پایان نامه با موضوع انتظارات مشتریان، سنجش کیفیت خدمات |
شکل 2-2- مدل تحلیل شکاف یا مدل پاراسورامان(میرفخرالدینی و همکاران،1388: 111). شکاف 1: مقایسه انتظارات مشتری با ادراکات مدیریت (شکاف ادراک) این شکاف بین انتظارات واقعی ارباب رجوع و درک و برداشت مدیریت از اینکه انتظار ارباب رجوع شامل چه چیزهایی است ایجاد میشود. در صورت وجود چنین شکافی، مدیریت باید انتظارات مشتری را به خوبی درک کند تا بتواند اولویتها را مشخص کند، منابع را تخصیص دهد و اقدامات اصلاحی را به اجرا درآورد. شکاف 2: مقایسه ادراکات مدیر با خصوصیات خدمات ارائه شده (شکاف طراحی خدمت) این شکاف بین درک مدیریت از انتظارات ارباب رجوع و ویژگیهای کیفی خدمات ایجاد میشود. هدف این است که درک مدیریت از انتظارات ارباب رجوع به دقت و صحت به ویژگیهای کیفی در خدمات و استانداردهای عملکرد تبدیل شود. شکاف 3: مقایسه ویژگیهای خدمت با ارائه خدمت (شکاف ارائه خدمت) این شکاف بین ویژگیهای کیفی خدمات و کیفیت واقعی خدمات ارائه شده به وجود میآید. شکاف4: این شکاف بین خدمات ارائه شده و خدماتی که به مردم از طریق رسانه، منشورهای ملی و محلی، مجاری ارتباطی مستقیم به ارباب رجوع و نظایر آن وعده داده شده است، به وجود میآید. شکاف 5: تفاوت بین انتظارات مشتریان و ادراکات آنها از خدمات (شکاف کیفیت) این شکاف بین انتظارات ارباب رجوع از خدمات و تجربه ارباب رجوع از دریافت خدمات ایجاد میشود. این شکاف مورد توجه اغلب سازمانهای خدماتی است و شکافهای قبلی روی این شکاف اثر میگذارد. شکاف 6: تفاوت بین انتظارات مشتری و ادراکات کارمندان این شکاف نتیجهی عدم درک انتظارات مشتری توسط کارمندانی است که مستقیماً خدمات را ارائه می کنند. شکاف 7: این شکاف، تفاوت بین ادراکات کارمندان و ادراکات مدیریت از انتظارات مشتری است (انواری رستمی و همکاران، 1384: 55). 2-2-6- مدلهای سنجش کیفیت خدمات براساس یک نوع تقسیمبندی، مدلهای سنجش به دو نوع عینی و ذهنی تقسیمبندی میشود. مدلهای عینی بر اساس این دیدگاه میباشند که رضایتمندی مشتری از طریق شاخصهایی که به شدت با رضایتمندی مشتری همبستگی دارند، قابل سنجش است؛ به طوریکه این شاخصها عقاید شخصی مشتریان نیستند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 09:56:00 ب.ظ ]
|