مطابق با اساسنامه، مدیر موظف است خالص ارزش روز دارایی هر واحد سرمایه گذاری را در پایان هر روز (ساعت 18) محاسبه و در تارنمای صندوق اعلام نماید. در این راستا شیوه محاسبه خالص ارزش دارایی صدور، ابطال و آماری مورد توجه قرار می گیرد که در ذیل به اختصار به آن اشاره می گردد:

  • NAV صدور: خالص ارزش دارایی صدور (قیمت صدور)واحدهای سرمایه گذاری همواره اندکی بیش از خالص ارزش روز دارایی های صندوق است. علت این تفاوت آن است که با فرآیند صدور واحد سرمایه گذاری و جذب وجه نقد جدید برای صندوق مدیر باید اقدام به خرید سهامی نماید که لازمه مالکیت آن پرداخت کارمزد معاملات خرید است بنابراین به مقدار کمتر از وجه مقدی که صندوق دریافت نموده است به موجودی سهام آن افزوده می گردد.
  • NAV ابطال: خالص ارزش دارایی ابطال (قیمت ابطال) واحدهای سرمایه گذاری در زمانی که یک سرمایه گذار قصد خروج از سرمایه گذاری را دارد مبنای پرداخت قرار می گیرد. در این زمان با فرض فروش دارایی های سبد سرمایه گذاری و پس از کسر هزینه های مربوط به معاملات، قیمت ابطال واحد سرمایه گذاری محاسبه می گردد. البته وجود شرایط ابطال صندوق های سرمایه گذاری در هر لحظه این اطمینان را برای سرمایه گذار فراهم می نماید که بدون توجه به میزان قابل معامله بودن سهام موجود در سبد سرمایه گذاری صندوق، پول خود را با کسر همان هزینه های معاملات متعارف دریافت نماید.
  • NAV آماری: به دلیل وجود شرایط خاص در بازار بورس اوراق بهادار تهران از جمله پایین بودن عمق بازار، وجود حد نوسان قیمت و یا بسته بودن نماد معاملاتی سهام برای مدت طولانی، برخی از سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از نقد شوندگی پایین برخوردار بوده، آخرین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملاتی نمی تواند ارائه کننده واقعیات موجود در این سهام باشد. به همین منظور به مدیر این اختیار داده شده است که طبق دستور العمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار صندوق های سرمایه گذاری بتواند در شرایط مشخص شده قیمت برخی سهام موجود در سبد سرمایه گذاری را تا حدودی تعدیل نماید. بدین ترتیب NAV محاسبه شده حاصل از تعدیل صورت گرفته مبنای تعیین قیمت صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری است. برای اینکه سرمایه گذاران از حدود تعدیل صورت گرفته آگاه باشند صندوق ها ملزم به ارائه NAV آماری در کنار NAV صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری در تارنمای خود شده اند. NAV آماری صرفاً یک مبنای مقایسه ای است و در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام (بدون اعمال تعدیل مدیر) منظور گردیده است. بنابراین در شرایطی که مدیر هیچ یک از قیمت های سهام موجود در سبد سرمایه گذاری خود را تعدیل نکرده باشد NAV آماری و ابطال، اعداد واحدی را نمایش خواهند داد.

مبحث چهارم: هزینه های سرمایه گذاری در صندوق

صندوق ها نیز همانند هر نهاد دیگری جهت انجام فعالیت های موضوع خود، نیازمند پرداخت هزینه هایی می باشند که به تناسب این هزینه ها از محل های گوناگون تأمین می شود و بسته به مورد، باز پرداخت آن بر صندوق یا سرمایه گذار تحمیل می گردد. این هزینه ها از دو جنبه قابل دسته بندی می باشد:

  • هزینه ها بر حسب نوع  2-هزینه ها بر حسب مسئول پرداخت

گفتار اول) هزینه ها بر حسب نوع

هزینه ها از لحاظ نوع، به سه گروه هزینه ارکان، هزینه های دوره ای و هزینه های صدور و ابطال تقسیم می شود که در ذیل این بند هر یک را به اختصار توضیح می دهیم:

بند اول- هزینه های ارکان

مهم ترین هزینه ها مربوط به صندوق های سرمایه گذاری، کارمزدی است که ارکان اجرایی و نظارتی صندوق (مدیر، متولی و ضامن) بابت خدمات ارائه شده و ریسک متحمل شده بابت ضمانت دریافت می کنند.کارمزد این ارکان روزانه بر اساس ارزش اوراق بهادار یا خالص ارزش دارایی های روز کاری قبل و سود علی الحساب دریافتنی سپرده های بانکی در روز قبل محاسبه می شود. اشخاص یاد شده کارمزدی بابت روز اول فعالیت صندوق دریافت نمی کنند[202].

بند دوم- هزینه های دوره ای

هزینه های دوره ای، هزینه هایی هستند که به صورت موردی یا مقطی برای صندوق ها ایجاد می شود.(سعیدی و همکاران،1389: 227)این هزینه ها شامل هزینه حسابرسی، هزینه تأسیس و تسویه، هزینه مجامع و عضویت در کانون ها و سایر هزینه ها می باشد که هر یک را به صورت خلاصه بیان می نماییم. هزینه حسابرسی: این هزینه ها مربوط به دستمزد خدماتی است که بابت ارائه خدمات طی یکسال مالی به حسابرس صندوق پرداخت می شود. میزان این دستمزد، توسط متولی به مجمع پیشنهاد می شود و مبلغ تصویب شده در امید نامه صندوق ذکر می گردد. هزینه های تأسیس و تسویه: هزینه هایی هستند که قبل از دریافت مجوز فعالیت و شروع فعالیت صندوق پرداخت شده و یا هزینه هایی که برای انجام امور مربوط به تسویه و پایان فعالیت صندوق، در امید نامه پیش بینی می شود. این هزینه ها در طول فعالیت صندوق به صورت روزانه مستهلک می شوند. هزینه مجامع و عضویت در کانون ها: این هزینه بابت تشکیل مجامع و عضویت در کانون ها اخذ می گردد که سقف آن نیز در امید نامه صندوق ها پیش بینی می شود و در صورت محقق شدن و پس از پرداخت، برای ادامه دوره مربوطه به صورت روز شمار مستهلک شده و از خالص ارزش دارایی های صندوق کسر می شود. لازم به ذکر است که مدیر مجاز نیست بیش از سقف تعیین شده هزینه کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...