عدم مراقبت در معاشرت و رفتار اطفال و نوجوانان در محیط مدرسه، در فاصله باعث بروز انحرافات راه بین خانه و مدرسه  می شود. رشد بی رویه جمعیت و ازدیاد غیر متعارف دانش آموزان، باعث عدم نظارت صحیح بر رفتار دانش آموزان می شود و در نتیجه بروز حوادث خطرناک در اطفال جوانان را تشدید می نماید. به عکس وجود شرایط مطلوب در مدرسه می تواند عاملی جهت جلوگیری از بزهکاری شود (دانش، 1374). تحقیقات نشان داده است که تاخیرهای مکرر در مدرسه، مردود شدن و وجود برنامه‌های نامتناسب تحصیلی، موجبات فرار نوجوانان را فراهم می ‌آورد. همچنین وجود تعارض بین آموزش های خانواده با تعالیم مدرسه به طوری که کودکان و نوجوانان قادر به انطباق با شرایط و سازگاری با مقرارت خانواده و مدرسه نباشد باعث اقدام به فرار در آنها می گردد (کرمی نوری، 1368). طرز برخورد معلمین در کلاس درس شاگردان بخصوص در دوره ابتدایی در وضعیت روانی آنان تاثیر می گذارد. بنابراین باید معلمین به طرز برخورد صحیح با دانش آموزان کاملا آگاه باشند. کودکان شناخت حسی قوی دارند و نسبت به بزرگسالان انرژی زیادی دارند و غالباً دوست دارند تحرک بیشتری داشته باشند و این لازمه رشد آنهاست. هرگاه بین نظام ارزشی حاکم بر خانواده و نظامی که در مدارس، حاکم است همراهی و هماهنگی وجود داشته باشد، بچه ها می توانند با آرامش خاطر درس بخوانند و به شکوفایی ذهنی خود دست یابند (افروز، 1374). اتوکلاین برگ (1899) معتقد است که هیچ علتی به تنهایی برای رفتارهای پیچیده بزهکاری نوجوانان کافی نیست. همه ساله در سرتاسر جهان، تحقیقات متعددی در زمینه شناسایی علل عدم توفیق اولیا خانه و مدرسه در تربیت موثر کودکان و نوجوانان انجام می شود. بیکر  (1963) و سالیوان  (1953) بر کیفیت روابط والدین با کودکان تاکید دارند و معتقدند که امنیت و آرامش کودکان در گرو توجه و مراقبت والدین است. در خانواده هایی که صمیمیت، محبت و مهربان وجود دارد، کودک می تواند هم ثبات خود پنداره اش را حفظ کند و هم باعث تغییرات مطلوب در شخصیت خود شود و با اطمینان به شخصیت خود با مشکلات روبرو می شود. تحقیقات دیگر حاکی است که تفاوت گذاری والدین و بدرفتاری با فرزندان موجب ضعف اعتماد به نفس فرزندان و عدم بلوغ عاطفی وناتوانی در برقراری یک رابطه عاطفی پایدار با دیگران و احتمالاً موجب بزهکاری آنها می گردد (لوی 1943، هلفر  و کمپ 1982، مروزوک   و کمپ 1981). از طرفی مدرسه خانه دوم کودک است و بنای علمی‌، اخلاقی و اجتماعی و کلا رفتار طفل در آنجا مورد تجدید نظر قرار می گیرد که ممکن است حاصل آن ساخته شدن یا ویرانی باشد. اخلاق و رفتار اولیاء مدرسه جاذبه و دافعه، تشویق و تنبیه، نظم و ترتیب آنها در رفتا رکودک اثر می گذارند. راه و روش اولیاء مدرسه ممکن است موجب سقوط و یا صعود کودک و نوجوان شود. شیوه برخوردشان ممکن است برای کودک عقده بسازد و یا او را از ناراحتی ها و عقده های گذشته خالی کند (جهانگرد، 1379). با توجه به مقدمات فوق بررسی و تحقیق در مسائل کودکان و نوجوانان جهت پیشگیری از آسودگی ها و انحرافات آنها در جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است، متأسفانه گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی و احداث مراکزی نظیر کانون، خانه سلامت، خانه سبز و … و آمار کشوری موید این نکته است و بی توجهی به آن می تواند باعث وخامت اوضاع بشود (معاونت پژوهشی دفتر آسیب های اجتماعی، 1380) لذا پرداختن به