4آیوس2007تأثیرشبکه­های اجتماعی برروی عملکرد اجتماعی و شخصی جوانان بین 25تا35 سالیافته های پژوهش نشان می دهد بین جوانانی که از این امکانات استفاده می­ کنند و آنهایی که استفاده نمی­کنند به لحاظ هویت دینی، قومی، شخصی تفاوت معنی داری وجوددارد.   2-4-3 تحلیلی بر پیشینه­ی تحقیقات انجام شده هدف­های گوناگون تجاری و تبلیغاتی باعث راه اندازی شبکه های اجتماعی می شود به همین دلیل اهمیت این شبکه ها روز افزون است و محبوبیت بیشتری بین کاربران خود پیدا کرده است: دانش با هزینه های بسیار کم به خانه ها راه یافت و همگان توانستند از بانک اطلاعاتی انباشته بشری تا امروز استفاده کنند. رشد تکنولوژِی و جهانی شدن اقتصاد، حاصل بهره گیری از امکانات تکنولوژی است که امروزه تعداد قابل توجهی از مردم از آن بهره مند می شوند. جهانی شدن اینترنت بستری را برای ایجاد شبکه های اجتماعی، بهره گیری از ایده های دیگران در این فضا و تولید شغل های جدیدی مانند: تشکیل بانک­های اطلاعاتی، سایت­های مرجع، نشریات تخصصی و… مهیا کرده است که این دستاوردها نیز زاییده تاثیر گذاری و جهت دهی این شبکه ها بر افکار عمومی است. به طورکلی تأثیرات استفاده از شبکه ­های اجتماعی بر ارتباطات شخصی، مشارکت اجتماعی، سلامت و دانش یا قابل اغماض  تأثیر می­گذارد و شرکت­کنندگانی که از شبکه ­های اجتماعی بیشتر استفاده می کردند افزایش بیشتری در میزان دایره اجتماعی دور و نزدیک و تعامل رو در رو با دوستان و خانواده  دارد. شبکه‌های اجتماعی پدیده ای نوین از نسلی جدید است که توانسته با حضور و بهره گیری تکنولوژی، آرمانهای انسانی را گسترش دهند. بدین منظور شبکه‌های اجتماعی دارای پتانسیل لازم برای توسعه در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. شبکه‌های اجتماعی از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر و متن یا عدد که با بهره گرفتن از ابزار رایانه ای و مخابراتی صورت می‌گیرد، بهره می‌برد.   2-5 نقش شبکه ­های اجتماعی در ارتباطات پویا و مفید بین پژوهشگران، مردم و دانشگاه­ها جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی تحت عنوان «وب 1» و در ادامه «وب 2» گذاشته که ظرف مدت زمان اندکی، «وب 2» به سبب امکان ارتباط تعاملی دوسویه مورد استقبال کاربران فضای سایبری قرار گرفته است. اکنون نتایج پژوهش­ها بیانگر افزایش فعالان مجازی نسبت به شبکه ­های اجتماعی است که در عصر کنونی به محبوب­ترین نوع وب­سایت­ها بدل شده و کاربران، بخش قابل­توجهی از وقت خود را به این شبکه­ها اختصاص داده­اند(کوثری، 1386: 112-95). در ابتدا «وب1»، دنیای اطلاعات را در فواصل زمانی سال­های1990تا 2000 متحول ساخت و با ایجاد دسترسی همگانی به اطلاعات مختلف بدون هیچ­گونه محدودیتی، در دنیای فیزیکی انقلابی شگرف در زمینه دسترسی به اطلاعات و پیشرفت علم ایجاد کرد و پس از آن «وب2» و وب­سایت­های دوسویه و شبکه ­های اجتماعی مجازی از سال 2000 تاکنون دنیای ارتباطات را چنان دگرگون ساخته­اند که کاربران این بار ضمن دریافت پیام، خود شخصا اقدام به خوراک دهی سایت­ها و وبلاگ­ها می­پردازند. گسترش وبلاگ­ها از سال 1999 میلادی و در ایران از سال 1380 با راه­اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان­قیمت در رابطه با وبلاگ و وبلاگ­نویسی آغاز شده و به ­عنوان رسانه­ای محاوره­ای عمومیت یافته به­صورتی­که اکثر وبلاگ­نویسـان از وبلاگ برای بحث در ارتباط با موضـوعات مورد علاقه استفاده و با به­کارگیری لینک­های متعدد را امکان دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود را در اختیار خوانندگان قرار داده و آنها را ضمن شرکت در مباحث موردنظر و آگاهی از سایر دیدگاه­های موجود، ترغیب به بیان عقاید و نقطه­نظرات خود می­ کنند. وبلاگ­ها بعضاً دارای یک مؤلف و برخی هم به­صورت گروهی اداره می­شوند و عملکرد برخی از آنها نظیر