پایان نامه ارشد درباره در زنجیره تامین، فناوری اطلاعات |
اخیراً سیستمهای دیگری همچون QR[51] ، JIT، ECR [52] مدیریت خدمات مشتریان CRM و غیره … نیز به جمع نرمافزارها و سیستمهای مورد استفاده در زنجیره تامین اضافه شده و مجموعاً در تلاشند تا انسجام [53] در کل زنجیره را بهبود بخشیده و منجر به کاهش زمان و هزینه گردند (احمدی، 1384، ص50). نوآوری در زنجیره تامین نیازهای جدیدی را در سیستمهای اطلاعاتی و افرادی که آنها را مدیریت و توسعه می دهند، ایجاد کرد. با وجودی که استفاده از سیستمهای اطلاعاتی برای بهبود زنجیره تامین یکی از رسالتهای مهم زنجیره تامین تلقی میشود ولی مقدم دانستن فنآوری بر طراحی استراتژیک و نیازمندیهای اطلاعاتی، یک اشتباه مکرر و رایج است. بیشتر اوقات موجب هدر رفتن تلاشها میگردد. مباحث مرتبط با سیستمها، چالشهای فراوانی را برای مدیران ارشد ایجاد کردهاست. دلایل بسیاری وجود دارد؛ مدیران ارشد ممکن است نتوانند هیچ هماهنگی را بین نیازهایشان به سیستمها، توانمندیهای فنآوریهای اطلاعاتی یا چگونگی پیادهسازی چنین فنآوریهای اطلاعاتیایی ایجاد کنند. آنها تنها آگاهی مبهمی از چگونگی کار کامپیوترها و توانمندیهای زیر ساختهای اطلاعاتی، از قبیل شبکهبندی، دارند. متناسبا”، این مدیران اغلب نسبت به بخشهای فنی و بازاریابهای نرم افزار خود بی تفاوت بوده و یا فقدان دانش شان، آنها را به سمت بیتصمیمی سوق داده است (تیموری، 1388: 164). 13.2. مشکلات زنجیرۀ تأمین مشکلات زنجیرۀ تأمین می تواند میان واحدهای کاری یک سازمان یا میان چند سازمان رخ دهد. یکی از نشانه های زنجیرۀ تأمین ناکارا، خدمات رسانی ضعیف به مشتریان است که مانع ارسال به موقع و مناسب محصولات یا خدمات می شود یا باعث ارائه محصولات با کیفیت ضعیف می گردد. سایر نشانه ها عبارتند از هزینه انبارداری بالا، از دست دادن درآمد، هزینه اضافه تسریع حمل و نقل و غیره (توربان[54]، 2006: 548). 14.2. راهحلهای مشکلات زنجیرۀ تأمین مشکلات زنجیرۀ تأمین می تواند برای شرکتها بسیار هزینهزا باشد و به همین دلیل سازمانها به دنبال یافتن راه حلهای نوین هستند. در ادامه این بخش، به برخی راه حلهای ممکن برای مشکلات زنجیرۀ تأمین (که بسیاری از آنها توسط فناوری اطلاعات پشتیبانی میشوند) نگاهی میاندازیم. 1.14.2. استفاده از موجودی برای حل مسائل زنجیرۀ تأمین: بدون شک، معمولترین راهحلی که توسط شرکتهای مختلف برای حل مشکلات زنجیرۀتأمین مورد استفاده قرار ای در برابر عدم قطعیتهای موجود در ” بیمه ” گرفته است، نگهداری موجودی به عنوان زنجیرۀ تأمین است. 2.14.2. به اشتراک گذاشتن اطلاعات: راهحل معمول دیگر برای حل مشکلات زنجیرۀ تأمین و به خصوص بهبود پیش بینی تقاضا، به اشتراکگذاشتن اطلاعات در طول زنجیرۀ تأمین است. استفاده از EDI، شبکه های خارجی و فناوریهای گروه افزار، به عنوان بخشی، از سیستمهای اطلاعات درون سازمانی اشتراک اطلاعات را تسهیل می کند .زنجیرۀ تأمین حاصل از تسهیم اطلاعات را اغلب زنجیرۀ تأمین متحد مینامند (سیماتوپنگ و سریداهاران[55]، 2002). 3.14.2. تغییر یک زنجیرۀ تأمین خطی به یک هسته مرکزی (هاب): در زنجیرههای تأمین خطی، اطلاعات به شکلی متوالی پردازش میشوند که جریان آنها را کند می کند .یک راهحل، تغییر زنجیرۀ خطی به یک هسته مرکزی است. سیستم اطلاعات اوربیس حول زنجیرۀ تأمین خود تمرکز یافته است؛ سایر شرکتها خدمات مشابهی به کلیه صنایع ارائه می کنند. 4.14.2. همکاری در خلال زنجیرۀ تأمین: مدیریت زنجیرۀ تأمین و مدیریت موجودی به هماهنگی کلیه فعالیتها و پیوندهای مختلف زنجیرۀ تأمین نیاز دارد. هماهنگی موفق، امکان جا به جایی بدون اشکال و به موقع کالاها را از تأمین کنندگان به تولیدکنندگان و از تولیدکنندگان به مشتریان فراهم می کند. این امر سازمان را قادر میسازد سطوح موجودی و هزینهها را پایین نگه دارد. از آنجایی که شرکای زنجیرۀ تأمین به یکدیگر وابسته اند، اماهمواره با هم به سوی هدفی یکسان حرکت نمیکنند، همکاری آنها ضروری است . 5.14.2. سایر راهحلهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای مشکلات مدیریت زنجیرۀ تأمین: برخی راهحلهای عمومی دیگر مبتنی بر فناوری اطلاعات برای حل مشکلات ذکر شده اند. مدیریت زنجیرۀ تأمین در شرکتهای بزرگ برای کسب برتری در زنجیرۀ تأمین، از روشهای مختلفی استفاده می کنند (ورتن[56]، 2002). مکانیزمهای مختلف دیگری، مانند تیمهای زنجیرۀ تأمین و کارخانههای مجازی که همگی مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند، در کمک به حل مشکلات زنجیرۀ تأمین قدرتمندانه عمل می کنند. 6.14.2. تیمهای زنجیرۀ تأمین: تغییر زنجیرۀ خطی به هسته مرکزی به ایجاد تیمهای زنجیرۀ تأمین نیاز دارد. یک تیم زنجیرۀ تأمین، گروهی از کارکنان کاملاً هماهنگ هستند که برای خدمترسانی به مشتری با هم کار می کنند. هر وظیفه توسط عضوی از گروه انجام میگیرد که برای انجام آن نسبت به سایر اعضاء از موقعیت مناسبتری برخوردار باشد، آموزش بهتری دیده باشد و قادر به انجام آن وظیفه خاص بدون توجه به شرکتی که برای آن کار می کند، باشد. گام بعدی در این تکامل، حضور هوشمندی تجاری و دیگر نرم افز ار های کاربردی بود که از اواخر دهۀ 90 آغاز شد. در ابتدای قرن بیست و یکم یکپارچ سازی جهت حضور در بازارها و جوامع، گسترش یافت (توربان، 2006: 550).
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 09:23:00 ب.ظ ]
|