ناصر بامداد و نگار رفیعی در تحقیق خود با عنوان بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات خودپرداز بانک ها که در سال 1387 انجام داده بودند به نتایجی دست یافته اند: ابعاد عمده خدمات خودپردازها از نظر مشتریان عبارتند از: خطای تراکنش، پاسخگویی کارکنان، توسعه ی خدمات، سالم بودن دستگاه و سهولت استفاده. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که میزان رضایت مشتریان متوسط است. به رغم زیاد نبودن رضایت مشتریان، آنان استفاده از خودپرداز را بر مراجعه به کارکنان بانک ترجیح می دهند.    داوود مطلبی در تحقیقی با عنوان بررسی مقایسه ای مدل های شاخص رضایت مشتری و ارائه مدلی جهت سنجش رضایت مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی و سنجش آن در اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ که درآبان 1387 انجام داده است به نتایج زیر دست یافته است: با بهره گرفتن از ادبیات موضوع تعداد 22 عامل موثر بر رضایت مودیان مالیاتی شناسایی و سپس بر اساس این عوامل پرسش نامه ای برای استخراج عوامل موثر ایجاد شد. پس از تجزیه وتحلیل عاملی داده ها نتایج تحقیق نشان داد که پنج دسته از عوامل جهت سنجش رضایت مودیان مالیاتی دخیل هستند که شامل کارکنان، انتظارات، ارتباطات، قانون و فرهنگ است. که جهت رتبه بندی هر یک از عوامل از مدل استاندارد استفاده شده است که بر این اساس اولویت بندی آنها به شرح ذیل می باشد: 1-قانون 2- کارکنان 3- فرهنگ 4- ارتباطات 5- انتظارات در بین متغیرهای مشاهده گر مربوط به کارکنان، نظم اداری و آراستگی دارای بالاترین همبستگی است که این میزان  84% می باشد. در بین متغیرهای مشاهده گر مربوط به انتظارات، رازداری دارای بالاترین همبستگی به میزان 83 % است. در بین متغیرهای مشاهده گر مربوط به ارتباطات، اطلاع رسانی دارای بالاترین همبستگی که این میزان 92 % می باشد. برای متغیر قانون، بی طرفی با 73 % و در آخر برای متغیر فرهنگ، فرهنگ مالیاتی با 93 % دارای چنین وضعیتی است. در این تحقیق مشخص شد که سازمان در خصوص ابعاد انتظارات و کارکنان عملکرد نسبتاً خوبی داشته و موفق به جلب رضایت مودیان شده است. در حالی که سازمان در خصوص بعد فرهنگ، عملکردی متوسط و در خصوص ابعاد ارتباطات و قانون عملکرد نسبتاً ضعیفی داشته است. همچنین عباس سقایی و همکاران در مقاله­­ای با عنوان اندازه­گیری رضایت مشتری برای شناسایی فرصتهای بهبود در خدمات پژوهشی آموزش عالی که در سال 1387 انجام داده­اند به نتایج زیر دست یافته­اند: بسیاری از سازمانهای روشهایی را برای جمع آوری اطلاعات در خصوص نظرها وعقاید مشتریان خود توسعه داده اند. استفاده از نظامی که بتواند به حصول یک شاخص عددی واقعی برای رضایت مشتریان منجر شود، اهمیت زیادی دارد. این مسئله برای سازمانهای خدماتی که محصولی ناملموس را به مشتریان خویش عرضه می کنند از اهمیت مضاعف برخوردار است. در این تحقیق شناسایی فرصتهای ارتقای کیفیت خدمات پژوهشی در معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران تحلیل و بررسی شده است. مشخص شد که از ادغام امتیاز شکاف و ضریب اهمیت نیازهای اعضای هیئت علمی امکان شناسایی فرصتهای بهبود، که بیشترین تأثیر را بر افزایش میزان رضایتمندی اعضا از کیفیت خدمات پژوهشی