پرتال بوده و خوانندگان را به سایر وب­سایت­ها و وبلاگ­ها هدایت می­ کنند، در حالی که برخی دیگر در عرصه­های مختلف و در ارتباط با مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و… اقدام به نشر اطلاعات کرده و مخاطبان را با رویکردی کاملاً آزاد قادر به مطالعه مطالب و درصورت تمایل بیان و ارائه دیدگاه­ها و نقطه­نظرات در ارتباط با آن موضوع می­ کنند. در مجموع، این ارتباطات دو طرفه در «وب2» سبب ایجاد شبکه ­های اجتماعی بزرگی همچون فیس­بوک (سومین جامعه بزرگ دنیا)، آمازون(بزرگترین کتاب فروشی دنیا)، ویکی­پدیا (بزرگترین دایره­المعارف دنیا)، ابای (بزرگترین سوپرمارکت دنیا) و بسیاری دیگر، در تمامی زمینه ­های زندگی بشر شده و به­نوعی تمامی روابط اجتماعی جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است(درگاهی، 1382: 43-18). به­اعتقاد صاحب نظران ارتباطات، شبکه ­های اجتماعی باعث شکل­ گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبری شده است، مفاهیمی که در گذشته­ای نه چندان دور دستیابی و تحقق آن در حد یک رؤیا بود(علیقلیان و خاکباز، 1390: 23-1). بر اساس تعریف هلن صدیق بنای، «شبکه‌های اجتماعی، واژه‌ای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیع و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطاتی را تشکیل می‌دهند، به کار می‌رود.» (صدیق بنای، 1387). وی معتقد است، این واژه امروزه بیشتر برای نامیدن پایگاه‌های اینترنتی به کار می‌رود که افراد با عضویت در آنها امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراک‌گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروه‌هایی بر اساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای پایگاه را پیدا می‌کنند (صدیق بنای، 1387: 83). بنابراین، جذابیت شبکه‌های اجتماعی اینترنتی از یک سو و سهولت فعالیت در این دسته از جوامع از سوی دیگر، سبب می‌شود تا رابطه میان عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و تغییرات مربوط به سبک زندگی جوانان عضو، به عنوان یک پرسش جدی برای پژوهشگران عرصه فرهنگ و ارتباطات مطرح شود. در دنیای ارتباطات علمی، شبکه ­های اجتماعی را می‌توان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک عقاید و رشد فردی و اجتماعی دانست. هدف شبکه اجتماعی این است که با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایه‌های فردی و تشکیل سرمایه اجتماعی، به رشد و ارتقای سطح علم کمک کند(مولایی، 1390: 21-1).  هدف کلی هر شبکه اجتماعی، ایجاد سرمایه اجتماعی و تسهیل ارتباط بین متخصصان، هنرمندان و صاحبان حرفه­های متعدد است. تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی، از مسائل مهم و مورد توجه تمامی حوزه‌های علمی است. از این طریق، دانش فردی به دانش جمعی تبدیل و در واقع از دانایی جمعی برای حل مسائل و مشکلات دنیای علم بهره‌برداری می‌شود(باقرنژاد، 1390: 66-41). انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. از طریق ماهواره، اینترنت و… جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود می­آید. رسانه­های الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری دارند که مجموعه­هایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه می­ کنند. در چنین شرایطی فضای مجازی شکل می­گیرد و فرهنگ­ها همه از طریق واسطـه­های الکتـرونیکی منتقـل می­شوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازه­ای پیدا می­ کنند. فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته می­شوند و انتقال اطلاعات، داده­ ها و سرمایه­ها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف به­وجود می­آید(درگاهی، 1382: 43-18). 2-6 تعداد دوستان در شبکه ­های اجتماعی و تعاملات اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...