نخستین وظیفه ی نوجوان، برقراری احساس نوینی از «هویت خود» است. یعنی این احساس که نوجوان بداند که کیست؟ و جایگاه او کجاست؟ فوران انگیزه ی جنسی و رشد سریع جسمی و ذهنی، در دوره ی بلوغ، موجب «بحران هویت» و سردرگمی ازاین بابت می گردد. چون رشد بیش از حد و همه جانبه ی نوجوان، باعث می گردد که او به زحمت خویشتن را بشناسد، نوجوان در مورد این که چه کسی هست، اطمینان ندارد لذا بطور مضطربانه گرایش به همانندسازیی با افراد گروه ها پیدا می‎کند. نیازها و ویژگیهای نوجوانان: نوجوانان به مقتضای سن و رشد خود دارای نیازها و ویژگیهای خاصی هستند که اگر به آنها پاسخ منطقی داده شود به ویژگیها توجه شود سلامت روان حاصل و رشد طبیعی انجام خواهد شد، در غیر اینصورت موجبات انحراف شخصیت آنها و رفتارهای نابهنجار فراهم می گردد. حکیمی (1370) در کتاب خود تحت عنوان «کلام جاودانه» شش نیاز بسیار مهم را در حوزه ی زندگی فردی و اجتماعی نوجوانان، مطرح می‎کند و معتقد است که باید به آنها پاسخ داده شود و گر نه احتمال هر گونه آسیب پذیری برای آنها وجود دارد. این نیازها به ترتیب سه نیاز اول در مورد زندگی فردی و سه نیاز دیگر در حوزه ی زندگی اجتماعی نوجوانان قرار دارد، معتقد است که هر نظام حاکمی باید به این نیازها پاسخ مثبت دهد تا در اهداف خود موفق گردد. این نیازها عبارتند از: 1- الگوجویی: نوجوانان و جوان به مقتضای سن خود الگو طلب است و به دنبال نمونه و الگویی است که مجموعه ی باورها، ارزشها و احساسها و شور و اقدامها و جهت گیریها و روشهایی را که دوست دارد و او مجسم ببیند، و او را سرمشق راهبر  زندگی خود قرار دهد. و از این طریق راد تکامل را طی نماید. بنابراین این قهرمان دوستی و الگوجویی برای نوجوان امری طبیعی است. 2- حرمت طلبی : نیاز به احترام و مورد تایید قرار گرفتن فطری است، و نوجوان و جوان دوست دارد که از جایگاه و موقعیتی در خانواده و جامعه ی خود برخوردار باشد و مورد احترام دیگران واقع شود. برای رسیدن به این هدف مدام تلاش می‎کند و حتی در بعضی مواقع خود را به خطر می اندازد. لذا تمام کسانی که با نوجوانان و جوانان سروکار دارند باید حرمت آنها را نگهدارند. 3- استقلال خواهی: نوجوان و جوان بطور طبیعی در جهت بریدن از خانواده و حرکت به سوی زندگی مستقل پیش می رود، و این لازمه ی ادامه زندگی طبیعی در بزرگسالی است. لذا باید به نوجوان و جوان در حد نیاز و طبیعی استقلال داده شود، تا مقدمات لازم برای زندگی آینده را کسب کنند. 4- آزادی خواهی : نوجوان و جوان سراسر شور و غرور و استعداد است و لذا بیش از هرزمان دیگری به آزادی می اندیشد ،  و از دادن شعارهای آزادیخواهانه، غرق در خوشی و هیجان می گردد و حتی در این زمینه به فداکاری ها بزرگی دست می زند، لذا باید به این ویژگی و نیاز او توجه شود. 5- عدالت خواهی: نوجوان و جوان به دلیل داشتن عواطف و احساسات شدید، زودتر از دیگران از وجود تبعیضها، بی عدالتیها ، ظلم و ستم ها ، سود پرستیها، فرصت طلبیها، برخورداریها، دروغها و فریبها و مانند اینها، آگاه گشته و بیش از همه نیز از آنها رنج می برد، و هر جایی عدالتی و تبعیضی و … باشد، زبان به اعتراض گشوده و فریاد می زند و به مبارزه با آن بر می خیزد. 6- کمال طلبی و ترقی خواهی : نوجوانان و جوانان بر خلاف کودکان که به حال توجه دارند، هم به گذشته و هم به آینده توجه دارند و همواره گامهای خویش را بر جاده ی آینده می بینند. لذا توجه دارند، و همواره گامهای خویش را بر جاده ی آینده می بینند. لذا از عقب ماندگی و ایستایی و رکود و ناتوانائیهای جامعه ی خود شکایت دارند و آنها را رنج می دهد، و دوستدار ترقی و پیشرفت و کمال همه جانبه هستند. او ادامه می‎دهد : با توجه به موارد فوق باید نقطه های حساس زندگی در نوجوانا و جوانا مشخص می گردد. نقطه هایی که نسل نوجوان و جوان از آنجاها ساخته می‎شود به مرحله ی تکامل می رسد و

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...