3 – ارتباط متقابل بین گروه ها در درون هر یک از آنها 4 – خصوصیات کانال برحسب گزینش، سرعت و قابلیت پذیرش در انتخاب کانال ارتباطی، مدیران باید در مورد الگوی ارتباطات که بین افراد یک کانال وجود دارد اطلاعاتی داشته باشند. یک روش برای درک الگوهای احتمالی ارتباطات در نظر گرفتن چهار شبکه اصلی است، این شبکه ها، قالبهایی برای تماس میان مراکز تصمیم گیری به شمار می روند. شبکه های ارتباطی را به طور کمی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم بندی می کنند. شبکه ارتباطی متمرکز شامل شبکه ارتباطی Y و شبکه ارتباطی چرخی است. شبکه ارتباطی غیرمتمرکز شامل شبکه ارتباطی زنجیره ای و شبکه ارتباطی دایره ای است. شبکه ارتباطی غیرمتمرکز برای وظایف پیچیده و شبکه ارتباطی متمرکز برای وظایف ساده و دقیق مناسب

2-3-5نگاهی به دیدگاه های مختلف ارتباطات سازمانی

ارتباطات در نظریه فایول 1 –  بطور کلی فایول حامی پیروی محض از جریان ارتباطات عمودی در ساختار مبتنی بر سلسله مراتب است. با این حال بیان می کند گاهی اوقات، ارتباطات افقی در کنار سلسله مراتب، کارکرد سازمانی را تسهیل می کند بنابراین وی پیشنهاد یک پل ساختاری را ( که گاهی اوقات به آن پل فایول می گویند ) مطرح می کند. بر اساس آن بین کارکنان هم سطح در سلسله مراتب سازمان، ارتباط افق برقرار می شود. به پیشنهاد فایول با اجازه مدیران در بالاترین سطح سازمان، می توان از چنین ارتباطی استفاده کرد. اما زمانی که چنین ارتباطی به تحقق اهداف سازمان کمک کند، می تواند مورد استفاده قرار گیرند. 2 –  اصول قدرت سازمانی: در این زمینه به دو اصل مهم اشاره می شود: تمرکز : براساس این اصل، سازمان کارآمد و مؤثرتر خواهد بود، اگر مدیریت مرکزی بر تصمیم گیری و فعالیت های کارکنان نظارت داشته باشد. با این حال، به اعتقاد فایول ممکن است عوامل اقتضایی مثل اندازه سازمان و ویژگی های شخصیتی کارکنان و مدیران بر تعیین سطح مطلوب تمرکز تأثیر گذار باشد. اختیارات و مسئولیت: براساس این اصل، مدیران باید با توجه به ویژگی های شخصیتی ( مثل هوش و تجربه ) و موقعیت شغلی خود در سازمان، از اختیاراتی برخوردار باشند. ضمناً باید بین میزان مسئولیت مدیران و اختیارات آنان، تناسب و تعادل برقرار کرد. نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو: براساس فرضیه مازلو، بعضی نیازهای اساسی سبب برانگیختن انسان می شوند، پنج نوع از این نیازها ارائه شده است، سه سطح نیازهای اولیه، نیازهای سطح پایین و دو سطح بعدی، نیازهای عالی را شامل می شود. 1 – نیازهای فیزیولوژیکی: این نیازهای جسمی انسانی شامل نیاز به غذا، آب و خواب و بقای نسل است. 2 – نیازهای امنیت: افراد احتیاج به امنیتی دارند که آنها را از خطرات محیطی مصون نگهدارد. در مفهوم سازمانی این نیازها از طریق تخصیص حقوق و مزایای مناسب برای کارکنان به گونه ای که بتواند محیط کاری عاری از خطر برای آنان تأمین شود. 3 – نیاز به تعلق: این نیاز را در سازمان از طریق ایجاد و روابط اجتماعی بین همکاران و مدیران می توان تأمین کرد. 4 – نیاز به کسب اعتبار: این نیاز راجع به تمایل افراد برای رسیدن به حسن موفقیت و کمال است و به دو نوع اعتبار داخلی و خارجی تقسیم می شود. نیازهای کسب اعتبار خارجی، تأیید و شناسایی عمومی و نیازهای داخلی از طریق احساس کمال اعتماد و موفقیت تحقق می یابد. در مفاهیم سازمانی، به کمک حقوق و پاداش می توان نیاز به کسب اعتبار خارجی را تأمین کرد و نیاز به اعتبار داخلی را می توان به وسیله مشاغل پرتحرک حاوی فرصت دست یافتن به برتری برای کارکنان تأمین نمود. 5 – نیاز به خود شکوفایی: مازلو ویژگی های این نیاز را به مثابه « تمایل به بیشتر و بیشتر شدن توانایی یک فرد، تا جایی که انجام همه کارها برای او امکان پذیر باشد، تعریف کرده است. از دیدگاه مازلو، این پنج نوع نیاز بر اساس « سلسله مراتب الویت » تنظیم شده اند. یعنی اینکه هر فردی لازم است قبل از حرکت برای تأمین نیازهای سطح عالی تر، نیازهای سطوح پایین را تأمین کند. عسگریان عسگریان در کتاب خود ارتباطات درون سازمانی را به سه بخش تقسیم می کند: ۱- ارتباط عمودی: که ارتباط با مافوق یا زیردست بوده و به‌همین دلیل طرز تلقی اعضای سازمان نسبت به مافوق متفاوت است. که علت آن را در میزان یا عدم میزان ارتباط می‌توان یافت.               (عسگریان،  ۱۳۷0 :112).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...