استفاده از اینترنت، استفاده از فناوری |
1-1 مقدمه رشد فزاینده استفاده از اینترنت رقابت را برای ناشران روزنامهها فشردهتر میسازد و در عین حال می تواند موجب تقویت آنها هم گردد. ناشران روزنامهها شاهد آن هستند که خوانندگان آنها روزبهروز کاهش مییابند. این ناشران قادر نیستند که تعداد قابل توجهی از خوانندگان تازه و جوان را به جبران کاهش طبیعی خوانندگان قدیمیتر خود جذب نمایند. علاوهبراین، به این خاطر، حتی وضع بدتر هم میگردد و این ناشران سهم خود را در بازار آگهی بـــینرسانهای نیز از دست می دهند (کاوِن[5]، 2001). در بازار اخبار اینترنتی، ناشران روزنامهها شاهد رقابت جدید و قویتری از ناشران روزنامههای خارجی و دیگر سازمانهای رسانهای هستند. حجم گستردهای از این رقبا اخبار آنلاین را به صورت رایگان در اختیار خواننده قرار می دهند. همین شرکتها یا شرکتهای دیگر هم با بهره گرفتن از فناوری اینترنت بازارهایی الکترونیکی را ایجاد مینمایند تا با روزنامهها در بازارهای تبلیغات گروههای شغلی به رقابت بپردازند. ناشران روزنامهها، به این ترتیب، در هر دو کسب و کار اصلی خود تهدید و تحدید میگردند، هم در فروش اخبار و هم در دسترسی به مخاطب. در عین حال، فناوری اینترنت ناشران روزنامهها را قادر میسازد تا در خلق محصولات خود نوآوری نمایند و مخاطبان تازهای را هدفگذاری نمایند. اینها میتوانند با بهره گیری از اینترنت به عنوان یک کانال بازاریابی برای دسترسی به مخاطبان بالقوهای که روزنامه چاپی هم نمیخوانند استفاده نمایند. با این روش میتوان به مخاطبان خارجی هم دست یافت که پیش از این به خاطر هزینه بالای آن در ارسال روزنامه چاپی به آنها دسترسی نداشتند. این فناوری می تواند به آنها کمک کند تا رابطه خود را با خوانندگان فعلی خود تقویت نمایند (از طریق جمعآوری اطلاعات مشتریان و ارسال اخبار فوری و دستهبندی شده). گسترش سریع اینترنت در کنار تکامل فناوریهای اطلاعات طبیعت بسیاری از صنایع را تغییر داده است. حجم عظیم تبادل اطلاعات حاصل از بهره برداری از سیستمهای اطلاعاتی به هر شرکتی اجازه میدهد تا نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسد و این دانش را در طراحی محصول و برنامه ریزیهای بازاریابی خود اِعمال نماید. برای محصولات فیزیکی (نظیر رایانهها و تلویزیونها) سفارشیسازی انبوه و واکنش بهموقع به نیازهای بازار برای باقی ماندن در بازار رقابت الزامی است. در مورد محصولات دیجیتال هم (نظیر سرویسهای خبری و دیگر تولیدکنندگان محتوای اینترنتی، ICP) خدمات سفارشیسازی شده که ارائهدهنده محتوای تعدیلشده به مشتریان گوناگون بر اساس علائق آنهاست عملی و حیاتی میگردد. 2-1 بیان مسئله نوآوری فناورانه یکی از اساسیترین محرکهایی است که اقتصاد بازار را تعیین و حفظ مینماید. فناوری اینترنت از نظر اقتصادی در اواسط دهه 90 میلادی در دسترس همگان قرار گرفت. چندی بعد از آن، تجارت الکترونیک سربرآورد. موج عظیمی از شرکتها شکل گرفتند تا کسب و کار خود را از طریق اینترنت دنبال نمایند. شرکتهای رسانهای سنتی در دنیای آنلاین نقش بسزایی را از زمان ظهور اینترنت بازی کردهاند. تلاشهای آنلاین رسانهای سنتی به دو صورت تدافعی[6] و تهاجمی[7] مورد نظر قرار گرفته است. از نقطه نظر تهاجمی، اینترنت به عنوان یک محرک تقویتکننده برای تولید درآمد اضافی و سودبخشی به نظر میآید. بر خلاف بازیگرانِ تنها آنلاین، این روزنامههای سنتی کار آنلاین خود را با در دست داشتن مشتریان آماده شروع نمودند و در این راه به نام تجاری شناخته شده خود متکی بودند. از دید تدافعی، اینترنت به عنوان تهدیدی برای رسانههای سنتی در نظر گرفته میشود و در واقع آنها را مجبور میسازد که برای ادامه بقا و فعالیت در کسب و کار خود به جامعه آنلاین بپیوندند. روزنامههای سنتی هم به ناچار وارد این عرصه گشتند و از استراتژیهای گوناگون برای افزایش درآمد و سودبخشی خود بهره بردند. اما با تمامی این موارد، روزنامههای سنتی که وارد