پایان نامه مقررات قانونی، حکومت اسلامی |
1- بکارگیری سلاح در راهپیماییهای غیرقانونی و شورش غیرمسلحانه: مستند به ماده 4 قانون بکارگیری سلاح، مأموران انتظامی برای اعاده نظم و کنترل راهپیماییهای غیر قانونی، فرونشاندن شورش و بلوا و ناآرامیهایی که بدون بهکارگیری سلاح مهار آنها امکانپذیر نباشد، حق بکارگیری سلاح را به دستور فرمانده عملیات در صورت تحقق شرایط زیر دارند: الف- قبلاً از وسایل دیگری مطابق مقررات استفاده شده و مؤثر واقع نشده باشد ب- قبل از بکارگیری سلاح با اخلالگران و شورشیان نسبت به بکارگیری سلاح اتمام حجت شده باشد. تبصره یک- تشخیص ناآرامیهای موضع ماده 4 حسب مورد بر عهده رئیس شورای تأمین استان و شهرستان و در غیاب هر یک بر عهده معاون آنها خواهد بود و در صورتی که فرماندار معاون سیاسی نداشته باشد این مسئولیت را به یکی از اعضای شورای تأمین محول خواهد نمود. تبصره دو- در مواردی که برای اعاده نظم و امنیت موضوع ماده فوق نیروی نظامی طبق مقررات قانونی مأموریت پیدا نمایند از لحاظ مقررات بکارگیری سلاح مشمول ماده فوق میباشند. تبصره سه- آییننامه اجرایی ماده فوق توسط وزارتخانههای کشور و دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به اجرا گذاشته خواهد شد. در لغت راهپیمایی به معنای طی نمودن یک مسیر است اما در اصطلاح به تجمعات انسانی از پیش طراحی شدهای گفته میشود که افراد حاضر در آن مسیری را طی می کنند و شعارهای مورد نظر خود را اعلام می کنند. به موجب قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی واقعیتهای دینی شناخته شده، برخلاف راهپیماییها، در تجمعات افرادی در یک محل مثل پارک یا میدان جمع میشوند بدون آنکه طی مسیر نمایند. همچنین بهموجب تبصره دو ماده 6 قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده، ملاک قانونیبودن راهپیمایی و یا تجمع وجود دو شرط است: 1- اینکه راهپیمایی بدون سلاح باشد.2- برای برگزاری راهپیمایی یا تجمع از وزارت کشور مجوز اخذ شده باشد. با این وجود اگر هر یک از دو شرط فوق رعایت نگردد راهپیمایی یا تجمع غیرقانونی است. به نظر میرسد که کمتر کسی بتواند درخواست مجوز کند، زیرا فضای اجتماعی و سیاسی کشور ما اصلاً مساعد نیست و به هر نوع درخواست مجوز برای راهپیمایی و تجمع مسالمتآمیز، از دید سیاسی و امنیتی نگاه میشود و در ضمن حقی را که در اصل 27 قانون اساسی به ملت داده شده نباید نیاز به مجوز و اجازه، جهت اعمال حق قانونی داشته باشد، به نظر میرسد فقط باید وزارت کشور جهت تأمین امنیت راهپیمایی مطلع شود نه اینکه برای اعمال حقوق اساسی ملت، مجوز اعمال حق صادر کند. مقنن در ماده 4 قانون بکارگیری سلاح اصطلاحات شورش، بلواء، اغتشاش و ناآرامی را به همراه راهپیمایی و تجمع آورده که اصلاً شباهتی بین این اصطلاحات وجود ندارد و باید فرونشاندن شورش و بلواء را در مادهی دیگری میآورد تا ایجاد ذهنیت منفی نکند. تعریف اصطلاحات شورش، بلواء، اغتشاش و ناآرامی که مشابه هستند، به نظر میرسد که به اعمال غیرقانونی بیش از دو نفر گفته میشود که به صورت هماهنگ و همسو و با انجام اعمال غیرقانونی مثل تخریب اماکن عمومی و شخصی، سرقت، درگیری با مردم و مأموران، به منظور بر هم زدن آسایش عمومی به خاطر رسیدن به مقصود مشترک و مخالفت با نظام حاکم وسعی در تضعیف یا براندازی آن انجام میشود، هدف قانونگذار در ماده 4 قانون بکارگیری سلاح صرفاً اعاده نظم، کنترل راهپیماییهای غیرقانونی، فرونشاندن شورش، بلوا و ناآرامی است. لذا، اگر بتوان بدون استفاده از سلاح به