با این وصف حجم نمونه در این پژوهش تعداد 110 نفر می­باشد. واحد پژوهش: واحدهای اجتماعی که ویژگی هایش محور مطالعه قرارگیرد مانند افراد، گروه ها، برنامه ها، سازمانها،نهادها، اجتماعات بزرگ یا مصنوعات فرهنگی می باشد. با توجه به جامعه آماری این تحقیق، واحد تحلیل فرد می باشد.

ابزار و نحوه جمع آوری اطلاعات:

پژوهشگر برحسب روش تحقیق مورد نظر خود و نوع داده هایی که قصد جمع آوری آنها را دارد تصمیم خواهدگرفت که از چه ابزاری برای گردآوری داده های خود استفاده کند. در این تحقیق محقق جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده کرده است. از آنجا که میزان پاسخ دهی به سؤال های پرسشنامه و همچنین صحت پاسخ ها در نتایج پژوهش اثر گذار بوده علیرغم طولانی شدن زمان جمع آوری اطلاعات از فرم مصاحبه ساخته شده استفاده گردید و پس از مراجعه به فرد پاسخگو و ایجاد ارتباط و همچنین کسب اعتماد او در خصوص درز نکردن اطلاعات، سؤالات مورد نظر عنوان شده و جواب های هر یک از آنها به فرم مورد نظر منتقل شد. همچنین همانگونه که پیشتر ذکر گردید، برای تهیه و دستیابی به داده­ ها و مفاهیم مرتبط با چارچوب نظری و همچنین ادبیات و پیشینه تحقیق و نیز استفاده از داده­ ها و اطلاعات موجود در رابطه با موضوع مورد مطالعه از روش اسنادی استفاده شده است و به بررسی و مطالعه کتب، تحقیقات انجام شده گذشته و سایت­های مرتبط با موضوع پرداخته­ایم. پایایی و اعتبار ابزار:

روایی (اعتبار) ابزار

روایی یک ابزار اندازه‌گیری به این مطلب اشاره می‌کند که آیا ابزار تحقیق دقیقاً آن صفت یا چیزی که برای آن ساخته شده است را می‌سنجد یا نه؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی به این سئوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه ­گیری تا چه حد ویژگی مورد نظر را می­سنجد(سیف،378:1380) جهت سنجش روایی ابزار اندازه ­گیری این پژوهش از روایی صوری و محتوایی شده است. همچنین در این پژوهش برای اندازه ­گیری میزان روایی از ضریب اعتبار محتوای لاش استفاده کرده­ایم. لاش روشی را برای بدست آوردن توافق بین داوران مشخص در موضوع در خصوص ضروری بودن وجود گویه­ها برای اندازه گیری مفهوم یا سازه ضریب اعتبار محتوایی لاش را بدست داده است که مقدار آن بین 1 تا 1- است. هرچه این مقدار بیشتر به طرف مثبت باشد وجود ان گویه ضروری است( عباس زاده، بی تا) در ادامه پس از ارائه گویه­ها به 30 نفر از کارشناسان مرتبط با مسائل اجتماعی و آگاه به مسائل روش تحقیق ( اعم از اساتید، کارشناسان و مأموران مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه) جهت بررسی اعتبار ابزار پژوهش، تک تک گویه­ها با نمرات بالا مورد تأیید واقع شدند.به طوری که نمرات گویه­ها بین 60/0-1 بود. پس نتیجه می گیریم که گویه­ها دارای اعتبار توافق بین متخصصین می­باشد. همچنین پس از توزیع مقدماتی پرسشنامه جهت تعیین اعتبار آن با پاسخگویان در مورد روایی سؤالات به صورت حضوری صحبت شد و نکاتی که از نظر آنان مبهم بود مورد توجه قرار گرفت و اصلاح گردید.

پایایی (قابلیت اعتماد)‌ ابزار

یکی دیگر از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری پایایی می‌باشد. پایایی به این امر اشاره می‌کند که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد (سرمد و همکاران، 1388). مقصود از پایایی یک وسیله اندازه گیری آن است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله تحت شرایط مشابه اندازه بگیریم نتایج حاصله تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. یک وسیله معتبر دارای ویژگی تکرارپذیری و باز پدیدآوری می باشد( هومن، 1380:116). دامنه ضریب اعتبار از صفر(عدم ارتباط) تا 1+ (ارتباط کامل) است. روش‌های متعددی برای اندازه ­گیری پایایی پرسشنامه وجود دارد که بنا به ویژگی‌های آزمون‌ها از این روش‌ها استفاده خواهد شد از جمله روش­های اندازه ­گیری پایایی می‌توان به اجرای دوباره، روش موازی، روش تنصیف و ضریب آلفای کرونباخ اشاره نمود. برای برآورد پایایی پرسش‌نامه، تعداد 110پرسشنامه توسط پاسخگویان تکمیل شد. پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها سوالها بررسی وسپس پرسشنامه‌های اصلاح شده، اجرا شد و مجدداً پایایی آن محاسبه گردید، که ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ  برآورد گردید .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...