استاد راهنما:
 

جناب آقای دکتر کریم صالحی
 

 
 

پاییز 1393
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

«فهرست مطالب»
عنوان                                صفحه
فصل اول کلیات تحقیق 3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 10
1-4- اهداف تحقیق 11
1-4-1- هدف اصلی 11
1-4-2- اهداف فرعی 11
1-4-3- اهداف کاربردی 12
1-5- فرضیه های تحقیق 12
1-5-1- فرضیه اصلی 12
1-5-2- فرضیه فرعی 13
1-6- تعریف واژه‌ها، مفاهیم و متغیرها 13
1-6-1- تعریف نظری 13
1-6-4- تعریف عملیاتی 18
فصل دوم مروری بر ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش 17
2-1. بررسی نظریه‌های پیرامون موضوع تحقیق 19
2-2- بررسی تحقیق‌های انجام شده: 32
2-3. چارچوب نظری تحقیق 36
2-3-1- نظریه «پسران بزهکار» آلبرت کوهن 36
2-3-2- نظریه «خنثی سازی» ماتزا 38
2-3-3- نظریه یادگیری اجتماعی . 40
2-4- تاثیر سایر عوامل بر بزهکاری 42
2-4-1- تأثیر عوامل ارثی در شخصیت افراد 42
2-4-2- تأثیر عوامل مادرزادی در شخصیت افراد 45
2-4-3- تأثیر عوامل اکتسابی فردی در شخصیت افراد 46
2-5- انواع پیشگیری از جرم 48
2-5-1- پیشگیری اولیه یا نخستین 48
2-5-2- پیشگیری ثانویه یا دومین 49
2-5-3- پیشگیری ثالث یا سومین 49
2-5-4- پیشگیری کوتاه مدت یا خُرد 50
فصل سوم روش‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی تحقیق 46
3-1-مقدمه 49
3-2-روش تحقیق 49
3-3-جامعه آماری 50
3-4-نمونه و روش نمونه گیری 50
3-4-1-نمونه 50
3-4-2-برآورد حجم نمونه 51
3-5-ابزارهای پژوهش 52
3-6-روایی پرسشنامه 52
3-7-پایایی پرسشنامه 53
3-8-شیوه جمع آوری اطلاعات 54
3-9-روش های تجزیه و تحلیل داده ها 54
3-10- ویژگی های منطقه مورد مطالعه 54
3-10-1- موقعیت و وسعت 54
3-10-2- ویژگی های آب و هوایی 56
3-10-3- ویژگی های انسانی اجتماعی 60
3-10-3-1- خصوصیات جمعیتی 60
3-10-3-2- نسبت جنسی و سنی جمعیت 60
3-10-3-3- وضعیت باسوادی 61
3-10-3-4- مذهب، گویش و زبان 62
3-10-3-5- مهاجرت 63
3-10-3-6- اشتغال 64
3-10-3-7- وضعیت اقتصادی 65
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 66
4-1-مقدمه 67
4-2-بررسی ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه 67
4-3- آمار استنباطی 70
4-4- فرضیه اول پژوهش 70
4-5- فرضیه دوم  پژوهش 72
4-6- فرضیه سوم پژوهش 73
4-7- فرضیه چهارم پژوهش 75
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری 68
5-1- مقدمه 78
5-2- نتیجه گیری 78
5-3- ارائه پیشنهادات و راهکارها 80
منابع و مآخذ 82
نمودار 3-1- میانگین دمای ماهیانه شهرکرد 58
نمودار 3-2- میانگین رطوبت نسبی شهرکرد 58
نمودار 3-3- میانگین بارندگی ماهیانه شهرکرد 60
جدول3-1- جدول مورگان برای انتخاب حجم نمونه 51
جدول4-1-توزیع فراوانی گروه نمونه براساس جنسیت 67
جدول 4-2-توزیع فراوانی گروه براساس رشته تحصیلی 68
جدول 4-5-فراوانی  بدست آمده ازسوالات پرسشنامه 68
جدول 4-7-نتایج ضریب همبستگی پیرسون فرضیه اول 71
جدول4- 8- ضریب تعیین رگرسیون برای فرضیه اول 71
جدول4- 9- معادله خط رگرسیون 71
جدول 4-10-نتایج ضریب همبستگی پیرسون فرضیه دوم 72
جدول4-11 – ضریب تعیین رگرسیون برای فرضیه دوم 72
جدول4- 12- معادله خط رگرسیون 73
جدول 4-13-نتایج ضریب همبستگی پیرسون فرضیه سوم 74
جدول4- 14- ضریب تعیین رگرسیون برای فرضیه سوم 74
جدول4- 15- معادله خط رگرسیون 74
جدول 4-16-نتایج ضریب همبستگی پیرسون فرضیه چهارم 75
جدول4- 17- ضریب تعیین رگرسیون برای فرضیه چهارم 75
جدول4-18 – معادله خط رگرسیون 76
 
