پایان نامه سیاست جنایی، تاریخی |
سیاست جنایی ایران در قبال جرم حفاری و کاوش غیرمجاز در محوطههای تاریخی
سیاست جنایی شاخهای از علم است که از یافته های رشته حقوق جزا در جهت کنترل بزه و بزهکاری بهره میبرد. این شاخه شامل کلیه اقدامهای سرکوبگرانه کیفری و غیرکیفری و پیشگیرانه با ماهیتهای متفاوت است که دولت و جامعه مدنی، هر یک به صورت مستقل و با مشارکت سازمان یافته یکدیگر از آنها به منظور سرکوبی بزهکاری و بزهکاران و نیز پیشگیری از بزهکاری و انحراف استفاده می کنند. برای بررسی سیاست جنایی ایران در قبال جرم حفاری و کاوش غیرمجاز این بخش را به بررسی انواع سیاست جنایی در ارتباط با این بزه اختصاص دادهایم. برای انجام این بررسی، ابتدا در فصل اول از این بخش به بررسی ارکان تشکیل دهنده جرم حفاری و کاوش غیر مجاز میپردازیم و سپس مطالعه تطبیقی این جرم در قانون چند کشور دیگر نیز مورد نظر قرار میگیرد. سپس در فصل دوم از این بخش سیاست جنایی ایران در قبال این جرم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای بررسی سیاست جنایی ایران در قبال جرم حفاری و کاوش، به مطالعه انواع سیاست جنایی موجود در ارتباط با این جرم میپردازیم، که این انواع شامل سیاست جنایی تقنینی، قضایی، اجرایی و مشارکتی است. برای یافتن راهکاری به منظور دادن پاسخ مناسب به موقعیتهای ارتکاب بزه علیه میراث فرهنگی لازم است روشها و راهکارهای متفاوتی با یکدیگر آمیخته شوند تا نهایتاً بتوان به هدف غایی سیاست جنایی در این باره که همانا صیانت و حمایت هر چه بیشتر از این میراث ملی است رسید. به این منظور باید از انواع راهکارهای موجود در سیاستهای جنایی تقنینی، قضایی، اجرایی و مشارکتی بهره گرفت و از تاکید ورزیدن بر اِعمال تنها یکی از گونههای سیاست جنایی اجتناب کرد. انواع مختلف سیاست جنایی علاوه بر اینکه نباید با یکدیگر تقابل و تضاد پیدا کنند، بلکه باید مانند اجزای یک دستگاه همگی در جهت پیادهسازی اهداف سیاست جنایی که در این مورد تلاش برای حمایت از میراث ملی و کاهش جرایم بر علیه این آثار است عمل کنند.
فصل اول: تحلیل مفهوم و ارکان جرم حفاری و کاوش
گفتار اول: تعریف و تاریخچه حفاری و کاوش
لغت حفاری به معنای کندن زمین است. حفار کسی است که پیشهاش کندن زمین و کاوش کردن آن است.[2] کاوش نیز به معنای تفحص کردن آمده است.[3] با توجه به معنای لغوی و مفهوم عرفی کاوش و حفاری تفاوت آنها مشخص میشود. اساساً کاوش حفاری نیست و با استعمال لفظ حفاری، کندن، به زیر زمین دست یافتن، لایههای خاک را کنار زدن به ذهن متبادر میگردد، در حالی که با به کار بردن واژه کاوش بیشتر جستجو و دنبال چیزی گشتن متجلی میشود. خاک یک محل باستانی، سند و مدرکی است که برگها و صفحات آن باید مطالعه قرار گیرد تا بتواند برگی از تاریخ گذشته یک ملت باشد. طبقات و بقایای محل باستانی که در طول عملیات حفاری تعیین و تشخیص داده میشوند برای همیشه نابود میگردند و آثار و محتویات طبقات و لایهها نیز برداشت میشوند. به طور کلی تمام چیزی که بعد از انجام عملیات حفاری باقی میماند، برخی از آثار مکشوفه در قسمتهای دستنخورده محل باستانی، تصاویر، یادداشتها و نقشهها و ترسیمهای مربوط به مشاهدات کاوشگر است که برای آیندگان محفوظ میماند. بنابراین ثبت و مشاهده دقیق در طول انجام عملیات حفاری روزانه از اهمیت زیادی برخوردار است که این امر، نه تنها به خاطر رعایت دقت و توجه در جریان تحقیق و بررسی بلکه به این دلیل است که کاوشگران در واقع منبعی از اطلاعات باستانشناسی را برای مراجعه و استفاده دیگران فراهم کنند. محلهای باستانی منابعی تجدید ناپذیرند و به همین جهت باید از انجام هرگونه عملیات حفاری غیرعلمی و بدون هدف و برنامه صحیح اجتناب کرد. هرگونه طرح و برنامه حفاری باستانشناسی به منظور مشکلگشایی موارد خاص و نیز مسائلی که دقیقاً توضیح داده شده اند باید از مجاری یک طرح تحقیقی صحیح و جامع رهبری شوند[4]. باستان شناسی قبل و بعد از آنکه به صورت یک علم در مجموعه علوم انسانی تدوین و ارائه شود در طول تاریخ سه مرحله اساسی را پشت سر گذاشته است. الف- کند و کاو به منظور کشف اشیاء عتیقه در این مرحله که تا تولد باستان شناسی به عنوان یک علم ادامه داشته است کند و کاو در اماکن باقی مانده از گذشته به قصد کشف گنج و عتیقه صورت میگرفته است و اشیاء مکشوفه صرفاً ارزش کالایی و تجاری داشته است. ب – حفاری در اماکن تاریخی به منظور کشف آثار تمدنهای گذشته در این مرحله که بعد از تولد علم باستانشناسی و تا دهههای اخیر جریان داشته است کاوش در محوطههای تاریخی به قصد کشف تمدنهای کهن، حوزه جغرافیایی آنها و کشف و ارائه اطلاعات کلی در این خصوص انجام گرفته است. در این مرحله پژوهشها نسبتاً قانونمند شده، شکل علمی یافته و از هدف تجاری خارج و اهداف آن علمیتر شده است. معذلک ارائه تحلیل علمی دقیق از عناصر سازنده تمدن بشری در دورههای مختلف تاریخی مورد توجه جدی واقع نمیشد. ج: پژوهش در آثار باقی مانده از گذشتگان به قصد کشف اجزاء و عناصر سازنده تمدنهای گذشته و کشف ارزشهای آئینی، فرهنگی، معنوی و …
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-13] [ 03:35:00 ب.ظ ]
|