1- انگیزه­های فیزیولوژیکی: در این طبقه می­توان انگیزه­هایی قرارداد که برای بقای موجود زنده ضروری هستند و مشتمل بر غذا، آب، اکسیژن ، دفع، دما و غیره … می­باشند. هیجانات نیز می­توانند  بر این طبقه افزوده شوند (چوهان، 1993) 2- انگیزه­های اجتماعی: انسان حیوانی اجتماعی است و در گروههایی زندگی می­ کند که رفتارش را بر اساس الگوهای تعریف شده شکل می­ دهند. انگیزه­های اجتماعی در محیط اجتماعی یاد گرفته می­شوند و تحت تأثیر مسائل فرهنگی و فلسفه زندگی مردم هستند. آنها ریشه در انگیزه­های فیزیولوژیکی دارند و به مرور با افزایش سن کودک آشکار می­شوند. انگیزه­های اجتماعی منابعی هستند که لازمه زندگی بشر بوده و پیشرفتهای جوامع وابسته به رشد آنهاست. بعضی از انگیزه­های مهم اجتماعی عبارتند از: پذیرش اجتماعی، مورد احترام بودن، منزلت، پیشرفت، پول (چوهان، 1993). 3-انگیزه­های شخصی: علاوه بر انگیزه­های اجتماعی که برای جامعه­پذیری ضروری هستند، هر فردی طبقه­ای خاص از انگیزه­ها را داراست که وابسته به ساختار منحصر به فرد شخصیتی وی هستند. ممکن است فهرست ممتدی از انگیزه­های شخصی برحسب تفاوتهای فردی وجود داشته باشد که افراد را برای انجام کارها برمی­انگیزد. بعضی از انگیزه­های شخصی مشترک مشتمل بر عقاید، نگرشها، ارزشها، ارزشها، اهداف و خودپنداره هستند (چوهان، 1993). یکی از انگیزه­های بسیار مهم در سلسله مراتب انگیزه­ها، انگیزه پیشرفت است که پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده است. گیج و برلاینر (1992) انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه به موفقیت کلی یا موفقیت در یک زمینه یا فعالیت خاص تعریف کرده­اند. پژوهشهای انجام شده در این زمینه نشان داده­اند که افراد از لحاظ این نیاز با هم تفاوت زیادی دارند. بعضی افراد دارای انگیزه سطح بالایی هستند و در رقابت با دیگران و در کارهای خود، برای کسب موفقیت به سختی می­کوشند. بعضی دیگر انگیزه چندانی به پیشرفت و موفقیت ندارند و از ترس شکست آماده خطر کردن برای کسب موفقیت نیستند. در سال (1953) مک­للند ، اتکینسون، کلارک و لوول کتاب مهمی با عنوان انگیزه پیشرفت منتشر ساختند و در آن اظهار داشتند که بعضی از افراد بیشتر از دیگران بلندپروازند و برای کسب موفقیت در زندگی می­کوشند. مقیاس مورد استفاده مک­للند در تعیین میزان انگیزه پیشرفت مقیاس معروف به آزمون اندریافت موضوع است که بوسیله موری (1938) تدوین شده است. فردی که آزمون به او داده می­شود باید نظر خود را درباره تصویرها بیان کند. محتوای پاسخهای آزمون شونده تحلیل می­شوند تا انگیزه­ها، بیم و امید و سایر مشکلات شخصیتی او معلوم گردند. مک­للند این آزمون را برای اندازه ­گیری نوع تخیل آزمون شوندگان مورد استفاده قرار داد. اعتقاد صاحبنظران از جمله مک­للند این است که محتوای داستانهای خیالی آزمودنیها که درباره تصویر آزمون اندریافت موضوع می­سازند نشان می­دهد که آنها از انگیزه پیشرفت بالا برخوردارند یا از این انگیزه بی­بهره­اند.

  • هدف از تحقیق

  هدف از این پژوهش بررسی نقش واسطه­ای باورهای شناخت­شناسی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت در دانشجویان رشته­های علوم ­انسانی و مهندسی می­باشد.

  • بیان مسئله

  همان­طور که در قسمت قبل مطرح شد هدف این تحقیق پیش ­بینی انگیزش پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و باورهای شناخت­شناسی می­باشد که به این منظور به نقش میانجی­گری باورهای شناخت­شناسی بین الگوهای ارتباطی و انگیزش پرداخته می­شود. با وجود آن که تاکنون تحقیقات زیادی در حوزه انگیزش پیشرفت صورت گرفته است امادر مورد نقش الگوهای ارتباطی خانواده در پیش ­بینی انگیزش پیشرفت در فرزندان و یا نقش واسطه ای باورهای شناخت شناسی تحقیقی انجام نشده است، بنابراین سؤال پژوهش حاضر این خواهد بود که آیا از طریق مفهوم باورهای شناخت­شناسی که در اینجا نقش متغیر میانجی را به­عهده دارد می­توان رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت را بدست آورد؟ بررسی این رابطه از طریق مدل صفحه بعد ارائه خواهد شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...