نتایج نشان دهنده این است که میانگین نمرات وضعیت موجود مهارت های تربیت شهروندی معلمان رشته علوم انسانی (127/43) به طور معناداری بالاتر از میانگین نمرات وضعیت موجود مهارت های تربیت شهروندی معلمان رشته غیرعلوم انسانی (114/10) می باشد . اما بین میانگین نمرات وضعیت مطلوب مهارت های تربیت شهروندی معلمان رشته علوم انسانی (250/82) ومیانگین نمرات وضعیت مطلوب مهارت های تربیت شهروندی معلمان رشته های غیر علوم انسانی (249/70) تفاوت معناداری مشاهده نشده است . برون (1996) در کانادا به بررسی شهروند مطلوب پرداخته است و ویژگی های نظیر توانایی برای مذاکره و مشارکت با دیگران، احترام به تفاوت ها و تضادها، گوش دادن سازنده به دیگران، بیان عقاید و ایده ها، داشتن عقاید مستقل، عقل مستقلانه و مسئولیت پذیری، دانش درباره نحوه عملکرد  دولت و آگاهی از عقاید و دیدگاهای سیاسی را برای شهروند مطلوب عنوان نموده است.آلبایر (1998) در مطالعه خود در مورد دبیرستان های آمریکا به این نتیجه رسید که عده زیادی  از جوانان نسبت به دنیای بیرون احساس بریدگی و بی نیازی دارند. به اعتقاد ایشان ضروری است که دانش آموزان به عنوان بخش اعظم آموزش مدنی دریابند که یادگیری برای زندگی کردن است. این آموزش به معنای توسعه توانا کردن قضاوت ها، شکل دادن به اعتقادها و در راستای ارزش های هر جامعه ای می باشد. دیبا (1381) در بررسی ویژگی های شهروند خوب جامعه ایران از دیدگاه معلمان مدارس و میزان انطباق برنامه ای درسی مدارس با این ویژگی ها نشان داده است که ویژگی های مطرح شده توسط محقق برای جامعه ایران از دیدگاه مخاطبان مهم و اساسی ارزیابی شده است. نتیجه دیگر آن که در مراحل طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ها توجه کمی به پرورش ارزش های شهروندی می گردد و اصلاحات اساسی در این زمینه اساسی و ضروری می باشد. باید توجه داشت که انتخاب محتوای برنامه درسی در ایران به شیوه درستی انتخاب نمی گردد، گوازی (1387) به بررسی شباهت ها و تفاوت های میان شیوه های انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و نحوه آموزش شهروندی در مقطع ابتدایی ایران با سوئد پرداخت، وی دریافت: در ایران شیوه انتخاب و سازماندهی محتوا بر اساس رویکرد موضوعات درسی (رشته های مجزا) بوده و محتوای برنامه درسی از علوم اجتماعی گرفته می شود و بر آن چه که مراجع تصمیم گیری برای یادگیری بچه ها می دانند، مبتنی است، در حالی که در سوئد مبتنی بر موضوع و بر اساس رویکرد تلفیقی بین رشته ای انجام می پذیرد و جهت سازماندهی تلفیقی برنامه درسی علوم اجتماعی همه رشته ها درگیر در برنامه درسی با مطالعه موضوع معینی در برنامه واحدی به نام مطالعات اجتماعی با هم پیوند می خورد. از ویژگی ها آموزش شهروندی در ایران وجود مدیریت متمرکز بر سیستم آموزشی؛ عدم مشارکت دادن کلیه ذینفعان در تهیه، اجرا، و ارزیابی برنامه ها، استفاده ناکافی از روش ها و شیوه های فعال و مشارکت جویانه و تکیه بر کتاب و جزوه محوری؛ و عدم توجه به موضوع ها و مفاهیم مرتبط با تربیت شهروندی و جهانی در کتاب های درسی و برنامه های آموزشی مدارس است. در حالیکه آموزش شهروندی در سوئد به شیوه تلفیقی و مبتنی بر رویکرد میان رشته ای، مشارکتی و تعاملی است که با زندگی افراد در ارتباط بوده و درمحیطی آزادانه حاکی از احترام متقابل و مبتنی براصول انسانی، اخلاقی و جهانی است. و از چالش های تنوع اجتماعی آگاه بوده  علاوه بر مدرسه با همکاری والدین، جامعه و سازمان های غیر دولتی در راستای تربیت شهروندی جهانی جهت زندگی در دهکده جهانی صورت می­پذیرد.

5-4: محدودیت ها و پیشنهادهای پژوهش (پژوهشی و کاربردی)

5-4-1: محدودیت ها:

از محدودیت های این پژوهش می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • عدم همکاری لازم در فضای سازمانی آموزش و پرورش و همچنین مدارس در راستای اجرای عملیاتی پژوهش
  • با توجه به اینکه پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد، و تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی در صدد توصیف شرایط و تا حدی تبیین آن می باشند و نمی توانند پیش بینی یا تبیین علمی از رویدادها داشته باشند و این پژوهش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
  • ابزار پژوهش حاضر با بهره گرفتن از تحقیقات گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته ,تهیه شده است ولی با وجود این شاید به تمامی ابعاد شهروندی نپرداخته باشد و این نوع تحقیقات که از پرسشنامه استفاده می شود معمولا دارای این محدودیت هستند.

5-4-2: پیشنهادهای پژوهشی:

  • متاسفانه اکثر تحقیقاتی که به موضوع شهروندی در برنامه درسی پرداخته صرفا به مطالب سیاسی و اجتماعی آنهم در درس علوم اجتماعی توجه نموده اند. در حالیکه شهروندی دارای ابعاد مختلفی می باشد بدین منظور پیشنهاد می گردد در پژوهش های آتی به بررسی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و فردی شهروندی با تحلیل محتوای دروس مختلف پرداخته شود.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...