فرهنگی و رفتاری.(دماوندی،۱۳۸۴) ۲-۱۷- راهبردهای تجارت الکترونیکی در ایران اصول تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران در سیاست تجارت الکترونیکی مصوب هیئتوزیران در سال 1381 به صورت زیر تبیین شده است.
- فراهم نمودن زیرساختهای اصلی و زمینههای حقوقی و اجرایی مورد نیاز برای استفاده از تجارت الکترونیکی.
- توسعه آموزش و ترویج فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی.
- حمایت از توسعه فعالیتهای بخش غیردولتی و جلوگیری از انحصار و ایجاد زمینههای رقابت.
- رفع هر گونه محدودیت تبعیضآمیز در تجارت الکترونیکی.
- گسترش استفاده از شبکه اینترنت برای انجام تجارت الکترونیکی در کشور و اتخاذ تدابیر لازم برای بهداشت محتوایی شبکه یادشده.
در این مصوبه برای وزارت بازرگانی و سایر وزارتخانههای مربوط مثل وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، امور خارجه، صنایع و معادن و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان مدیریت و برنامهریزی، بانک مرکزی، شورای عالی اطلاعرسانی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان صدا و سیما دارای وظایف مشخص و مدون میباشند. مطالعات نظری و تجربی در سطح بینالمللی و بر اساس تجارب کشورهای پیشرو در زمینه تجارت الکترونیکی نشان میدهد که برای ایجاد توسعه تجارت الکترونیکی، فراهم ساختن زیرساختها ضروری است. گستردگی زیرساختها به نحوی است که اقدام جهت تأمین و ایجاد زیرساختها اصولاً در شرح وظایف یک وزارتخانه یا دستگاه نبوده و برای ایجاد آنها علاوه بر اقدام هماهنگ کلیه دستگاههای دولتی مرتبط، لازم است بخش خصوصی نیز فعالیت نماید.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 01:03:00 ب.ظ ]
|