در این جلسه به آموزش مفهوم خاموشی و ارتباط تقویت و تنبیه و محروم سازی با آن پرداخته شد و همچنین به  شرح ارتباط خاموشی و حذف رفتار های نا مناسب  اقدام گردید. و خاموش سازی به وسیله فنون مختلف به عنوان یکی از روش های اساسی کاهش رفتار های نا مطلوب معرفی شد. رفتار های مقاوم در برابر خاموشی توصیف شد. برخی رفتار ها به دلیل تقویت با برنامه متغیر نسبت به خاموشی مقاوم اند. همچنین در ادامه جلسات به  توضیح نحوه صحیح خاموش سازی رفتار های نا مناسب از طریق قطع تقویت و تقویت افتراقی از طریق تقویت کردن گزینشی رفتار ها و همچنین تقویت و شرطی سازی تقابلی مبنی بر افزایش تقویت رفتارهای مخالف با رفتار نامطلوب انجام گرفت در نهایت در پایان جلسه تکلیفی مبنی بر به کار گیری اصول تنبیه و تقویت در خاموش سازی رفتار های خاص کودک و گزارش نتایج در هفته بعد انجام شد. جلسه پنجم:                 عنوان: آموزش اصل اقتصاد ژتونی شکل دهی رفتار، اصل پریماک    شرح جلسه: در این جلسه ضمن بررسی تکالیف جلسه قبل  به شناخت راهبردهای اقتصاد ژتونی، شکل دهی به رفتار و اصل پریماک پرداخته شد .همچنین به آموزش روش اقتصاد ژتونی و تاثیر آن بر رفتار مطلوب و نا مطلوب و آموزش نحوه شکل دهی به رفتار با بهره گرفتن از شرطی سازی فعال و آموزش اصل پریماک در ایجاد رفتار های مطلوب و حذف رفتار های نامطلوب به طور جدا گانه پرداخته شد. و در پایان جلسه تکلیفی ارائه شد مبنی بر یادداشت 1 هفته ای حداقل 1 مورد از به کار گیری اصول روش های مذکور و گزارش نتایج در جلسه بعد. جلسه ششم:                            عنوان: آموزش اصل قرارداد وابستگی شرح جلسه: در جلسه ششم در ابتدای جلسه در مورد تکالیف جلسه قبل پیگیری صورت گرفت و هدف یادگیری اصول ایجاد  قراداد وابستگی بود که ببه همین منظور به  آموزش نحوه برقراری ارتباط با کودکان و ایجاد قرارداد رفتاری با آنان پرداخته شد .همچنین به آموزش نحوه ایجاد قرار داد مبتنی بر توانایی کودک و متناسب بودن تقویت مبادرت ورزیده شد و  آموزش توجه به جزیات قرارداد و موانع انجام اعمال توسط کودک و  توجه به توانمندی های خود برای برآورده ساختن تعهد در قرارداد وابستگی نیز صورت گرفت. نتیجه اینکه در رفتار مورد قرار داد باید توجه داشت که آن رفتار در چارچوب توانمندی های فرد کودک باشد. و همچنین تقویت و رفتاری که در ازای آن به کودک ارائه می شود برایش ارزشمند باشد. و انگیزه ایجاد کند. در پایان جلسه نیز تکلیفی ارائه شد مبنی بر تلاش 1 هفته ای مبنی بر ایجاد یک قرار داد وابستگی با کودک به نحو مناسب و گزارش نتایج در جلسه بعد. جلسه هفتم:                       عنوان: آموزش اصل اگوسازی و ایفای نقش شرح جلسه: در این جلسه ضمن بررسی تکالیف انجام شده در فاصله هفته گذشته به آشنایی با الگو سازی و ایفای نقش به عنوان دو فن رفتاری بسیار قوی  و مناسب به خصوص در مورد کاربرد با کودکان ناتوان که نیاز به هدایت بیشتری دارند پرداخته شد. همچنین به  توضیح روش صحیح الگو سازی برای کودکان و همراهی گام به گام انان برای الگو برداری به  توصیف ویژگی های الگوی مناسب پرداخته شد و همچنین به توضیح نحوه ایفای نقش توسط مادران و الگو سازی از آن طریق اقدام گردید. در ادامه جلسه به  آموزش مادران در همراهی با کودکان برای ایفای نقش های مشخص اقدام و به تشریح ارتباط اصول جلسات قبلی همچون تقویت و… در نحوه ایجاد درست ایفای نقش برای کودکان پرداخته شد  همچنین در پایان جلسه تکلیفی ارائه شد مبنی بر اینکه مادران به یادداشت موارد مشابه به کار گیری اصول فوق در هفته آینده  وگزارش نتایج در جلسه بعد بپردازند. جلسه هشتم:                                   عنوان: جمع بندی جلسات پس آزمون شرح جلسه (جلسه پایانی): در جلسه پایانی به مرور مطالب یادگرفته شده در 7 جلسه قبلی و رفع شبهات و سوالات شرکت کنددگان پرداخته شد وهمچنین به  رفع مسائل به کار گیری اصول آموخته شده در هفت جلسه قبلی اقدام گردید. در ادامه جلسه به  حل موانع ارتباطی با کودک  و پاسخگویی به سوالات مادران  و در نهایت بررسی نظرات، بیان تجارب و احساسات آنها از شرکت در دوره آموزشی و خاتمه جلسات. و در پایان جلسات پس آزمون استرس والدینی گرفته شد. لازم به ذکر است به مانند پیش آزمون از گروه کنترل در جلسه ای جداگانه پس آزمون گرفته شد. Abstract The present study examined the effectiveness of behavioral training on  parental stress of mothers with handicapped children. This study used a quasi-experimental method with pre-test  post-test and control group. The study population included all mothers applicants in the training course in yadbod school  which  30 mother were selected in purposeful way and randomly assigned to experimental and control groups. The dependent variables in this study were  parental stress  which measured by questionaire of resourses and stress(QRS).  Independent variable was parental behavioral training. experiment group was taught in the eight 90 minute  sessions. To evaluate the hypothesis of research univariate analysis of covariance and descriptive statistic with spss 20 sofware was used. Results showed that parenal behavioral training in reducing parental stress was effective(p<0/05). only in physical deficiencies the  diference was not significant(p>0/05). The result suggest that parental behavioral training decreases  the parental stress of mothers with handicapped children.also the trainin optimized family issues, concerns about the future of the child and the child’s features components effectively. But can not improve their physical limitations and disabilities. Keywords: Parental behavior training, Parental stress, Mother, handicapped children

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...