این اهداف رسید حق استفاده از سلاح برای مأموران وجود ندارد. مثلاً اگر با اخطاردادن یا استفاده ازماشینهای آبپاش جمعیت متفرق شوند حق استفاده از سلاح وجود ندارد. تشخیص ناآرامیهای موضوع ماده 4 قانون بکارگیری سلاح، حسب مورد بر عهده رئیس شورای تأمین استان و شهرستان و در غیاب هر یک به عهده معاون آنان خواهد بود، در صورتی که فرماندار معاون سیاسی نداشته باشد، این مسئولیت را به یکی از اعضای شورای تأمین، محول خواهد نمود. ترکیب اعضای شورای تأمین استان عبارتند از: 1- استاندار (رئیس شورا) 2- مدیر کل سیاسی و اجتماعی استاندار (معاون شورا) 3- فرمانده نیروی انتظامی استان 4- مدیر کل اطلاعات استان 5- فرمانده سپاه پاسداران 6- فرمانده نظامی استان 7- مدیرکل دادگستری یا معاون وی. مأموران مکلفند بهموجب ماده 39 ق.م.ج.ن.م. مصوبات شورای تأمین استان و شهرستان را اجراء نمایند در غیر این صورت مجرم محسوب و مستوجب کیفر خواهند بود. طبق نظر کمیسیون مشورتی قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح، حدود وظایف و اختیارات شورای تأمین در قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور مصوب 8/6/1386 مشخص شده و ماده 39 ق.م.ج.ن.م. ضمانت اجرای مصوبات و تصمیمات شورای تأمین میباشد. با عنایت به اینکه جهت اجرای مصوبات و تصمیمات شورای تأمین توسط یگانهای نظامی و انتظامی ابلاغ تصمیمات آنها از طریق سلسله مراتب نیروهای مسلح پیش بینی نشده و در موارد اضطراری و حوادث غیر مترقبه و فوری نیر عملاً ابلاغ تصمیمات و مصوبات مزبور از طریق سلسله مراتب فرماندهی میسر نمیباشد لذا اجرای تصمیمات و مصوبات شوراهای مذکور توسط فرماندهان و مسئولان نظامی و انتظامی نیاز به ابلاغ موضوع از طریق سلسله مراتب فرماندهی ندارد و نیز چنانچه تصمیمات شورای تأمین با اوامر و تدابیر ابلاغی سلسله مراتب نیروهای مسلح مغایرتی وجود داشته باشد برابر بند سیزدهم شرح وظایف دبیرخانه شورای امنیت کشور، ارزیابی مصوبات شورای تأمین استانها یا شهرستانها از لحاظ تطبیق با قوانین و مقررات و دستورالعملها و سیاستهای امنیتی به عهده دبیرخانه مزبور میباشد (یزدانیان، 1390: 35). با توجه به اصول تیراندازی و به موجب ماده 4 قانون بکارگیری سلاح، شرایط قانونی بهکارگیری سلاح در ناآرامیهای غیرمسلحانه عبارتند از: 1- تشخیص و اعلام وجود ناآرامی از سوی شورای تأمین استان و یا شهرستان 2- استفاده از وسایل و اخطارهای دیگر و عدم تأثیر آنها بر مهار ناآرامیها 3- اتمام حجت با اخلالگران و شورشیان برای بکارگیری سلاح و عدم توجه آنان 4- صدور دستور بکارگیری سلاح از سوی فرمانده عملیات 5- بکارگیری سلاح با رعایت ترتیبات قانونی، به موجب ماده 7 قانون بکارگیری سلاح، مأموران باید در زمان تیراندازی پا را هدف قرار بدهند. 6- بکارگیری سلاح به گونهای باشد که به افراد بیگناه لطمهای وارد نشود. متأسفانه باید گفت که آییننامهی اجرایی ماده 4 قانون بکارگیری سلاح تاکنون تهیه و به تصویب هیأت وزیران نرسیده است. 1- بکارگیری سلاح در ناآرامیهای مسلحانه: مستند به ماده 5 قانون بکارگیری سلاح، مأموران نظامی و انتظامی برای اعادهی نظم و امنیت در راهپیماییهای غیرقانونی مسلحانه و ناآرامیها وشورشهای مسلحانه، مجازند از سلاح استفاده نمایند. مأموران مذکور موظفند به دستور فرمانده عملیات و بدون تعلل نسبت به برقراری نظم و امنیت، خلع سلاح و جمعآوری مهمات و دستگیری افراد معرفی آنان به مراجع قضایی اقدام نمایند. در شرع اسلام، قیام مسلحانه علیه حکومت و نظام اسلامی، بغی و قیامکنندگان نیز باغی نامیده میشوند و از نظر حکم شرعی محارب محسوب میشوند. در ماده 287 ق.