منبع مقاله درمورد تبدیل و انتقال دانش، در فرایندهای سازمان |
- خلق دانش: این مرحله در برگیرنده فعالیتهایی است که مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم است که شامل توسعه، کشف و تسخیر دانش میشود (نیومن و کنارد، 1993).
- حفظ و نگهداری دانش: عبارت است از فعالیتهایی که دانش را در سیستم ماندگار می کند (همان مأخذ). در این راستا صاحبنظران به مهمترین عاملی که اشاره می کنند حافظه سازمانی است و آن عبارت است از توانایی سازمان برای حفظ و نگهداری دانش. نکته مهمی که دینگ و کاربی (1999) به آن اشاره می کنند این است که حافظه سازمانی، صرفاً توانایی نگهداری دانشهای صریح را دارد. اگر سازمانها به دنبال دستیابی به یک مدیریت دانش مؤثر هستند، نباید تنها به ایجاد و استفاده از حافظه سازمانی بسنده کنند. آنها از حافظه دیگری تحت عنوان حافظه فردی یاد میکنند. این حافظه مهمترین منبع و مخزن دانش ضمنی (نهفته) است. مدیریت دانش صرفاً زمانی مؤثر خواهد بود که این دو نوع حافظه سازمانی در کنار هم وجود داشته باشند و یکدیگر را تقویت کنند (دینگ و کوربی، 1999: 30-35). نکته دیگری که صاحبنظران به آن اشاره می کنند وجود مراکز و درگاههای دانش در سازمان است. مراکز و درگاههای دانش در سازمانها در حقیقت، کانون جمع آوری، سازماندهی و انتشار دانش میباشند. این مراکز ممکن است به صورت فیزیکی یا مجازی باشند. هدف از ایجاد این مراکز هدایت افراد به سوی منابع دانش در داخل یا خارج سازمان میباشد. در این مراکز نقشههای دانش تهیه، نگهداری و بههنگام سازی میشوند (بهات، 2001: 71). این مراکز در اصل به عنوان نقاط انشعاب تلقی میشوند که دسترسی به هر منبع دانش از طریق آنها صورت میگیرد. به عبارت دقیقتر این مراکز علاوه بر یکپارچگی و انسجام محتوای دانش سازمان از بسیاری از دوبارهکاریها مخصوصاً در کسب دانش جلوگیری می کند (مک گریف، 2000: 6).
- تبدیل و انتقال دانش: اشاره به فعالیتهایی دارد که در ارتباط با جریان دانش از یک بخش با یک نفر به بخش یا نفری دیگر را شامل میشود و شامل ارتباطات ترجمه، تبدیل، تفسیر و تصفیه دانش میشود.
- بکارگیری دانش: شامل فعالیتهایی میشود که در ارتباط با اجرای دانش در فرایندهای سازمانی هستند (نیومن و کنارد، 1999: 5-7).
2-5-2- مدل نوناکا نوناکا، مدلی پویا برای مدیریت دانش در خصوص فرایندهای ایجاد و انتقال دانش ارائه دادهاست که در شکل زیر ملاحظه میگردد. شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش برای روشن شدن بیشتر ذیلاً عناصر سهگانه این مدل مورد بررسی قرار میگیرند: الف) عنصر Ba Ba یک کلمه ژاپنی است که به معنای فضا، مکان و شرایط لازم برای ایجاد دانش است (کیسی، 1997). کیسی میگوید: “هیچ دانشی بدون وجود مکان و فضایی مناسب ایجاد نمی شود. نوناکا Ba را به این صورت تعریف می کند: ‹‹زمینهای مناسب که دانش در آن ایجاد، توزیع و به کار گرفته میشود.›› در ادامه، نوناکا چهار نوع Ba را به این صورت معرفی می کند:
- ایجادکننده، 2- تبدیلکننده،
3- نظاممندکننده، 4- اعمالکننده،
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 12:36:00 ب.ظ ]
|