شکل 2-4): مدل TQM هیلستن و کلیفسجو (خنیفر و حیدر نیا،1385،ص 92) آنان معتقد بودند به کار گیری کامل کننده  ابزارها، شیوه ها و ارزش های ذکر شده در مدل موجب گسترش سیستم مدیریت جامع کیفیت در سازمان و تداوم این سیستم در آن را فراهم خواهد ساخت. مدل پاسوار و مشبکی پاسوار و  مشبکی در پژوهش خود در سال 1382 تاثیر سیستم مدیریت کیفیت جامع را در بخش برنامه ریزی ملی مورد بررسی قرار دادند.آنان در تحقیق خود مدل زیر را ارائه نمودند: شکل 2-5): مدل پاسوار و مشبکی (1382) هدف این مدل تأمین رضایت مشتریان برنامه می باشد که واجد ویژگی هایی است که درصورت تحقق آنها رضایت براورده خواهد شد. جامع بودن، عدالت، انعطافپذیری، هماهنگی، سازگاری درونی و بیرونی، عقلانیت و اثر بخشی از خصوصیات هدف مدل می باشند که براساس نظرهای صاحب نظران برنامه ریزی به دست می آید. همچنین مبانی اصلی تحقق هدف، سه عامل اصلی، بهینه سازی فرایندهای برنامه ریزی، توانمندسازی دست اندرکاران برنامه و تمرکز بر نیازهای مشتریان برنامه می باشد. برنامه ریزی به مرحله تدوین برنامه خلاصه نشده و شامل تدوین، اجرا بررسی و اصلاح برنامه است و به اعتقاد آنان زمانی هدف مدل، یعنی رضایت مشتریان برنامه محقق می شود که کلیه مبانی ذکر شده به طور مستمر بهبود پیدا کنند(پاسوار و مشبکی،1384، صص73-67). چرخه دمینگ یکی از کمک هایی که ادوارد دمینگ برای بهبود کیفیت انجام داده به عنوان چرخه دمینگ مشهور است. دمینگ بطور کلی چهارده  اصل را برای مدیریت بهبود کیفیت، بهره وری و موقعیت رقابتی ارائه نموده است که شامل ایجاد و انتشار اهداف و مقاصد برای سازمان، بکارگیری فلسفه ی جدید، درک فهم بازرسی، پایان دادن به پاداش های بازاریابی صرفًا بر اساس قیمت، بهبود مستمر و مداوم سیستم، نهادینه کردن آموزش، تعلیم و برقراری رهبری، بر طرف کردن ترس و ایجاد اعتماد و فضای نوآوری، بهینه سازی فعالیت های گروه ها و محیط های ستادی، حذف شعارها، نصیحت ها و هدف های توخالی، حذف سهمیه های کمی برای نیروی کار، حذف مدیریت بر مبنای هدف، حذف سدهایی که مانع از افتخار کارکنان به مهارتشان می شود، تشویق و گسترش آموزش، اقدام در جهت شرایط برای انجام دگرگونی و تحول می باشند. دمینگ معتقد است که افراد در سیستم ها کار می کنند ولی مدیران بر روی سیستم ها کار می کنند تا با کمک افراد و منابع انسانی سیستم ها را بطور مستمر و بی وقفه بهینه سازی و بهبود بخشند. بنابراین هدف مدیریت تولید و عملیات، ارائه بهبود مستمر و مداوم از طریق بهبود دائم فعالیت ها و عملکرد کل سیستم های سازمان می باشد.در شکل زیر چرخه دمینگ تصویر گردیده است: شکل 2-6): مدل چرخه دمینگ این مدل را چرخه PDSA نیز می نامند. زیرا شامل چهار مرحله «برنامه ریزی» P، «انجام» D ، «مطالعه» S و «عمل» A می باشد. همانگونه که شکل پیشنهاد می کند این مراحل بطور مستمر و متوالی اتجام می شوند و باید در طول زمان تکرار شوند تا یادگیری و بهبود مستمر در عمل، محصول و فرآیند را تضمین کنند(حسینی،1389،صص190-189). 2-12) چهارچوب مفهومی تحقیق چهارچوب نظری بیانی است که کل پژوهش بر ان استوار می شود .این چهارچوب شبکه ای است منطقی،توصیفی و پرورده ،مشتمل بر روابط موجود میان متغییر هایی که در پی اجرای فرایند هایی چون مصاحبه، مشاهده، و بررسی پیشینه تحقیق شناسایی شده اند. چهارچوب نظری روابط میان متغیر ها را روشن می کند.نظریه هایی که مبانی این روابط هستند می پروراند ونیز ماهیت وجهت این روابط را توصیف می کند .همان گونه که بررسی پیشینه مبانی چهارچوب نظری را تشکیل می دهد ، یک چهارچوب نظری خوب نیز در جای خود مبانی منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد(شادی دیزجی،1390،ص8)  گیلانی نیا و موسویان در سال 1389 تحقیقی تحت عنوان “تأثیر سطوح مختلف ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد شرکت های بیمه کشور ایران” به انجام رسانیدند. که در آن تاثیر سطوح مختلف مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد شرکت های بیمه را با توجه به مدل دیوید گاروین مورد بررسی قرار دادند. طبق این مدل اطلاع رسانی، سرعت ارائه خدمات، صحت خدمات، رفتار مناسب، سهولت، انعطاف پذیری و قانونمندی در شرکتهای بیمه مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق  علی-مقایسه ای و آزمون آماری، تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه، برای آزمونها مورد استفاده قرار گرفت نتیجه تحقیق نشان داد تاثیر سطوح مختلف ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد شرکتهای بیمه در کشور ایران متفاوت است(گیلانی نیا و موسویان،1389،صص53-63). حاجی جباری و همکاران نیز در پژوهشی در سال 2012 تاثیر ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر شامل عملکرد مدیریت، ویژگی، قابلیت اعتماد، قابلیت انطباق،دوام،قابلیت سرویس دهی، زیباشناسی ،درک کیفیت را بر روی عملکرد شرکتها مورد بررسی و تحقیق قرار دادند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...