م.ا. مصوب 1392 آمده است: گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کند باغی محسوب و در صورت استفاده ازسلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم میگردند. در مورد این ماده، توضیح چند نکته ضروری به نظر میرسد. اول، اینکه ماده به «گروه» اشاره کرده،و علیرغم عدم تصریح به لزوم متشکل بودن آن، به نظر میرسد که مقنن در ماده 287 قیام مسلحانه را برخاسته از یک فعالیت متشکل و نظاممند میداند، زیرا اگر چنین نبود، دلیلی برای اشارهکردن به گروه و عدم اشاره به فرد در مادهی مورد بحث وجود نداشت. لیکن، این که برای شمول ماده حداقل تعداد گروه باید چند نفر باشد روشن نیست، براساس اصل تفسیر به نفع متهم، کلمهی گروه را باید بیش از دو نفر دانست، البته، به این نکته نیز باید توجه کرد که چون جرم موضوع ماده 287، «قیام مسلحانه در برابر اساس نظم جمهوری اسلامی ایران» میباشد، معمولاً افراد درگیر در چنین ماجرایی زیاد است، و مشکل بتوان تصور کرد که یک تعداد بسیار محدود و انگشتشمار بتوانند دست به قیام مسلحانه علیه اساس حکومت بزنند (میرمحمد صادقی 1392:65). بنابراین، ناآرامی و شورشهای مسلحانه در ماده 5 قانون بکارگیری سلاح را چون معمولاً متشکل و نظاممند و حتماً با هدف خاص براندازی نظام اسلامی، همراه نیست را نمیتوان بغی و قیام مسلحانه علیه حکومت اسلامی به حساب آورد و افراد شرکت کننده در ناآرامی و شورش را مهدورالدم دانست و براحتی آنان را بر قصد کشتن مورد هدف گلوله قرار داد. زیرا در ماده 5 قانون بکارگیری سلاح، هدف مقنن از تجویز بکارگیری سلاح، کشتن افراد حاضر در راهپیمایی مسلحانه نیست بلکه هدف اعادهی نظم و امنیت و خلع سلاح افراد مسلح و دستگیری آنان است بنابراین اگر بدون استفاده از سلاح، شرکتکنندگان در شورش و ناآرامی، تسلیم شوند نیازی به استفاده از سلاح نمیباشد. اما چنانچه این هدف بدون سلاح محقق نشد، مأمورین تکلیف دارند بدون تعلل و با دستور فرمانده عملیات و با رعایت سایر شرایط و مراتب به سوی افراد مسلح تیراندازی نموده و آنها را خلع سلاح و دستگیرکننده باید گفت با توجه به ماده 33 ق.م.ج.ن.م. که در تعریف جرم شورش حضور حداقل سه نفر نظامی را لازم میداند و باتوجه به اصل تفسیر به نفع متهم، اصل تفسیر مضیق قوانین جزایی و اصل برائت، به نظر میرسد که برای اثبات راهپیمایی مسلحانه حداقل تعداد شرکتکنندگان باید سه نفر باشد و حداقل یکنفر از آنان مسلح باشد حال، سلاح چه مخفی و لفظ کلی سلاح در مادهی 5 قانون بکارگیری سلاح شامل سلاح سرد و گرم میشود. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد و طبق ماده 5 قانون بکارگیری سلاح، شرایط قانونی تیراندازی در ناآرامیهای مسلحانه عبارتند از: 1- وجود یکی از مصادیق ناآرامیهای مسلحانه و احراز راهپیمایی غیرقانونی و ناآرامیها و شورشهای مسلحانه با فرمانده عملیات است. 2- دستور استفاده از سلاح از طرف فرمانده عملیات صادر شود. 3- عوامل ناآرامی یعنی افراد و شرکتکنندگان در راهپیماییهای غیرقانونی تسلیم نشوند 4- دستور فرمانده عملیات بدون تعلل و برقراری نظم و امنیت و خلع سلاح و جمعآوری مهمات و دستگیری مرتکبان و معرفی آنان به مراجع قضایی اجراء گردد. 5- مأموران در هنگام استفاده از سلاح طبق ماده 7 قانون بکارگیری سلاح باید حتیالامکان پا را هدف قرار بدهند و مراقب باشند که اقدام آنان منتهی به فوت نشود و به اشخاص ثالث و بیگناه که دخیل در ماجرا نمیباشند آسیب نرسد.
