1-6-  روش شناسی تحقیق

1-6-1- نوع تحقیق از نظر هدف:

تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه­ها، قانون­مندی­ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می­شوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می­گیرند. (خاکی، 1379،142). این تحقیق از آن جهت کاربردی است که سازمان های مورد مطالعه می توانند از نتایج به دست آمده از فرهنگ سازمانی و معنویت در محیط کار استفاده کنند. تحقیق حاضر به لحاظ آنکه به بررسی داده های مرتبط با برهه ای (دوره ای) از زمان می پردازد، مقطعی است.

1-6-2- نوع تحقیق از نظر روش:

روش تحقیق به کار گرفته شده، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به توصیف و تحلیل روابط بین متغیرهای فرهنگ سازمانی بر میزان گرایش به معنویت در کار پرداخته است.

1-7- جامعه آماری و حجم آن :

برای انجام تحقیق ابتدا باید جامعه را که می‌خواهیم از آن نمونه بگیریم، به دقت تعریف کنیم. جامعه آماری عبارتست از افراد یا اشیایی که در خاصیت یا خاصیت‌های مورد تحقیق مشترک باشند و با هدف و موضوع ارتباط داشته باشند(خلیلی،1379 ،87).  جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد (سکاران، 1382، 294). جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم می باشد. تعداد این افراد 183 نفر می باشد.

1-8- بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری :

«نمونه معمولاً گروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگی‌ها و مشخصات افراد جامعه را داراست» (کرلینجر،1370، 136). برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر استفاده می کنیم: )کوکران ) N: جمع جامعه آماری می باشد (که در این تحقیق 183 نفر می­باشند). :Z  مقدار سطح معنی دار و درجه آزادی در جدول می باشد(96/1). :E  حداکثر خطای قابل قبول که در اینجا 5% فرض شده است. ?  نسبت موفقیت بین افراد نمونه است که50% در نظر گرفته شده است. :q  نسبت عدم موفقیت می باشد.(1-p=q) که پس از داده­گذاری در فرمول فوق نمونه به­دست آمده 124 نفر می باشد.

1-9- روش گرد آوری اطلاعات :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...