پایان نامه در مورد سیستم مدیریت کیفیت، جلب رضایت مشتریان |
استانداردهای ایزو9000 یکی از شناختهشدهترین و معتبرترین استانداردهای مربوط به سیستمهای کیفیت هستند. در این خانواده استاندارد ایزو9001 نیازمندیهای سیستم کیفیت را تشریح می کند. هدف نهایی از طرح و ایجاد استانداردهای ایزو سری 9000، کمک به سازمانها برای موفقیت در رقابت و راهبری و هدایت موثر سازمان است (شاه کرمی و شاه محمدی، 82، ص21). در کشور ما این استاندارد از اوایل سال 1374 مورد توجه قرار گرفت و در آن سال اولین شرکت ایرانی (شرکت ایران رادیاتور) موفق به کسب گواهینامهی ایزو9002 شد (حلاج یوسفی، 75). اگرچه با توجه به برخی نیازهای خاص، به نظر نمیرسد که برای تمام صنایع مناسب باشد ولی این مدیریت کیفیت استاندارد در تمام صنایع به دو دلیل عمده است. اول اینکه الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان است و مهمتر از همه اینکه ایزو 9000، شامل الزامات اساسی برای سیستم مدیریت کیفیت مورد نیاز است (بل، 2010، ص9). 2-1-1-1) استانداردهای بین المللی ایزو سری9000 این استانداردها راهنمای استقرار سیستم کیفیت در سازمان مورد نظر را در بر دارند. بر اساس این استانداردها کلیهی فعالیتهای سازمان باید در جهت برآوردن نیازهای مشتری به صورتی مطلوب متحول گردد. استانداردهای مورد نظر مراحل متفاوتی مانند تهیه مواد اولیه، طراحی تولید، مدیریت فروش و حتی خدمات پس از فروش را در بر میگیرد. در این استانداردها تولید و ارائه خدمات به صورتی اصولی مطرح میشود. نگرش موجود به گونهای است که عوامل گوناگون مؤثر در این امور، مورد توجه واقع میشوند مانند ضوابط و معیارهای تأثیر گذار بر تولید. افزون بر آنکه یکی از اهداف مورد نظر برای اعمال استانداردهای ایزو سری 9000 ایجاد احساس رضایت در انسانی تحت عنوان مصرفکننده است. استاندارد بین المللی ایزو 9001. این استاندارد، الگویی برای تضمین کیفیت در طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه خدمات است. براساس این استاندارد بین المللی، شرایط و عناصر مورد نیاز برای ایجاد سیستم کیفیت و الزامات مربوط به آن تعیین شده است. بنابراین در واحدهایی که با توجه به شرایط و امکانات موجود به کارگیری این سیستم میسر باشد، از استاندارد ایزو 9001 استفاده میشود. هدف اصلی از نیازمندیهای تعیین شده، جلب رضایت مشتری از طریق جلوگیری از فقدان انطباق در مراحل مختلف از طراحی تاارائهی خدمات است. استاندارد بین المللی ایزو 9002. این استاندارد، الگویی جهت تضمین کیفیت درتولید، نصب و ارائه خدمات است. در استاندارد بین المللی ایزو 9002 زمینه های کیفی قابل بررسی شامل 19 بند است که مشابه عناصر استاندارد ایزو 9001 میباشد و بند کنترل طراحی حذف شده است. بنابراین در شرکتها و مؤسساتی که عرضهی کالاها و خدمات توسط آنها بر اساس طراحی تثبیت شدهای صورت میگیرد به کار میرود. هدف اصلی از نیازمندیهای تعیین شده، جلب رضایت مشتری از طریق جلوگیری از عدم انطباق در مراحل مختلف از تولید تاارائهی خدمات است. استاندارد بین المللی ایزو 9003. استاندارد بین المللی ایزو 9003 الگوی تضمین کیفیت برای بازرسی و آزمون نهایی میباشد. در استاندارد بین المللی ایزو 9003، زمینه های کیفی قابل