مقاله با موضوع قانون مجازات اسلامی، پیشگیری از جرم |
مبانی اجازهی استفاده از سلاح موارد زیادی می تواند باشد که بنیادی ترین آنها حفظ امنیت و پیشگیری از جرم است که به بررسی و تحلیل این دو مورد میپردازیم.
1.3.1. حفظ امنیت
امنیت ملی بر پایه دو ستون ملت و دولت بنیاد شده و چون دولت از سوی مردم گزینش میگردد، در هر حال این ملت است که موضوع امنیت ملی خواهد بود واز اینرو تهدیدها برضد امنیت ملی پیوند ناگسستنی با هستی و استواری یک ملت دارد (عالیپور،27:1389). با وجود آمدن جوامع بشری، وجود نظم، امنیت و آسایش در سطوح خصوصی و عمومی، جزء جداییناپذیر نیازهای بشری بوده است که بر همین اساس، مأمورین مسلح و پلیس با هدف حفاظت از نظم و امنیت، مبتنی بر قوانین کشور شکل گرفته اند. بر این اساس، یکی از تجهیزات ضروری ولاینفک سازمانهای امنیتی و پلیسی در اجرای مأموریتهای ذاتی، سلاح است که جواز استفادهی قانونی و هدفمند از آن، همیشه مورد نظر بوده است.
2.3.1. پیشگیری از جرم
هدفهای سیاست جنایی موثر در جامعه وقتی تحقق مییابد که تدابیر پیشگیرنده همواره در درجه نخست اهمیت باشد. میتوان پیشگیری از بزهکاری یعنی مبارزه با عوامل تکون آن را با ابزارهای متعدد قانونی به ثمر رساند (اردبیلی،48:1392). یکی از ابزارهای قانونی، تجویز حمل و استفادهی قانونی از سلاح توسط مأمورین مسلح و پلیس به وسیلهی مقنن است زیرا جلوگیری از فرار متهم و مجرم و اجرای وظایف ضابطین دادگستری، نیاز به ابزارهای قدرت و اقتدار برای پلیس و مأمورین مسلح دارد، به خصوص در مقابله با قاچاقچیان بین المللی و جرایم باندی و سارقان مسلح، پلیس چارهای جز استفاده از سلاح ندارد. همچنین اجرای احکام قضایی در بسیاری از موارد با امتناع محکومین مواجه میشود که نیاز به ابزار قدرت، جهت اجرای آن است. داشتن اقتدار و اجازهی حمل و استفاده از سلاح توسط مأمورین نباید منجر به استفادههای بیرویه و غیرقانونی از سلاح، و متعاقب آن ارتکاب جرایم نظامی گردد، بنابراین، تجویز حمل و استفاده از سلاح توسط مأمورین برای تأمین مصالح مذکور از باب اضطرار، مستلزم وضع قوانین و مقرراتی برای ساماندهی و تعیین حدود و ثغور بهره گیری از این اختیارات است و تصویب قوانین بکارگیری سلاح توسط مأمورین در همین راستا قابل توجیه است.
4.1. منابع قانونی ناظر بر استفاده از سلاح توسط مأمورین
در این مبحث مقررات فعلی ناظر بر استفاده از سلاح توسط مأمورین در حقوق ایران را بیان میکنیم.
1.4.1. آییننامه پاسداری نیروهای مسلح
این آییننامه در 75 ماده در مهر ماه 1360 توسط رییس ستاد مشترک ارتش به نیروهای سهگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده و در حال حاضر ملاک عمل سایر نیروهای مسلح نیز میباشد. در آییننامه، وظیفه نگهبان مسلح در محیطهای نظامی و در موقع انجام نگهبانی در داخل پادگانها مشخص گردیده است بند س ماده 60 آییننامه مذکور در خصوص اجازه تیراندازی به نگهبان مقرر داشته: نگهبان در موارد زیرین اسلحه به کار میبرد: 1- وقتی که دستور به کار بردن اسلحه از طرف مافوق صادر شده باشد. 2- در صورتیکه جان نگهبان در خطر باشد. 3- موقعی که پاسگاه مورد نگهبانی در خطر باشد. 4- موقعی که عابر یا عابرین به دستور ایست نگهبان توجه ننماید. بند الف ماده 75 آییننامه مذکور مقرر داشته: مراقبین مسلح زندانی مجازند علیه زندانی فراری تیراندازی نمایند منوط به اینکه استمداد به طرق دیگری برای جلوگیری از فرار زندانی امکان نداشته باشد در این صورت، دو مرتبه اخطار ایست می دهند در صورت تمرد زندانی به قسمی تیراندازی مینمایند که حتی المقدور به نقاط پایین بدن اصابت کند.
.2.4.1قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 10:32:00 ق.ظ ]
|