1-10-3-برون گرایی

الف ) تعریف مفهومی: رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد برون‌گرا (آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. (آیزنگ ـ ۱۹۴۷). ب) تعریف عملیاتی: منظور از برون گرایی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه شخصیتی آیزنگ نمره بالاتر بدست آورد. نشان دهنده برون گرایی بالاتر در فرد می‌باشد کسب می نمایند.   1-10-4-گشودگی به تجربه[15] : الف) تعریف مفهومی: افراد باز، زندگی سرشار از تجربه ای دارند . کنجکاو و خلاق اند و در مقایسه با افراد بسته احساسات مثبت و منفی فراوانی دارند( شقایق و همکاران، 1388). ب) تعریف عملیاتی: منظور از گشودگی به تجربه در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر بدست آورد. نشان دهنده گشودگی به تجربه بالاتر در رد می‌باشد.   1-10-5- توافق پذیری: الف) تعریف مفهومی: افراد موافق(خوشایند) دارای برخی ویژگی های متمایز هستند که عبارتند از : نوع دوستی و کمک به دیگران، تواضع، سادگی، اعتماد، آمادگی برای دفاع از حق فردی ، پیش روی به سمت جنبه های مثبت احتماعی و سلامت روانی بیشتر می باشد( شقایق و همکاران، 1388). ب) تعریف عملیاتی:منظور از توافق پذیری در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر بدست آورد. نشان دهنده توافق پذیری بالاتر در فرد می باشد. 1-10-6- وظیفه شناسی : الف) تعریف مفهومی: افراد وظیفه شناس دارای برخی ویژگی های متمایز هستند که عبارتند از : توانایی کنترل تکانه ها و تمایلات، به کار گیری طرح و برنامه در رفتار برای رسیدن به اهداف، نمره بالا در زمینه حرفه ای و دانشگاهی، دقیق، وسواسی، محتاط و انعطاف ناپذیر، وقت شناس و قابل اعتماد بودن می باشد( شقایق و همکاران، 1388).

ب) تعریف عملیاتی: منظور از وظیفه شناس بودن در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر بدست آورد. نشان دهنده وظیفه شناس بودن بالاتر در فرد می‌باشد.

1-10-7- اعتیاد به اینترنت:

الف)تعریف مفهومی:انجمن روان پزشکی آمریکا اعتیاد به اینترنت را یک الگوی استفاده از اینترنت که موجب اختلال عملکردی شده و با حالات ناخوشایند درونی در حلول یک دوره ی دوماهه همراه باشد تعریف کرده است و برای تشخیص آن هفت ملاک ارائه کرده است. (حداقل سه معیار در طول دو ماه) :1- تحمل2-علایم ترک 3-زمان استفاده از اینترنت بیش از آنچه که فرد در ابتدا قصد دارد به طول انجامد. 4-تمایل مداوم باری کنترل رفتار 5-صرف وقت قابل توجه برای امور مرتبط با اینترنت 6-کاهش فعالیتهای اجتماعی، شغلی و تفریحی در اثر استفاده از اینترنت 7-تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن ( پاتریک و جویس[19]، 2008).

ب) تعریف عملیاتی:منظور از اعتیاد به اینترنت در پژوهش حاضر نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت  به دست می آورد.

 

1-10-8- تمایل استفاده از اینترنت:

الف) تعریف مفهومی:منظور از تمایل استفاده از اینترنت علت هایی است که افراد جذب اینترنت می شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...