این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است. نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده والدین، مربیان ، کارشناسان امور تربیتی ومسئولان تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی جوانان جهت برنامه ریزی های آتی  برای نوجوانان، انجمن اولیا و مربیان، مراکز مشاوره خانواده، کانون اصلاح و تربیت، معاونت های اجتماعی، شهرداری ها، معاونت پژوهشی، دفتر آسیب های اجتماعی و سایر نهادهای دست اندرکار، تعلیم و تربیت کشور باشند. کثرت اولاد مطالعات نشان می دهد که 56 درصد از مشکلات تربیتی دانش آموزان مستقیماً در ارتباط با خانواده ها است و قسمتی از مشکلات آموزشی، رفتاری و عاطفی و جسمانی نیز مربوط به خانواده است (تیوری، 1370). در پژوهشی با عنوان «بررسی مشکلات خانوادگی دانش آموزان» که در یکی از مناطق تهران نمونه ای بالغ بر 55 نفر دانش آموز دبیرستانی، مهمترین مشکلات خانوادگی دانش آموزان عبارت بود از اختلاف والدین، درک نکردن فرزندان در سنین بلوغ از طرف والدین، تبعیض در بین فرزندان، فقر اختلاف والدین، درک نکردن فرزندان در سنینی بلوغ از طرف والدین، تبعیض در بین فرزندان، فقر مالی، بی توجهی به فرزندان و تحقیر آنان، ایجاد محدودیت در خانواده، بی توجهی نسبت به مسائل تربیتی و درس فرزندان، کمبود وسایل و امکانات رفاهی، بداخلاقی و خشونت پدر، جدا شدن والدین از یکدیگر، اختلاف برادران و خواهران، بیکاری پدر و اعتیاد افراد خانواده (شرفی، 1376). از عوامل مهمی که فضای عاطفی خانواده ها را گرم می کند وجود فرزند است. امروزه به علت تحولات عظیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی، رفاه کلی خانواده و اجتماعی ایجاب می کند که نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند و تعداد فرزندان خانواده محدود و کم باشد. خانواده های پر جمعیت اکثرا به علت فقر اقتصادی و فرهنگی مجبورند در محله های کثیف و مناطق فقیر نشین شهر و روستا سکونت داشته باشند و سکونت در اینگونه محله ها معمولا مشکلات و مسائلی برای خود و جامعه از لحاظ کجروی و انحراف فراهم می سازند و اغلب در این محله ها استعمال مواد مخدر و قاچاق ، بزهکاری و سرقت و پرخاشگری و ولگردی رایج است. وجود فرزندان زیاد و در نتیجه مسائل ومشکلات ناشی از فقر آموزش، بهداشت و اقتصاد می تواند زمینه ساز بعضی مشکلات برای فرزندان باشد. برادران و خواهرانی که تعدادشان زیاد است، معمولا ناچارند از امکانات محدودی در خانواده استفاده کنند و این محدودیت هم درباره نیازهای مادی و هم درباره نیازهای روانی و عاطفی وجود دارد. همچنین این وضعیت، رقابت و برخورد بین فرزندان را افزایش می دهد. ناکامی های اجتماعی فرزندان می تواند منجر به ایجاد اضطراب در وجود فرزندان شود. معمولا والدین خانواده های پر جمعیت به علت فشار اقتصادی زیاد مجبور به داشتن چند شغل می شوند. و به علت مشغله های زیاد برای فرزندان خویش از الگوهای تنبیه کننده و طرد کننده استفاده می کنند در یک بررسی در سال 1371 بر روی 600 پسر دانش اموز نوجوان در شهرهای بابل، محمود آباد و گرگان خصوصیات شخصیتی آنان بر اساس آزمون شخصیتی 90 سوالی «آیزنک» مورد مطالعه قرار گرفت. این آزمون ویژگی های شخصیتی را در سه جنبه‌ می سنجد (احمدی، ارزنیان و حسینی، 1371). الف- برون گرایی در مقابل درون گرایی ب- تمایلات روان نژندی (نوروتیک) ج- تمایلات روان پریشی (سایکوتیک) نتایج حاصل از پژوهش مذکور عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...