قانون گذاران نرم افزار رایانه ای بایستی با شناخت بیشتر از نرم افزار و دانستن شباهت ها و          تفاوت هایی که این گونه آثار با سایر آثار ادبی و هنری دارند دست به تغییر قوانین بزنند . هم چنین در جهت قانون گذاری بهتر بایستی با قوانین به روز و کارآمد خارجی هماهنگ شده و با توجه به مقتضیات داخلی قانونی موثر وضع کنند تا این که حمایت کامل و موثر از پدیدآورندگان این گونه آثار میسر شود . در راستای حمایتی بهتر از نرم افزار ذکر چند پیشنهاد ضروری است :

  1. همان طور که در مورد مستثنیات حقوق مادی هم ذکر شد در حقوق ایران این مستثنیات محدود به تهیه نسخه پشتیبان و تکثیر برای استفاده شخصی است و این در حالی است که نرم افزارها با توجه به خصیصه هایی که قبلا هم ذکر شد نیاز به مستثنیات بیش تری هم چون تصحیح و اصلاح نرم افزار ، مهندسی معکوس در موارد مجاز و نظارت و مطالعه عملکرد نرم افزار دارند . در این موارد قانون گذار باید به دستورالعمل اروپایی مورخ 14 می1991 مراجعه کند و مستثنیات کامل تری را در مورد نرم افزار برگزیند تا شاهد رشد بیشتری در این صنعت مهم باشیم .

 

  1. در مورد حقوق معنوی نرم افزار بایستی گفت قانون گذار باید این حقوق را با توجه به خصوصیات آن در مورد آثاری که برای اولین بار در ایران تولید و توزیع نشده اند هم در نظر بگیرد تا راه سوء استفاده از اثر دیگری بدون توجه به حقوق معنوی او باز نشود . هم چنین قانون گذار در مواردی که قانونی مجازاتی را برای متخلفان در نظر گرفته باید با صراحت موارد تخلف و یا حقوقی که تخلف از آن موجب مجازات است را ذکر کند و قانون در مورد حقوق معنوی نرم افزار که آن را منحصر در حق انتساب نمی داند اما از ذکر سایر مصادیق خودداری می کند بایستی اصلاح شود .

 

  1. در مورد این که سرعت در نرم افزارها بسیار تعیین کننده است قبلا هم صحبت کردیم نکته ای که باید به عنوان پیشنهاد ذکر کرد این است که تا جایی که ممکن است بایستی بروکراسی در مورد نرم افزار کاهش یابد و ثبت نرم افزار تنها به یک مرکز تخصصی واگذار شود .

 

  1. ضمانت اجراهای مدنی در مورد نرم افزارها بایستی مورد تصریح قانون گذار قرار گیرد و همان طور که قبلا هم آمد این جبران خسارت باید در مورد اشخاص حقوقی هم لحاظ گردیده و ماده ی 13              ق ح ح پ ن و تبصره آن که در این مورد جبران خسارت را منحصر به اشخاص حقیقی دانسته  اصلاح شود . امروزه بیشتر نقض کنندگان حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای اشخاص حقوقی می باشند که این خلا قانونی نقص مهمی در حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای محسوب می شود .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...