عرصه آنلاین گشتند با شکست مواجه شدند، به ویژه از نقطه نظر اقتصادی. به صورتی که میتوان بر اساس بعضی مطالعات ادعا کرد که در ایالات متحده روزنامههایی که در کنار نسخه چاپی، به راهاندازی نسخه آنلاین نیز پرداختند نسبت به روزنامههایی که چنین نکردند، سود چندان بیشتری نداشتهاند (کولو[8] و وُگت[9]، 2003). به هر صورت این روزنامههای سنتی هستندکه میبایست در این بازار متلاطم که هر آن بُعدی از آن دچار تغییر میگردد و این تغییر نه دارای انسجامی است و نه قابل پیش بینی، به فعالیت بپردازند و با اتخاذ استراتژیهای مناسب هم به حیات خود در بازار رقابت ادامه دهند و هم بتوانند به سودبخشی که آرزوی دیرینه فعالان عرصه آنلاین است دست یابند. مطالعات پیشین نشان می دهند که مزیتهای رقابتی در سیال بودن محیط بسته به ظرفیت سازمان در نوآوری و سازگاری است. تخصصیسازی در قابلیتهای هستهای اهمیت توسعه الگوهای کسب و کار مبتنی بر توانایی را در صنایع دانشمحور و مبتنی بر فناوری نظیر رسانه افزایش داده است. این مسئله زمانی که تلاطم و پویاییهای کسب و کار در صنعت رسانه هر روز گستردهتر میگردد، دارای اهمیتی دوچندان میگردد. علیرغم اینکه الگوهای کسب و کار و منطقهای درآمد بسیاری ارائه شده اند، ادبیات موجود در زمینه روزنامههای آنلاین شامل پژوهشهای تجربی نسبتا اندکی در باب عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین میشود. علاوه بر این، در عمل شاهد آنیم که تمامی ادبیات روزنامههای آنلاین تقریباً توجه بسیار کمی را نسبت به تاثیر محیط بازار بر موفقیت کسب و کار نموده اند. بهره گیری بسیار گسترده از اینترنت و فناوریهای اطلاعات طبیعت بسیاری از صنایع را از طریق تسهیل جمعآوری، تحلیل و توزیع اطلاعات متحول ساخته است. این تحول در پردازش اطلاعات باعث میگردد که واکنش بهموقع و سفارشیسازی محصول دغدغه اصلی در بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک گردد. این مسئله بهخصوص در صنایعی که محتوای دیجیتال را به مشتریان خود عرضه میدارند قابل توجه میباشد. به موجب طبیعت دیجیتال محصولات این صنایع، ارائه خدمات بهصورت کاملاً سفارشیسازی شده از طریق اینترنت امکانپذیر خواهد بود. با این وجود برای سفارشیسازی محصولات هر شرکتی نیاز دارد که هم مشتریان خود را به خوبی مورد شناسایی قرار دهد و هم به موجب آن خدمات و محصولات سفارشیسازی شده را بر اساس سلائق آنها فراهم سازد. در این پژوهش سعی بر آن است که موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین با بکارگیری استراتژی سفارشیسازی به جای ارائه خدمات استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد. بعلاوه، بر آن بودهایم که چگونگی تاثیر عوامل مختلف دیگر را در کنار سفارشیسازی، نظیر محیط بازار، منطق درآمد و اهمیت اهداف کسب و کار را که مستقیم یا غیر مستقیم به موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین مرتبطاند مورد سنجش قرار دهیم. از آنجا که اکثر شرکتهای ناشر روزنامههای آنلاین در تولید درآمد با مشکل روبرو بوده اند، سنجههای جامعتری در ازای درآمد سالیانه عادی مورد نیاز بوده است. پیرو گسترشی که عرصه خدمات آنلاین در ایران داشته است و اهمیتی که این موضوع در جذب مخاطبان آنلاین دارد احساس میشود که روزنامههای آنلاین ایران آنچنان که باید و شاید در این کار موفق نبودهاند. لذا برآنیم که با بررسی استراتژی سفارشیسازی و همچنین عوامل دیگر که بنظر میرسد بر موفقیت کسب و کار در روزنامههای آنلاین موثر باشند، سه روزنامه پرتیراژ کشور – همشهری، جامجم و خراسان– که دارای نسخه آنلاین نیز میباشند مورد بررسی قرار داده و میزان موفقیت آنها را در این راه بسنجیم. امیدواریم که چالشهای پیش رو نیز مورد شناسایی قرار گرفته و سعی میشود برای رفع چنین چالشهایی در صورت امکان پیشنهاداتی ارائه گردد. 3-1 اهمیت و ضرورت موضوع
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 06:53:00 ب.ظ ]
|