این مقاله به قلم دکتر محمد رضا رسولی‌ کامران کیانی‌منش بوده  و از نتایج تحقیقی در شهر تهران به دست آمده است.موضوع مقاله،حاصل پژوهشی است که بهبررسی اثربخشی تبلیغات بازرگانی تلویزیونی، بین شهروندان تهرانی معطوف بوده و در پی پاسخ به سوال اصلی، این‌که؛ تبلیغات مطلوب از نظر مخاطبان، چگونه تعریف می‌شود؟می‌باشد. جامعه‌ی تحقیق، شهروندان مخاطب تلویزیون ساکن در شهر تهران بوده که با روش‌ نمونه‌گیری چندمرحله‌ای‌ (Multi stage sampling)  400 نفر به عنوان جامعه نمونه‌ مکفی در نظر گرفته شده است.طرح تحقیق،در حیطه‌ی تحقیقات توصیفی جای گرفته و از نوع پیمایشی می‌باشد، بدین منظور به جهت جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه 52 سؤالی استفاده‌ به عمل آمد. به منظور توصیف و تجزیه و تحلیل آماری، از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری استنباطی‌ استفاده و مشخص گردید رابطه‌ی معنی‌داری در سطح 59 درصد اطمینان و 5 درصد خطا،بین‌ اثربخشی تبلیغات بازرگانی تلویزیونی با میزان تحصیلات، جنسیت، سطح درآمد، نگرش، محتوا و ماهیت فنی و رضایت از زمان و نحوه پخش این تبلیغات وجود دارد. -مقاله:بررسی ارتباط بین سبک شخصیت و اثربخشی مدیریت در مدیران سازمانهای دولتی سید محمد مقیمی- حسین خنیفر- مهلا عربی خوان(فصلنامه مدیریت دولتی شماره یک پاییز و زمستان1387). رویکرد موقعیتی در رهبری بیانگر چندین فاکتور متعامل در فرایند اثربخشی مدیریت تأثیر‌گذار است از جمله: ویژگی‌ها و رفتارهای رهبران، زیردستان و موقعیتی که با آن در تعامل‌اند. در این تحقیق تمرکز ما روی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر اثربخشی آنها می‌باشد. امروزه در استخدام و به‌کارگیری منابع انسانی، مهم ویژگی‌های روانی و شخصیتی متقاضی شغل با پست وشغل موردنظر می‌باشد. که در ماده 9 آئین‌نامه اصلاح نظام‌های مدیریتی و اداری تصریح شده است. از بین مدل‌های شخصیتی، چهار سبک حل مسأله یونگ انتخاب شد که شامل عمل‌گرا، عقلانی،گروه دوست، و نوآور می‌باشد. شاخص‌های اثربخشی نیز بر اساس مؤلفه‌های کریتنر و کرینسکی می‌باشد. نتایج تحقیق، فرضیه ها هم یعنی ارتباط بین انواع خاصی از سبک‌های شخصیت با اثربخشی مدیریت را مورد تأیید قرار داد. در نتایج جانبی نیز دریافتیم که اثربخش‌ترین سبک شخصیت در مدیران ارشد، سبک شهودی- عاطفی (گروه دوست) ودرمدیرانعملیاتی،سبکشهودی- منطقی (عمل‌گرا) است.

  • مقاله شیوه های نوین ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی در سازمانها نوشته دکتر سید حسین ابطحی- میرمهرداد پیدایی(مجله مدیریت وتوسعه, انتشارات موسسه مطالعات آموزش مدیریت وزارت نیرو,1382.)

در این مقاله ابتدا جایگاه آموزش در منشور توسعه سازمانها تشریح شده و ضرورت ارزیابی آن مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه ضمن ارائه تعاریفی از اثربخشی و ارزیابی اثربخشی آموزش، عوامل مؤثر در اثربخش بودن آموزش مطرح و در بخش اصلی مقاله- روش های مختلف ارزیابی اثربخشی-دوره های آموزشی مورد بحث قرارگرفته و درپایان نمونه های واقعی از محیط کاری در داخل و خارج کشور ارائه شده است. در این مقاله مفهوم اثربخشی و ارزیابی اثربخشی با تعابیری از قبیل موارد ذیل مشخص شده است:

  • تعیین میزان تحقق اهداف آموزشی
  • تعیین نتایج قابل مشاهده از کارآموزان در آموزش های اجرا شده
  • تعیین میزان انطباق رفتار کارآموزان با انتظارات نقش سازمانی آنها
  • تعیین میزان درست انجام دادن کار که مورد نظرآموزش بوده است
  • تعیین میزان توانایی ایجاد شده در اثر آموزش ها برای دستیابی به اهداف
  • تعیین میزان ارزش افزوده آموزشی
  • تعیین میزان بهبود شاخص های موفقیت کسب و کار

همچنین دلایل عمده در تعیین اثربخشی دوره های آموزشی را مطابق نظر آقای کرک پاتریک دانشمند برجسته آموزش چنین بیان می کند: 1) توجیه دلائل وجودی واحد آموزش با نشان دادن نقش و اهمیت آن در تحقق اهداف و رسالت های سازمان .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...