 

 

چکیده
 

این پژوهش به منظور بررسی نقش آموزش مهارت های زندگی بر پیشگیری اولیه از بزهکاری (مطالعه موردی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شهرکرد) از تعداد 12920 نفر دانش‌آموز، به تعداد 373 نفر (پسر و دختر) بصورت نمونه گیری با بهره گرفتن از جدول مورگان و فرمول کوکران تصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش مهارتهای زندگی در یک زمان تکمیل شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی می‌باشد که برای بررسی ارتباط این متغیر ها از روش همبستگی پیرسون و آزمون معناداری استفاده شد. نتایج حاکی از آنست که، r  مشاهده شده در سطح p≤0/05  همبستگی مثبت و معناداری را بین آموزش مهارت‌های خودآگاهی، مدیریت هیجانها، مقابله با استرس، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر نقادانه و میزان بروز بزهکاری نشان می‌دهد. بنابراین کلیه فرضیه‌های تحقیق مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته که همگی مورد تایید است. بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای 65/0 در سطح p≤0/05  همبستگی مثبت و معناداری را نشان می‌دهد. بنابراین تقویت صفت‌های مهارت تفکر خلاق نظیر استقلال، خود تنظیمی، تحمل ابهام و داشتن پشتکار در مواجهه با شکست، می‌تواند برای پیشگیری از بزهکاری در دانش آموزان کمک موثری محسوب شود.
واژگان کلیدی: مهارت‌های زندگی، بزهکاری، پیشگیری، آموزش، دانش آموزش.
 
فصل اول
کلیات تحقیق
 

 

1-1مقدمه
 

در فصل نخست این پژوهش به کلیات موضوع خواهیم پرداخت.
سازمان جهانی بهداشت[1] در سال 1993 به منظور پیشگیری اولیه و همچنین ارتقای سطح بهداشت روان برنامه مدونی با عنوان
:« آموزش مهارت های زندگی» آماده کرد که هدف از آن افزایش توانایی روانی اجتماعی فرد است. مهارت‌های زندگی عبارتند از: مجموعه‌ای از توانایی‌ها که زمینه‌ و بستر مقابله موثر با فشارهای روانی و ارائه رفتارهای مثبت و مفید را فراهم می‌آورند. بنابراین هدف از آموزش مهارت‌های زندگی‌ ارتقاء سازگاری فرد ابتدا با خودش و سپس با دیگران و محیطی‌ است که در آن زندگی می‌کنند. این مهارت‌ها به ما می‌آموزند که‌ در طول زندگی به‌ویژه موقعیت‌های پرخطر چگونه عاقلانه و صحیح رفتار کنیم، زیرا قدرت سازگاری افراد درجامعه انسانی‌ برابر نیست. جامعه شناسان و بعضا روانشناسان بر این باورند که نقش مهارتهای زندگی تا قبل از اینکه افراد جامعه اعم از کودکان و نوجوانان و جوانان و دانشجویان دچار انواع مشکلات و اقدام به بزهکاری زنند مثمر ثمر بوده و می تواند نقش بازدارندگی و پیشگیری داشته باشد. در این پژوهش این موضوع بررسی شده است.
 
 

   

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...