3-1- مقدمه

هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت های بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نا محدود و آگاهی و روش های ما برای کشف حقیقت محدود هستند. حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می باشند آنچه را که ایشان انجام می دهند و می یابند. می توان کوششی برای نزدیکی  به حقیقت  دانست ( رفیع پور، ص 80: 1383 ) دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش شناسی  درست صورت پذیرد. « دکارت در این رابطه روش را راهی می داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود » ( خاکی، ص 194 – 193 : 1382 )

3-2 روش تحقیق

روش های متعددی برای تحقیق بکار برده می شود و معمولاً محققان در خصوص تعریف مشخص  از انواع روش­های تحقیق، اتفاق نظر نداشته و بر این اساس تقسیم­بندی­های متفاوتی از آن بعمل آمده است. لازم به ذکر است این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی گردآوری داده شده است و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی می باشد. از نظر هدف می توان روش تحقیق را به روش های: تاریخی، توصیفی و تجربی تقسیم بندی کرد همچنین تحقیق را از لحاظ ماهیت و روش به سه دسته کلی : بنیادی، نظری و کاربردی تقسیم بندی می کنند. روش های توصیفی مطالعه واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است  محقق به کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیحات افراد از طریق این روش می ­پردازد. به عبارت دیگر محقق در این گونه تحقیقات سعی  می کند « آنچه هست » را بدون دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهدو نتایج عینی از موقعیت بگیرد و هدف از استفاده از این روش توصیف، ثبت و تحلیل و تفسیر شرایط موجود است. انجام تحقیق توصیفی از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات را می توان به کتابخانه ای، مشاهده ای و پیمایشی تقسیم کرد. در این تحقیق روش پیمایشی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده شده است، لذا آن را می توان در زمره تحقیق های میدانی قرار داد. در این نوع تحقیق به توصیف  و تفسیر شرایط و روابط موجود پرداخته می شود و بررسی های انجام شده  بر اساس این روش در سازمانهای واقعی و توسط افراد واقعی صورت می پذیرد و متغیر ها در این روش دستکاری نمی شوند و در حالت طبیعی مورد بررسی قرار می گیرند و این از برتریهای روش تحقیق توصیفی در مطالعات سازمانی است. یکی از مهمترین گرایشهای جدید در راستای شناخت بهتر پدیده ها، دوری از تک علیتی[4] است که خود به منزله طرد مکاتبی بسیار است. حال که هر پدیده چند یا چندین عامل دارد، باید تمامی آنان را به حساب آورد. سهم هر یک را در پیدایی یا تغییر در معلول شناخت و رابطه متقابل آنان را با یکدیگر دید و سنجید. این مقدمه تحقیقات چند متغیره است که در نهایت لزوم فراهم سازی مدلهای علی را بی استثنا در همه پژوهشهای اجتماعی مطرح می سازد ( سارو خانی، جلد دوم، ص 447 : 1375 ). بنابراین تحقیق حاضر، از نظر روش کاربردی و از نظر هدف توصیفی وابزار گرد آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه از صاحب نظران شرکت ارتباطات سیار ایران تهیه گردیده است.

3-3- جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق

قلمرو موضوعی تحقیق: باتوجه به بررسی و ارزیابی صنعت ارتباطات با معیارهای چندگانه در شرکت ارتباطات سیار ایران(موردی شهر تهران). لذا قلمرو موضوعی تحقیق مورد نظر صنعت ارتباطات می باشد.   قلمرو مکانی تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...