تعریف معمول و مختصری که از مدیر مسئول می‌شود، بدین بیان است که: مدیر مسئول فردی است که تأیید مطالبی که قرار است در نشریه به چاپ برسد با اوست و براساس تبصره‌ی7 الحاقی سال 1379 از ماده‌ی 9 قانون مطبوعات سال 1364ایران، مسئولیت یکایک مطالبی که در نشریه به چاپ می‌رسد، به عهده‌ی مدیر مسئول است. بند چهارم: صاحب امتیاز همانگونه که از نام آن برمی‌آید، فردی است که امتیاز چاپ نشریه به نام وی صادر می‌گردد. بند پنجم: سردبیر یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در مجلات، سردبیر است، چرا که بسیاری از بررسی‌های شکلی و ساختاری و حفظ خط‌ّمشی‌ اصلی مجله، انتخاب مطالب و تأیید آنها، برعهده‌ی او می‌باشد و از این حیث، بسیار شبیه به مدیر مسئول است، با این تفاوت که مسئولیت مدیر مسئول، در سطح بالاتری قرار دارد، چرا که، شخص سردبیر، موظف است که قبل از چاپ، نشریه یا مجله را به تأیید مدیر مسئول برساند و در واقع تأیید نهایی مطالب، بر عهده‌ی مدیر مسئول است. اهم وظایف سردبیر را می‌توان، در چند مورد ذیل برشمرد، که عبارتند از: 1. سردبیر، بایستی در راستای پیاده کردن اهداف مجله، که در آیین‌نامه ذکرشده، بکوشد. 2.سردبیر مسئول هماهنگی و پیگیری کار نویسندگان است. 3. سردبیر مسئول هماهنگی و پیگیری کار ویراستار یا صفحه‌آرا، است. 4. سردبیر، اعضای شورای سردبیری را تعیین می‌کند. 5. سردبیر اجازه‌ی دخل و تصرف در محتوای نوشته‌ها را ندارد و نمی‌تواند متن را با کلمات دیگر بازنویسی کند، مگر با تأیید نویسنده. 6. ترتیب مطالب مجله یا نشریه را سردبیر تعیین می‌کند. 7. سردبیر موظف است قبل از چاپ، نشریه یا مجله را به تأیید نهایی مدیر مسئول برساند. 8. سردبیر مسئول پیگیری چاپ و توزیع است.   مبحث دوم: تاریخچه‌ی مطبوعات و قوانین مطبوعاتی در این مبحث و در قالب دو گفتار، به بیان تاریخچه‌ای از مطبوعات و قوانین مطبوعاتی می‌پردازیم:   گفتار اول: تاریخچه‌ی مطبوعات از آن‌جایی که موضوع مطبوعات، پیوند نزدیکی با وضعیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هر جامعه دارد، لذا نمی‌توان تاریخچه‌ای کلی در مورد آن بیان نمود و تعیین حد و مرز کلی تاریخ مطبوعات، با دشواری‌های زیادی مواجه است و بدین ترتیب به بررسی تاریخچه‌ی مطبوعات در ایران می‌پردازیم. نخستین روزنامه‌ها در زمان داریوش کبیر و به صورت لوحه‌هایی از گل و سنگ یا چوب بوده است، و اما تاریخچه‌ی کاربردی و اصلی از مطبوعات، به دوره‌ای بر می‌گردد که اولین دستگاه چاپ وارد ایران شد، و دوره‌ی فوق‌الذکر را به دو برهه‌ی تاریخی تفکیک می‌کنیم:

  1. تاریخچه‌ی مطبوعات از آغاز تا مشروطه 2. تاریخچه‌ی مطبوعات از فرمان مشروطه تا پایان حکومت قاجار، که در ادامه به شرح این دو دوره، خواهیم پرداخت.

بند اول: قبل از مشروطه تاریخچه‌ی مطبوعات را در این برهه‌ی تاریخی با تفکیک دوره‌های سلطنت دو تن از شاهان ایران بررسی می‌نماییم، که عبارتند از:

  1. دوره‌ی سلطنت ناصرالدین شاه 2. دوره‌ی سلطنت مظفرالدین شاه، که در ادامه به بررسی تاریخ مطبوعات در هر یک از این دو دوره می‌پردازیم.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...