ابزار اندازه گیری تحقیق  ماتریسهای پیشرونده  ریون ( براهنی ، 1962 ): این آزمون برای ارزیابی هوش تهیه شده ودر ایران نیز هنجار یابی شده است . از این آزمون برای همتا سازی گروه ها استفاده میشود.که در این پژوهش  جهت اندازه گیری هوش کودکان ADHD استفاده گردید. این آزمون از 36 تصویر تشکیل شده بود که برای سنین 6 تا 14 سال قابل اجراست . مدت اجرای این آزمون 45 دقیقه میباشد . 87  هنجار سازی ریون با محاسبات ضریب آلفا کرنباخ مشخص شده و پایایی آن به روش باز آزمایی مورد آزمون قرار گرفت .و ضریب همبستگی دوبار اجرای آزمون محاسبه ومقدار آن 91 % بدست آمده ( بورس و ویگنا ، 2005 ) . روش اجرا : در هر سوال شکلهایی خواهید دید که قسمتی از آن ناقص است ودر پایین آن نیز شکل قطعه های مختلف ارائه شده که فقط یکی از آنها از هر لحاظ مناسب است . وقتی در هر سوال قطعه مناسب را کودک پیدا کندآن را علامت میزند. سوالات این آزمون از اسان به تدریج دشوارتر می شوند .روش نمره گزاری آن براساس نمرات خام آزمون شوندگان محاسبه میگردد . -تست TOVA  : این آزمون جهت اندازه گیری توجه  وتکانشگری این کودکان انجام گرفت .TOVA یک  تست نرم افزاری است که هم برای تشخیص وهم برای ارزیابی پیشرفت درمان مؤثره ،  در این تست هدف برنامه  ، بیمار باید به هنگام ارائه محرک هدف ( تصویر هندسی ) را که می بیند دکمه ای را فشار دهد ، مدت زمان این آزمون برابر 20 دقیقه است . آزمون توآ چندو یژه گی عمده دارد نخست اینکه از محرکهای دیداری ناوابسته به زبان استفاده شده ( یک مستطیل بزرگ یا یک مربع که بالا وپایین آن است ) . دوم اینکه دارای دوشرط متفاوت است : ارائه کم محرک هدف 1 و ارائه زیاد محرک هدف 2  ، در نیمه اول آزمون ( ارائه کم محرک هدف ) نسبت به محرک غیر هدف 1 به  3 است ، یعنی محرک هدف بطور تصادفی وبطور متوسط پس از هر 3 بار محرک غیر هدف ارائه میگردد . لذا این نیمه خسته کننده وکسل کننده است و آزمودنی باید توجه زیادی بخرج دهد تا بدرستی محرک هدف کم ارائه شده را تشخیص دهد .   88 در صورت شکست یک خطا ی حذف برای وی محسوب میشودکه به منزله بی توجهی است . در نیمه دوم ( ارائه مکرر محرک هدف ) نسبت به محرک غیر هدف 3 به 1 است  یعنی به ازای هر 3 با ارائه محرک هدف ، تنها یکبار محرک غیر هدف ارائه میگردد . در این نیمه ، از آزمودنی انتظار میرود که در اکثر اوقات به آزمون پاسخ دهد و هر از گاهی میل به پاسخ دادن را بازداری میکند. در صورت شکست یک خطای نادرست منظور میگرددکه به منزله تکانشگری است . مقیاس درجه بندی کانرز  فرم والدین : :این پرسشنامه جهت ارزیابی اختلالات بیش فعالی  کمبود توجه در کودکان ونوجوانان مورد استفاده قرار میگیرد ، که این فرم توسط والدین تنظیم میگردد. این پرسشنامه از سوی کانرز در سال 1999 استاندارد شده است . پایایی این مقیاس را 90 % واعتبار آن از سوی مؤ سسه علوم روانشناختی 85% گزارش شده است ( علیزاده ، 1384 ).  پرسشنامه کانرز هدف آن  تشخیص میزان  نقص توجه وبیش فعالی و تکانشگری  است . دارای  134 ماده  در نظر گرفته شده ،  و شیوه پاسخ به  آن بصورت درجه بندی شده است (هرگز ، گاهی اوقات ، اغلب اوقات ، همیشه)  . و نمره گذاری آن از صفر الی 3 میباشد. . -تست N Back :   جهت اندازه گیری حافظه فعال  از آزمون نرم افزاری N-BACK که بصورت یک بازی است استفاده شد . در اصل این تست  تمرین هایی جهت تقویت حافظه فعال هستند ، این تست اولین بار توسط وین کریچنر 3 در سال 1958 معرفی شد . نکته اصلی در آنها بخاطر سپردن توالی الگوها وسمبل ها ویا حروفی است که یک به یک به آزمودنی نشان داده میشوند. حالا برحسب اینکه چه شکلی یا حرفی … قرار میگیرد ، باید همان تعداد سمبل قبل تر را شناسایی کند . و پس از شناسایی باید دکمه position match فشار دهد و یا اگر صدای حروفی دوبارتکرار شد فرد باید دکمه audio match فشار دهد.  

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...