پایان نامه با موضوع اعتقادات مذهبی، اسناد و مدارک |
1-4-2 پژوهشهای داخلی
- موحدی (1374) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی عوامل مؤثر در عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت جهانگردی ایران» با طرح چند فرضیه پژوهش خود را انجام داده است. در یکی از فرضیات این پژوهش عنوان میشود که به نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی قوانین و مقررات مربوط به صنعت گردشگری تسهیلکننده نیست. دادههای پژوهش از سه طریق مصاحبه با سرمایهگزاران و مسئولین مرتبط با صنعت گردشگری، توزیع پرسشنامه در بین ایرانگردان و گردشگران، و همچنین مطالعه اسناد و مدارک جمعآوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بخشی از مقررات حاکم بر این صنعت محدودکننده است و بخش دیگری که تسهیلاتی در آن در نظر گرفته شده است، ضمانت اجرایی ندارد و دستگاههای مرتبط از اجرای آن امتناع میورزند که به نوعی نقض حقوقی و قانونی محسوب میگردد. علاوه بر این، عدم تسهیلکنندگی قوانین مربوط به صنعت گردشگری به عنوان عاملی در جهت عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایهگزاری در این صنعت قلمداد میشود. پژوهشگر دلایل کمبود تقاضا برای گردشگری را ناشی از عوامل زیر میداند:
- هزینه خدمات این صنعت در مقایسه با کیفیت آن از نظر گردشگران رضایتبخش نیست؛
- تبلیغات مناسبی برای جذب و جلب گردشگران وجود ندارد؛ و
- کیفیت محصولات صنایع دستی ایران برای گردشگران رضایتبخش نیست.
- مرسلی (1374) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «تخمین توابع عرضه و تقاضای توریسم خارجی در ایران» بیان می کند که فقدان تلقی مثبت نسبت به گردشگری از مشکلات جذب و توسعه گردشگری در ایران میباشد.
- ناصری (1375) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «شناسایی موانع مؤثر بر توسعه صنعت توریسم ایران و طراحی الگویی برای گسترش خوب توریست» به بررسی نظر جامعه آماری پژوهش، یعنی، گردشگران خارجی پرداخته است. وی در پژوهش خود چنین بیان می کند که عدم هماهنگی فرهنگ گردشگران برخی از کشورها با فرهنگ و ارزشهای حاکم، وجود سازمانهای موازی گردشگری و مشکلات سرمایهگذاری و صنعت تبلیغات از اهم مشکلات گردشگری کشورمان میباشد.
- سلیمی (1376) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی موانع فکری، اجتماعی و فرهنگی گسترش توریسم در ایران از دیدگاه جامعهشناسی» به بررسی موانع موجود از دیدگاه جامعهشناختی پرداخته است. جامعه آماری مورد نظر این پژوهش گردشگران خارجی بوده است.
- خانی (1389) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «موانع فرهنگی توسعه گردشگری ایران» سعی کرده است تا با توجه به تعریف تایلور[105] از فرهنگ[106]، به این مسأله بپردازد که آیا در افکار و اعتقادات، قوانین و مقررات و آداب و رسوم ایران موانعی بر سر راه توسعه گردشگری ایران وجود دارد یا خیر؟ این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بوده و نتایج تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلف برای فرضیات ضوابط و قوانین اسلامی، باورها و اعتقادات مذهبی، و آداب و رسوم مورد تأیید قرار گرفت و به عنوان مانعی برای توسعه گردشگری ایران شناخته شد. اما نتایج آماری، افکار عمومی را به عنوان یک مانع تأیید نکرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 08:23:00 ب.ظ ]
|