3کیفیت 4پشتیبانی زنجیره تامین

3-6 اعتبار یا روایی پرسشنامه

روایی یعنی میزانی که یک ابزار آنچه را که باید اندازه‌گیری کند، اندازه‌گیری می کند. به بیان ساده روایی با این سوال سرو کار دارد که (آیا ابزار ویژگی، صفت یا هر چیزی را که برای آن ساخته شده می‌سنجد). روایی به معنی‌دار بودن تفسیر نتایج آزمون یا پرسشنامه مربوط است و به کاربرد مورد نظر آزمون اختصاص دارد. یک آزمون ممکن است در برخی موقعیت‌ها بسیار روا باشد و در موقیت‌های دیگر روائی نداشته باشد.]8[. به منظور دستیابی به روایی مطلوب پرسشنامه، در تهیه پرسشنامه و تعیین سئوالات با بهره گرفتن از جلسات گفتگوی آزاد با اساتید محترم راهنما و مشاور و افراد خبره و مطلع در امر مسائل مربوط به پژوهش، عوامل و زیرشاخص‌های مناسب جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها انتخاب شده‌اند.

3-7 پایایی پرسشنامه

پایائی به معنای همسانی است، یعنی همسانی اندازه‌گیری درآنچه اندازه می‌گیرد. پایائی درجه‌ای است که بر اساس آن ابزار اندازه‌گیری در افراد مشابه در زمانی دیگر نتایج مشابهی را به دست می‌دهد. ضرایب پایائی ممکن است ارزش‌هائی بین صفر تا یک داشته باشد.]8[ روش سنجش پایائی ابزار پژوهش یا نرخ ناسازگاری در مدل‌هایAHP توسط آقای ساعتی ارائه شد بطوریکه ابتدا بیشترین مقدار ویژه ( λ ) از ماتریس زوجی نهایی محاسبه شده و پس از آن به ازای بعد ماتریس، مقدار ثابتی تحت عنوان مقادیر شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی پیشنهاد می‌شود.‌ که از جدول 3-2 بدست می‌آید (=1.51 R.I). مقدار نهایی نرخ ناسازگاری که همان مقدار پایائی است، از خارج قسمت مقدار شاخص ناسازگاری بر شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی حاصل می‌شود. اگر حاصل کمتر از 0.1 شد می‌گوئیم سازگاری پذیرفته شده است و پایائی لازم وجود دارد. (جدول شماره 3-3 )

جدول 3-2- جدول نرخ شاخص تصادفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...