• تبصره- تصمیمات هیئت تجدید نظر و مجلس درباره نمایندگان در اجرای قانون قابل طرح در مراجع قضایی نیست.
  • ماده 7- نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی موضوع اصل 86 قانون اساسی و ماده 75 آئین‌نامه داخلی مجلس قابل تعقیب و توقیف نیستند و در سایر موارد، احضار نماینده توسط مقامات قضایی از طریق هیئت صورت می‌گیرد و چنانچه رسیدگی قضایی مستلزم بازداشت نماینده باشد، باید مراتب به تایید هیئت برسد.
  • تبصره 1- تشخیص مصادیق موضوع اصل 86 قانون اساسی و ماده 75 آئین‌نامه داخلی مجلس با هیئت نظارت بر مجلس است.
  • تبصره 2- تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی مستوجب مجازات انتظامی از درجه 5 تا 7 است.
  • ماده 8- قوه قضائیه موظف است در اجرای این قانون، شعبه خاصی از دادگاه‌های موجود را جهت رسیدگی به موضوعات ارسالی تشکیل دهد و خارج از نوبت رسیدگی و نهایتاً رأی قطعی را ظرف 3 ماه به هیئت اعلام کند.
  • ماده 9- نمایندگان مجلس مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 11 دی 1373 می‌باشند.
  • ماده 10- دریافت هر گونه هدیه نقدی یا غیرنقدی غیرمتعارف از اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا عمومی و دولتی داخلی یا خارجی تحت هر عنوان توسط نمایندگان ممنوع و مرتکب، مستوجب اعمال مجازات ماده 4 این قانون است.
  • تبصره- دریافت یا اهدای هدایای متعارف در چارچوب ضوابطی است که از سوی هیئت رئیسه مجلس ظرف 3 ماه تهیه و ابلاغ می‌شود.
  • ماده 11- سوء استفاده از اختیارات نمایندگی و اخذ هر نوع امکانات و امتیازات از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی به هر عنوان و هر شکل، توسط نماینده به نفع خود و اقرباء وی به ناحق و اعمال نفوذ و استفاده از سمت نمایندگی برای این منظور و سوءاستفاده از اطلاعات و اسناد در دسترس وی ممنوع و مرتکب مستوجب اعمال مجازات ماده 4 این قانون است.
  • ماده 12- دستور‌العمل اجرایی این قانون و مصادیق به پیشنهاد هیئت نظارت به تصویب کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس می‌رسد.

    Abstract The main objective of this research is to examine the legal mechanisms included in the law of the control over the representatives of the Islamic consultative assembly (ICA), as reflected in articles 56, 71, 84, 85, and 86 of the constitution of the Islamic republic of Iran. The necessity for such supervision and control was felt since, khordad 1389 and was introduced to the legal communion of Iran. It also attracted the attentions of lawyers and legal researchers. It was first adopted that such control is necessary, than after a question arose whittler it is in principle possible to have control over these representatives if so, to what exteut this control can be done and what the criteria are for this control, Do people have control over these representatives after electing them? What are the duties of the representatives? If representatives lose their qualofiction who or which body can dismiss them? Do the representatives of the ICA have the power to dismiss any disqualified representative? This research attempts to respond to these questions. This thesis includes three chapters in which the following issues are discussed: the concept and bases of supervision, the functional powers of their preventatives and their supervisory role, the assessment criteria used by the representatives, some examples of the supervisory power used by the representatives in certain political systems, and the supervisory modernisms in the Islamic republic of Iran.       Islamic Azad University Science and Research of Branch  of Hormozgan  

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...