پاییز 1391
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)


 

فهرست مطالب
 

عنوان                                                                                                                      صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه. 1
بیان مسئله. 2
ضرورت تحقیق 6
اهداف تحقیق 9
هدف کلی 9
اهداف جزیی 9
فرضیه‌های تحقیق 9
تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات تحقیق 10
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه. 11
فشار روانی 12
انواع اثرات و علائم فشار در کارکنان. 13
مشکلات جسمانی 13
مشکلات رفتاری کارکنان. 14
عوامل به‌وجودآورنده فشار عصبی 15
عوامل فشارزای درونی محیط کار. 15
عوامل فشارزای خارج از محیط کار. 16
روش‌های مبارزه با فشار عصبی در محیط کار. 17
روش‌های مناسب سازمانی 17
استراتژی فردی 18
الف) تن آرامی یا آرامش عضلانی 19
ب) ورزش و تغذیه مناسب. 20
ج) استراحت و خواب. 21
د) بازرسی خود ازطریق رفتار و فرآیندهای شناختی 22
ه‍) شبکه‌کاری 23
شیوه‌های فردی و شیوه‌های بلندمدت کاهش فشار روانی 24
شیوه‌های فوری تخفیف فشار روانی 24
شیوه‌های بلندمدت تخفیف فشار روانی 25
فصل سوم: نوبت کاری
مقدمه. 28
نوبت‌کاری چیست؟. 29
انواع نوبت‌کاری 29
زمان‌های شیفت. 30
سرعت چرخش شیفت. 31
دلایل پیدایش نوبت‌کاری 32
مطالعه نوبت‌کاری 32
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
نتیجه‌گیری و پیشنهادات. 35
دلایل انتخاب موضوع. 36
نوبت‌کاری چیست؟. 37
فشارهای عصبی 37
فرضیه‌های اصلی 37
نوع و طرح تحقیق 37
روش تحقیق 38
جامعه آماری 38
تعیین حجم نمونه. 38
فرمول محاسبه حجم نمونه. 39
ابزار سنجش و گرداوری اطلاعات. 39
اجزای پرسشنامه. 40
سؤالات اصلی پرسشنامه. 40
معیارهای مقبولیت تحقیق 40
قابلیت اعتماد. 41
مراحل روش نمونه‌گیری 41
روش‌های آماری و تحلیل داده‌ها 41
تجزیه و تحلیل داده‌ها 42
آزمون فرضیه‌ها 42
فرضیه اول. 42
فرضیه دوم. 43
فرضیه سوم. 43
نتیجه‌گیری و پیشنهادات. 43
فرضیه اول. 44
فرضیه دوم. 47
فرضیه سوم. 48
دلایل رد نشدن فرضیه‌های مورد بررسی در سازمان مورد مطالعه. 61
محدودیت‌های تحقیق 62
پیشنهادات. 62
پیشنهادات در ارتباط با روزکاران. 62
پیشنهادات در ارتباط با نوبت‌کاران. 63
فهرست جداول
عنوان                                                                                                                      صفحه
جدول مقایسه میانگین امتیازات ارزشی نوبت‌کاران و روزکاران براساس فرضیه اول. 42
جدول مقایسه میانگین امتیازات ارزشی نوبت‌کاران و روزکاران براساس فرضیه دوم. 43
جدول مقایسه میانگین امتیازات  ارزشی نوبت‌کاران و روزکاران براساس فرضیه سوم. 43
جدول نتایج حاصل از سابقه خدمت. 45
جدول نتایج حاصل از تعداد فرزندان. 48
جدول آمار توصیفی فرضیه اول (مشکلات خانوادگی) 50
جدول آمار توصیفی فرضیه دوم (میزان فشار شغلی) 54
جدول آمار توصیفی فرضیه سوم (مشکلات بهداشتی) 58
 
 
فهرست نمودارها
عنوان                                                                                                                      صفحه
نمودار سابقه خدمت پاسخگویان. 46
نمودار فراوانی تعداد پاسخگویان. 49
نمودار فشار روانی ناشی از مشکلات خانوادگی- نوبت‌کار. 51
نمودار فشار روانی ناشی از مشکلات خانوادگی- روزکار. 52
نمودار فشار روانی ناشی از فشار شغلی- نوبت‌کار. 55
نمودار فشار روانی ناشی از فشار شغلی- روزکار. 56
نمودار فشار روانی ناشی از خطرات بهداشتی- نوبت‌کار. 59
نمودار فشار روانی ناشی از خطرات بهداشتی- روزکار. 60
 

 

چکیده
 

هدف اصلی این تحقیق، بررسی و مقایسه‌ی فشار روانی در کارکنان روزکار و نوبتکار در بیمارستان حضرت فاطمه‌الزهرا (س) نجف‌آباد می‌باشد. روش تحقیق استنباطی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان روزکار و نوبتکار شاغل در بیمارستان حضرت فاطمه‌الزهرا (س) نجف‌آباد در سال 1388 با تعداد 450 نفر است. تعداد نمونه با بهره گرفتن از فرمول محاسبه حجم نمونه، برابر 106نفر محاسبه گردید. انتخاب نمونه به شیوه تصادفی طبقه‌بندی شده (70درصد کارکنان نوبتکار و 30 درصد روزکار) انجام گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 27 سؤال ازنوع پنج گزینه‌ای استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق فرمول آلفای کرونباخ برابر با 89% محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معنی‌داری 5% میزان فشار روانی ناشی از مشکلات خانوادگی برای کارکنان نوبتکار بیشتر از کارکنان روزکار است. و نهایتاً میزان فشار روانی ناشی از شغل برای کارکنان نوبتکار بیشتر از کارکنان روزکار است. و نهایتاً میزان فشار روانی ناشی از خطرات بهداشتی در کارکنان نوبتکار بیشتر از کارکنان روزکار است.
کلید واژه‌ها: فشار روانی- فشار شغل- مشکلات خانوادگی- خطرات بهداشتی
 

 

فصل اول

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...