7.3. تیراندازی به منظور متوقف ساختن وسایل نقلیه
به موجب ماده 6 قانون بکارگیری سلاح، تیراندازی به سوی وسایل نقلیه به منظور متوقف ساختن آنها توسط مأموران موضوع قانون فوق در موارد زیر مجاز است: الف– درصورتی که وسایل نقلیه بنا به قراین و دلایل معتبر و یا اطلاعات موثق، مسروقه با حامل افراد متواری یا اموال مسروقه یا کالای قاچاق یا موادمخدر و یا به طور غیرمجاز حامل سلاح و مهمات باشد. ب- در صورتیکه از وسیلهی نقلیه برای تهاجم عمدی به مأموران و یا مردم استفاده شده باشد. تبصره یک- مأموران مذکور موظفند که در ایستگاههای ایست و بازرسی وسایل هشداردهنده به اندازه لازم (اعم از موانع،تابلو، چراغگردان) تعبیه نمایند. تبصره دو- مأموران مذکور در صورتی میتوانند به وسایل نقلیه تیراندازی نمایند که علاوه بر انجام امور تبصره یک با صدای بلند و رسا به رانندهی وسیلهی نقلیه ایست داده و راننده به اخطار ایست توجهی ننموده باشد. در ابتدا باید گفت، بر عکس تیراندازی به طرف اشخاص که هدف متوقفکردن خود شخص با شلیک به طرف پای اوست، هدف از تیراندازی به طرف وسایل نقلیه، متوقفکردن وسیلهی نقلیه است. بنابراین مأموران به هیچوجه مجاز نیستند به طرف رانندهی وسایل نقلیه، تیراندازی کنند. مفاهیم ذکر شده در ماده فوق بدین قرار است: وسیله نقلیه: در لغت به معنای هر نوع وسیلهای است که قابلیت حمل و نقل در زمین، هوا و دریا را داشته باشد مانند: گاری، ارابه، موتورسیکلت، درشکه، دلیجان، اتومبیل باری یا سواری (جعفریلنگرودی 1378: 377). وسایل نقلیه معمولاً به دو نوع موتوری و غیرموتوری تقسیم میشود. کمیسیون مشورتی حقوقی و قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص تیراندازی به طرف حاملین کالای قاچاق یا چهارپایان اعلام نموده با توجه به مطلقبودن عنوان وسیلهی نقلیه در ماده 6 ق.ب.س. و اینکه چهارپایان نیز وسیلهی نقلیه به شمار میآید و حمل موادمخدر و کالای قاچاق از طریق چهارپایان باعث گسترش این نوع جرایم میشود با تحقق سایر شرایط مندرج در قانون مربوطه، تیراندازی مأموران به آنها فاقد اشکال قانونی است. همچنین کمیسیون مذکور در پاسخ به استعلام اداره کل قوانین و امور حقوقی نیروی انتظامی اعلام نموده که وسایل نقلیهی مذکور در ماده 6 ق.ب.س. اختصاص به وسیلهی خاص و یا محل خاصی ندارد و اعم از وسیلهی نقلیهی زمینی، هوایی و دریایی است و در موارد ضروری مطابق بندهای ماده فوق، تیراندازی مأموران واجد شرایط جهت متوقفساختن آنها وفق مقررات قانون مزبور مجاز میباشد. در واقع، قانونگذار لفظ وسیلهی نقلیه را به صورت کلی در ماده 6 ق.ب.س. بکاربرده بنابراین بر هر نوع وسیلهی نقلیه شامل چهارپایان و گاری نیز میگردد و اگر غیر از این بود قید موتوری برای عبارت وسیلهی نقلیه ذکر میشد. قراین معتبر: قراین جمع قرینه است. قرینه در لغت یعنی آنچه که دلیل باشد برای فهم مطلبی یا پیدا کردن مجهولی یا رسیدن به مقصدی (معین 1380:759). میتوان گفت که قراین معتبر مجموعه ای از نشانهها و شواهدی است که بر یک موضوع دلالت می کنند. قرینهی بر دو نوع است: 1- قرینهی عرفی آن زمانی است که عرف حاکم، دلالت به انجام امری کند. مانند مکانی که عرفاً محل تردد نیست و صرفاً برای عبور خودروهای حامل کالای قاچاق یا مواد مخدر از آن استفاده میشود. 2-قرینهی عقلی: آن زمانی است که عقل دلالت بر انجام امری است مانند راننده خودرویی که در مکان و زمان خاص مانند نقاط آلوده به ارتکاب جرم، علیرغم هشدارهای متعدد مأموران، عمداً و عامداً از چندین پاسگاه ایست و بازرسی با سرعت میگذرد و متوقف نمی شود که این اوضاع و احوال می تواند شواهد و نشانه هایی بر ارتکاب عمل مجرمانه از
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 02:28:00 ب.ظ ]
|