دارند، فراهم شد. همچنین با بهره گرفتن از پرسشنامه طراحی شده ارتباط بین رضایتمندی استادان با دو ویژگی آنها، یعنی رتبه دانشگاهی و سابقه حضور در دانشکده تحلیل شد. در نهایت بر این موضوع تأکید می­شود که مدل سروکوال در سازمانهای خدماتی به تعیین استراتژی اندازه گیری رضایت مشتری و شناسایی نواحی بحرانی و مهم اثرگذار بر رضایت مشتری کمک زیادی کرده است. ب ) مروری بر تحقیقات انجام گرفته درخارج از کشور در مطالعه ای با عنوان “ قصد استفاده ی مداوم از سیستم فایل بندی الکترونیکی در مالزی: نقش خوشبینی” که توسط (رمایه و همکاران، 2012 ) صورت گرفته تلاش شده تا اثر خوشبینی بر روی قصد استفاده ی مستمر از سیستم فایل بندی الکترونیکی در مالزی را شناسایی نماید. در نتیجه گیری اما به این مطلب اشاره می شود که  مشاهده شده است که در بیشتر موارد پس از استفاده ی اولیه از خدمات دولت الکترونیکی، بسیاری از کاربران مجدداً به روش های متداول کسب اطلاعات و خدمات روی آورده اند و بنابراین درگیر کردن و نگه داشتن شهروندان در استفاده  مستمر، چالشی است که اکثر سازمان های دولتی ارائه دهنده ی خدمات عمومی آنلاین با آنها مواجه می شوند (تئو و همکاران). پس موفقیت نهایی سیستم فایل بندی الکترونیکی به استفاده ی مستمر از این سیستم بستگی دارد نه به اولین استفاده. تحقیقیتوسط(گتها و همکاران، 2012) با عنوان“فایل بندی الکترونیکی مالیات بردرآمد:سطح آگاهی و رضایت هر مالیات دهنده در شهر کیمباتور، هندوستان “انجام گرفته است که به بررسی سطح رضایت مالیات دهندگان از جنبه های مختلف فایل بندی الکترونیکی اظهارنامه های مالیات بر درآمد پرداخته و به طور کلی این نتیجه را گرفته که اکثر مالیات دهندگان از جنبه های مختلف فایل بندی الکترونیکی رضایت دارند. در نتایج آمده است: روش موثر جدید فایل بندی اظهارنامه ی مالیات بر درآمد از طریق اینترنت و پرداخت الکترونیکی مالیات است. این تکنولوژی منجر به صرفه جویی در وقت ارزشمند، انرژی و هزینه ی ما شده و در نتیجه فشار روحی ما را کاهش می دهد. بنابراین از مالیات دهندگان درخواست می شود از تسهیلات فایل بندی الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی استفاده کنند. این مطالعه نشان می دهد که کاربران حاضر از تسهیلات پرداخت الکترونیکی رضایت دارند اما بیشتر مالیات دهندگان از روندهای فایل بندی الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی آگاه نیستند و از این رو، گام های کافی باید برای خلق آگاهی بیشتر در اذهان مالیات دهندگان نسبت به فایل بندی الکترونیکی مالیات دهندگان، برداشته شوند. اضافه می نماید توسط محققانی دیگر در شهر مراد آباد هند به نتایج کاملا” مشابه مورد ذکر شده فوق رسیده اند. تحقیقی توسط احمد ایشفق ودیگران در پاکستان در خصوص تاثیر رضایت مشتریان از خدمات مخابرات در پاکستان صورت گرفته این تحقیق به بررسی کیفیت خدمات ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه و رضایت مشتریان پرداخته، نتایج حاصله نشان دهنده ارتباط مثبت ومعناداری بین کیفیت خدمات، قابلیت اطمینان و پاسخگویی و رضایتمندی وجود دارد و بین رضایتمندی و وفاداری رابطه مثبت وجود دارد (احمد ودیگران[104]، 2010، 204).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...