(و اوست خدایی که شما را از نفس واحدی آفرید و همسرانی را از آن پدید آورد تا در کنار او بیاسائید)[46]. نکته مهم:  مفسران در تحلیل و بررسی این آیات به طرح سه نکته مهم پرداخته اند: نکته اول: هم شکلی در ساختمان و همنوعی زن و مرد است که در ایجاد آرامش آن‌ها نقش مهمی دارد. نکته دوم: مکمل بودن شخصیت زن و مرد برای یکدیگر است به طوری که ساختار بدنی و هورمونی زن و مرد و ویژگی های روانی آن‌ها مایه ی جذب طرف مقابل و انس زن و مرد با هم می شود. نکته سوم: زن و مرد به ویژه در دوران جوانی دچار احساسات و کشش های معارض هستند. ازدواج تسکین بخش این ناآرامی هاست چرا که با برقراری روابط عاطفی و جنسی زوجین در محیط خانه و خانواده آرامش و امنیت آن‌ها فراهم می گردد.

2-9-3-  سلامت یابی زوجین

 در عصر حاضر که رفتارهای جنسی از چارچوب ازدواج قانونی خارج شده اهمیت مهر و محبت متقابل که فقط در سایه ی ازدواج فراهم می شود اهمیت بیشتری دارد به گونه ای که نیاز به مهر و محبت و داشتن شریک و همراه در زندگی، از مهم ترین انگیزه های ازدواج و تشکیل خانواده است. گویا مهر و محبت به همسر و عطوفت کلامی و لمسی و غمخواری و پذیرش همدیگر از نهایت صمیمیت لازمه زندگی است. نقش روابط عاطفی و جنسی زوجین که با مهر و محبت و صمیمیت همراه می گردد در سلامت یابی زوجین و توسعه آن وقتی روشن می شود که تأثیر فقدان یا آسیب به این روابط را مشاهده کنیم در میان حوادث استرس زا، شدیدترین استرس‌ها مربوط به هم گسیختگی روابط خانوادگی است. از بهترین راه های مقابله با تنیدگی‌ها، برقراری روابط مناسب و رضایت بخشی عاطفی و جنسی بین زن و شوهر است. هنگام نیاز به حمایت اجتماعی نیز، زن و شوهر می توانند بهترین یاور یکدیگر باشند. قرآن کریم در توصیف رابطه بسیار نزدیک زن و شوهر، از کنایه زیبائی استفاده می کند که می توان نکته های ظریفی از آن برداشت نمود (زنان برای شما لباسی هستند و شما برای آن‌ها لباس هستید [47](بقره، آیه 187) لباس مایه‌ی سلامت و آبروی انسان است. قرآن کریم کتاب نور و هدایت است لذا تشبیه (همسر به لباس) نکات تربیتی دقیقی است که هم نکته‌های اخلاقی و تربیتی را که صبغه ضمانت اجرای احکام فقهی و حقوقی را دارد بیان می کند و در این آیه پس از حکم جواز آمیزش همسران را لباس یکدیگر می داند. در این تشبیه لطیف (تشبیه همسر به لباس) نکات تربیتی دقیقی است که برخی از آنها بدین شرح است: الف: لباس مانع از آسیب است ازدواج هر چند اطفای غریزه را به همراه دارد لیکن صبغه حکومتی آن صیانت از گناه و حراست از نگاه آلوده است. مهمترین بهره‌ای که از ازدواج نصیب همسران‌می‌شود صیانت گوهر دین از غارت ابلیس از خارج و چپاول هوس از داخل است. ب) لباس عیوب انسان را‌می‌پوشاند و آبرو را حفظ‌می‌کند، زن و شوهر نیز باید عیوب هم را بپوشانند و آبروی اجتماعی یکدیگر را حفظ کنند. ج) لباس انسان را از گرما و سرما و … حفظ‌می‌کند. زوجین باید در حوادث تلخ و شیرین گرم و سرد زندگی موجبات دلگرمی هم را فراهم کنند. د) میان لباس و کسی که آن را پوشیده رابطه‌ای تنگاتنگ و صمیمی است که بیگانه میان آن دو راه ندارد. رابطه زوجین نیز باید همین باشد تا بیگانه‌ای به درون زندگی آنان راه نیابد که به اسرارشان پی برده، احیاناً فتنه گری کند. ه) اعضای بدن با لباس در تماس است و لباس از تماس مستقیم آنها با بیرون ممانعت‌می‌کند. باید غرایز را بدون تعطیل، محدود، تعدیل کرد چنان که لباس انسان را محدود‌می‌کند. و) انسان پوشیدن لباس آلوده و وصله دار را خوش ندارد، در انتخاب همسر نیز باید چنین دقت‌هایی اعمال شود. ز) لباس مایه آرامش انسان است و زن و شوهر نیز موجب آرامش یکدیگرند. ح) لباس آرایه انسان است و به وی زینت‌می‌بخشد، زن و شوهر باید زینت یکدیگر باشند.[48] (جوادی آملی، 1385)

2-9-4- رشد و تکامل شخصیت زوجین

از آثار مهم ازدواج و برقراری روابط مشروع عاطفی و جنسی، کمال یابی معنوی و رشد شخصیت آن هاست کافی است بدانیم که در کلمات اولیای دین به تعدد به این موضوع تصریح شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...