• سیستم اطلاعات مدیریت

سیستم منسجمی است برای تهیه اطلاعات به منظور حمایت از برنامه‌ریزی کنترل و عملکرد سازمان. این سیستم‌ها داده‌ها را از منابع داخلی و خارجی تامین می‌کنند و برای تصمیم‌گیری در اختیار مدیران قرار می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت سیستم‌های اطلاعات مدیریت سیستم‌های یکپارچه‌ای هستند که اطلاعات را به منظور پشتیبانی عملیات و تصمیم‌گیری مدیران در یک سازمان تولید می‌کنند.

  • سیستم‌های حمایت از تصمیم یا تصمیم یار

در سال 1970 مورتن برای اولین بار مفاهیم اصلی سیستم را بیان کرد. او این سیستم‌ها را بعنوان سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر که بصورت محاوره‌ای و با بهره گرفتن از داده‌ها و مدل‌ها،  مسائل ساخت نیافته (نیمه‌ساخت یافته) را حل می‌کنند تعریف کرد. سیستم تصمیم یار ابزاری است که برای پیش‌بینی تبعات تصمیمات مدیران بکار می‌رود و پاسخی به سوال چه می‌شد اگر که عمدتا پاسخ به این سوال در گرو استفاده از شبیه‌سازی‌های پیچیده در سیستم تصمیم یار است.

  • سیستم اطلاعات مدیریت ارشد

هنگامیکه سازمان با مساله پیچیده‌ای برخورد می‌کند و یا باید تصمیم مهمی اخذ کند غالبا از مشاوره راهنمایی افراد خبره استفاده می‌کند این افراد دانش و تجربه ویژه‌ای در زمینه مورد نظر دارند. مشاوره در زمینه مسائل بسیار تخصصی خیلی گران است سیستم‌های خبره سعی می‌کنند تا شبیه افراد خبره عمل کنند. نظریه پنهان در سیستم خبره همان تکنولوژی ذخیره شده و در هنگام نیاز،کاربر از آن استفاده می‌کند. بنابراین سیستم خبره همانند یک مشاور، ‌افراد غیر متخصص را راهنمائی می‌کند و به کمک هوش مصنوعی مشکلات را حل می‌کند.

  • سیستم اطلاعات مدیریت ارشد

این سیستم‌ها حمایت لازم را برای مدیران عالی جهت دسترسی سریع به اطلاعات دقیق،  تعیین مسائل،  کنترل‌های کارآمد و بموقع پیگیری اطلاعات حساس و برنامه‌ریزی استراتژیک را فراهم می‌کند.

  • سیستم تصمیم‌گیری گروهی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...