اگرچه این طبقه بندی ها و تعاریف از لحاظ نظری خیلی واضح و آشکار هستند، اما از لحاظ عملی مرزهای بین آنها چندان واضح نیست. مثلاً گوشی های تلفن همراه سونی در زمره توسعه نام تجاری محسوب نمی شدند اگر بازار سونی بطور گسترده با عنوان «لوازم الکترونیکی» تعریف می شد. بیش از 80 درصد از محصولات جدید از طریق توسعه نام تجاری به بازار معرفی می شوند (شینین،  1998: 38). به هرحال، آن دسته از توسعه های نام و نشان تجاری، موفق پنداشته می شوند که نوعی شباهت ادراک شده بین توسعه و نام و نشان تجاری مبدأ وجود داشته باشد و نام و نشان تجاری مبدأ نیز به خوبی در بازار شناخته شده باشد (هم و ایورسن،  2009: 88). ایجاد محصولات جدید یک استراتژی مناسب برای رشد یا توسعه کسب و کار می باشد. شرکت ها از روش های گوناگون برای معرفی محصول جدید استفاده می کنند که شامل توسعه نام تجاری نیز می گردد. شرکت ها در تلاشند تا از مزایای حاصل از نام های تجاری معروف خود استفاده کنند و آنها را به طبقات محصول جدید و یا طبقات محصول مشابه با قیمت و کیفیت جدید، گسترش دهند. توسعه نام تجاری، یک استراتژی عمومی ورود به بازارهای جدید برای شرکت هاست زیرا نام و نشان تجاری فعلی دارای تصویر ذهنی و ارزش ویژه متجانس و خوبی می­باشد (کاپفرر،  2000: 155). اما برخی از متخصصان این ادعا را دارند که باید از توسعه نام تجاری دوری ورزید (ریس و تراوت،  2000: 102). میزان واقعی موفقیت توسعه نام تجاری، کم است زیرا نام های تجاری نوین، جدید و نوآور نیستند و نمی توانند نیازهای مشتریان را برآورده سازند. ریسک ها و خطرات زیادی نیز در توسعه نام تجاری نهفته است. توسعه نام تجاری منجر به هدایت نام و نشان تجاری بسوی یک بازار جدید و ناشناخته می شود که باید در آن بازار با نام های تجاری داخلی و بین المللی شناخته شده به رقابت بپردازد. اگر یک محصول در ارائه خدمت به بازار شکست بخورد، این امر می تواند به ارزش نام و نشان تجاری آسیب برساند.

1-4-7  انواع روش های توسعه نام تجاری (برند)

شرکت های مختلف از روش های گوناگون برای توسعه نام تجاری خود استفاده می کنند که دو نمونه از غالب ترین روش های آن عبارتند از: توسعه عمودی و توسعه افقی. شکل ‏0‑1 روش های توسعه نام تجاری (کیمولاواک، 2001: 220) توسعه نام تجاری می تواند به روش های گوناگونی انجام گیرد. این امر بستگی به مطالعات شرکت و سیاست آن دارد. توسعه می تواند در طبقات محصول مشابه و یکسان و یا در طبقات محصول مختلف اجرا شود. لذا، توسعه نام تجاری را می توان به توسعه عمودی و یا افقی تقسیم بندی نمود (پیتا و کاتسانیس،  1995: 836).

1-4-7-1   توسعه افقی نام و نشان تجاری

توسعه افقی نام و نشان تجاری  می تواند می تواند به صورت ذیل تعریف شود: «توسعه یک نام و نشان تجاری مبدأ به یک محصول جدید در طبقه مشابه و یکسان و یا گسترش نام و نشان تجاری مبدأ به محصولی که کاملاً برای شرکت، جدید است». تعریفی که توسط پیتا و کاتسانیس (1995) ارائه شده دارای دو جنبه است: 1) یک محصول جدید در داخل یک طبقه محصول مشابه و یکسان 2) یک محصول جدید که متعلق به یک طبقه محصول متفاوت است و یا یک محصول جدید برای شرکت بدون اینکه هیچ طبقه خاصی داشته باشد.

1-4-7-2  توسعه خط محصول

توسعه خط محصول، از نام و نشان تجاری فعلی و یا نام و نشان تجاری مبدأ برای ورود به بازار جدید استفاده می کند. بطور دقیق تر، توسعه خط محصول شامل مواردی می شود که یک شرکت با ویژگی های جدید (مانند طعم، شکل، رنگ و بسته بندی جدید) وارد می شود و کالای خود را در طبقه یکسان و مشابه و تحت همان نام و نشان تجاری قبلی عرضه می کند. به عنوان مثال، شرکت دانون  به عرضه انواع گوناگونی از ماست های دانون به صورت بدون چربی، پرچرب، ماست دسر و… پرداخت. کوکاکولا و پپسی نیز اقدام به عرضه کوک زیرو  و پپسی مکس  با نام های تجاری کوکا و پپسی که به طبقه یکسانی تعلق داشت، کردند اما بخش های گوناگون و مختلف بازار را هدف گرفتند. بسیاری از محصولات تند مصرف با بهره گرفتن از توسعه خط محصول معرفی می گردند.

1-4-7-3  توسعه امتیاز

توسعه امتیاز می تواند به عنوان موقعیتی تعریف شود که شرکت در آن با بهره گرفتن از نام و نشان تجاری مبدأ مشابه و یکسان وارد یک طبقه محصول متفاوت می شود. تابر (2001)، توسعه امتیاز را به صورت ذیل تعریف می کند: «توسعه امتیاز، مشتری را با نام و نشان تجاری آشنا می سازد و نام و نشان تجاری را برای محصولی بکار می گیرد که از نظر شرکت مبدأ، در طبقه جدیدی قرار دارد. در حالی که یک ورود جدید، از یک نام و نشان تجاری جدید بهره می گیرد و محصول مورد نظر نیز در یک طبقه جدید قرار دارد». به عنوان مثال شرکت کاترپیلار که به ساخت ماشین آلات سنگین راه سازی مشهور است، وارد بازار کفش شد و به تولید کفش پرداخت. بنابراین، بازار کفش کاملاً برای کاترپیلار متفاوت و جدید به نظر می رسید. یک نکته بسیار مهم در توسعه امتیاز این است که مشتری باید ذهنیت مثبتی نسبت به نام و نشان تجاری مبدأ داشته باشد.

1-4-7-4  توسعه عمودی

در هنگام تصمیم گیری شرکت برای پیگیری توسعه یک نام و نشان تجاری، دو بُعد زیر مورد توجه قرار می گیرند: انتخاب بکارگیری یک نام و نشان تجاری تثبیت شده فعلی برای ورود به یک طبقه متفاوت محصول و انتخاب روش های سازمانی برگزیده شده. شرکت ها هنگام تصمیم گیری در مورد گسترش نام و نشان تجاری خود، منابع مالی و مدیریتی مورد نیاز برای اعطای امتیاز  را با منابع لازم برای توسعه داخلی محصول مقایسه می کنند و در ملاحظات خود، تأثیرات منفی یک توسعه نام تجاری ناموفق را بر محصولات فعلی مد نظر قرار می دهند (لوکن و رادر جان، 1993: 21). تصمیم برای ایجاد یک نام و نشان تجاری و یا توسعه خط محصول دارای مزایا و ریسک هایی است که در جدول ذیل آمده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...