بررسی شامل 16 بند است. بندهای مذکور شبیه بندهای استاندارد ایزو 9001 میباشد و بندهای کنترل طراحی، کنترل فرآیند، خرید و خدمات حذف شده است. این استاندارد جهت تضمین مطابقت نیازمندیهای تعیین شده، صرفاً در بازرسی و آزمون نهایی به کار می رود مشروط بر آنکه توانایی معینی از عرضه کننده جهت بازرسی و آزمونهای انجام شده روی کالای تمام شده به صورت رضایت بخشی اثبات شود. استاندارد بین المللی ایزو9004. این استاندارد شامل روشها و مواردی است که با بهره گرفتن از آنها میتوان عناصر و اجزای مربوط به هر یک از استانداردهای 9001 ،9002،9003 را ارزیابی و بررسی نمود. استاندارد مذکور راهنمای استقرار سیستم مدیریت کیفیت است و گواهینامهای در مورد آن صادر نمی شود (شاه کرمی، شاه محمدی،82، ص 13). 2-1-1-2) اصول بیست گانهی ایزو9001 : در استاندارد ایزو 9001 بیست زمینه کیفی که برای استقرار سیستم کیفیت در یک بنگاه اقتصادی ضرورت دارد مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد ترتیباتی پیش بینی شده است که با رعایت آنها شرایط مورد نظر جهت اطمینان یافتن از وجود سیستم کیفیت مناسب ایجاد میشود. در صورتی که شرکتی الزامات استاندارد ایزو 9001 را رعایت کرده باشد می تواند از سازمانهای معتبر بین المللی که صلاحیت صدور گواهینامه را دارند درخواست کند که نسبت به انطباق فعالیت این شرکت با استاندارد فوق به رسیدگی و اظهار نظر بپردازد. پس از انجام اقدامات لازم در صورت انطباق سیستم کیفیت موجود با استاندارد ایزو 9001 اعتبار ویژهای به دارندهی آن می بخشد و موجب میشود که مشتری اطمینان یابد که کالاها و خدمات شرکت مورد نظر با ویژگیهای تعیین شده تطابق دارد. افزون بر آن تضمین کیفیت به صورتی استاندارد و پذیرش آن توسط یک سازمان معتبر بین المللی به تسهیل حضور شرکتها در بازارهای جهانی منتهی میشود. بندهای بیستگانهی فوق به شرح زیر است: 1ـ مسئولیت مدیریت مدیریت سازمان باید خطمشی کیفیت را تعیین، تشریح و تصویب کند. ساختار سازمانی نیز باید مسئولیتها و صلاحیتهای هر یک از افراد را با توجه به اهداف سازمان و تعهد نسبت به کیفیت مشخص نماید و سیستم کیفیت را در فواصل زمانی معین بازنگری و اصلاح کند. 2ـ سیستم کیفیت یک سیستم کیفیت مستند باید برای حصول اطمینان نسبت به انطباق کالا با ویژگیهای تعیین شده، مدون، ایجاد و اجراشود. برای رسیدن به این مقصود باید یک نظامنامهی کیفیت برای سازمان تدوین گردد. به گونهای که الزامات مورد نظر را در برگیرد. برای تهیه نظامنامهی کیفیت شرایط و موارد پیش بینی شده در استاندارد بین المللی ایزو 10013 باید رعایت شود. نظامنامهی کیفیت مواردی از قبیل خط مشی کیفیت سازمان دستورالعملهای اجرائی آئینهای کار و شیوهی اصلاح و کنترل نظامنامه را در بر میگیرد. 3ـ بازنگری قرارداد قبل از پذیرش سفارش یا تغییر و اصلاح سفارشهای قبلی سازمان باید اطلاعات مورد نیاز و اطمینان لازم را حاصل کند تا قرارداد مربوط لازم الاجرا شود و بر اساس آن عمل گردد. از این طریق از تغییر مفاد قرارداد جلوگیری میشود و تجهیزات موجود برای تأمین نیازمندیهای تعیین شده در قرارداد آماده میگردد. 4ـ کنترل طراحی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-13] [ 03:48:00 ب.ظ ]
|